Antwoord vraag van Manu...

• MoniqueW

Hoi Manu en andere lezers,

Je vraag is: En wat vind jij dan het sterkste dier uit het nest? En op welke leeftijd maak je die selectie?

Ik begin al te selecteren vanaf de geboorte. Laat moeder eerst even bijtanken natuurlijk. Hoe is hun strart. Hoe groeien ze de eerste 4 weken uit. Daar moet ik goed op letten, want vaak gaan ze met 4 a 5 weken verhuizen naar een ander baasje. Als mijn dieren naar een fokker gaan en ik vind dat ze uiteindelijk niet voldoende zijn in mijn ogen ben ik ook degene die de beslissing maakt dat hij uit de fok gaat ook al zou de fokker die hem gereserveerd heeft daar anders over denken. Deze heeft de eerste keus op een ander nestje. Ben je het als fokker hier niet mee eens moet je wat mij betreft maar een andere fokker zoeken…Ik zeg niet dat ik geen fouten maak, want ook ik zie niet alles, maar probeer wel alles zoveel mogelijk te beperken. In mijn ogen is dit de beste manier om een goede fok in stand te houden. Heel toevallig is dit nu bij één nestje van mij dat ik een fokker afgezegt heb en zij was gelukkig heel blij dat ik zo eerlijk was en als er weer iets is na haar wensen is zij nummer 1 die de keuze heeft op deze cavia.

De volgende dag kijk ik na hoe ze het doen en blijf dit volgen.

Ik ben geen typje van de weegschaal…dit doe ik als ze bijgekomen zijn van de geboorte 1x en zo nodig nog een keer en anders voel ik dat wel als ik ze oppak of ze goed aankomen. Na 3 weken ongeveer weeg ik ze nog een keer. Hier kan ik al het één en ander ophalen hoe ze zich ontwikelen.

Uit de conditie van de vacht, ogen, energie die ze hebben, bouw of ze niet ingevallen raken haal je veel informatie uit van de gezondheid van de cavia.

Goede voeding is erg van belang, maar als een cavia niet sterk is dan haal je dit er toch uit. Mijn mening is dan ook > wees eerlijk en wacht niet tot hij bijgekomen is en dan aan een fokker verkopen. Neem het zekere voor het onzekere.

Ik probeer zoveel mogelijk alles op te schrijven waneer een zeug bevallen is…of er een dood jong tussen zat / hoeveel jongen er geboren zijn en de kleur / zeugjes of beertjes en e.v.t. complicaties en degelijke. Op deze manier leer ik mijn dieren beter kennen.

Ik selecteer zeker niet altijd op de grootste van het nest en ook niet op degene die het snelst aankomt. Ik kijk naar mijn doelstelling en of dit in mijn plaatje past en daar ga ik mee verder. Doordat ik ouders al streng selecteer en volg kan ik een beetje inschatten hoe een nestje verloopt. Zodra er iets in een lijn zit wat mij niet bevalt kap ik die direct af.

• Gerda_H

Hoi Monique.

Schrijf jij ook de nestgrootte en geboortegewichten op? Dat doe ik wel. Zoals nu met Donna's Babe hou ik elke dag het gewicht bij,en die schrijf ik op. Ook de bevindingen van de da schrijf ik hierin op en de extra voeding ed.

Ook behandelingen van huidirritaties en schurft ed schrijf ik op in een schriftje. Het is veel werk,maar het scheelt wel dat je dan op die manier weer alles kunt terug zoeken. Jammer genoeg heb ik dit niet van het begin af aan gedaan.

Groetjes Gerda

• MoniqueW

Hoi Gerda,

Ja, ik schrijf alles op. Als de zeug naar een nieuw baasje verhuist blijf ik de gegevens bewaren dat als iets nodig is het het misschien toch terug kan vinden.

Ik doe het op een kladblokblaadje en in het mapje van de stamboom. Zo heb ik alles direct bij de hand.

Goed van je dat je alles bijhoud!!!

• Gerda_H

Ik schrijf alles op in een schriftje.Kan ik zo terugbladeren. Dat was een hele goede tip van Ine

Groetjes Gerda

• MoniqueW

Hoi Gerda,

Is een goeie tip hoor!, …. maar wat ik een nadeel van een schriftje vind is dat je papier uiteindelijk op is en losse blaadjes in een map kan je makkelijker bij elkaar zetten als je blaadje vol is….beide is okè:) Het is net wat je prettiger vind.

• Gerda_H

Haah. Ja. Als mijn schriftje vol is, koop ik een niewue. De volle gaat dan op de boekenkast.

Groetjes Gerda

• Manu

Dag Monique,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag. Dit is de wijze van selecteren die ik zo ongeveer verwacht had en zoals het vaak gebeurt in mijn optiek.

Je sprak over “ik probeer altijd de sterkste uit het nest te selecteren en daarmee verder te fokken”. Ik geloof dat je daarbij zorgvuldig te werk gaat. Ik vraag mij alleen nog steeds af wat die selectie nu feitelijk inhoudt, als die gebeurt op een leeftijd van 4 a 5 weken. Ik bedoel, hoeveel dieren worden er op die leeftijd in praktijk nou echt uitgeselecteerd? Ik neem aan dat het meerendeel van de zorgvuldig gefokte jongen een goede start heeft, de zoogperiode goed doorkomt en in goede conditie verkeert.

• jacquelinesbeestenspul

hoi manu

ik vraag me soms ook af of je de dieren met 4 wekne wel goed kan selecteren voor je eigen doel

bv : de h#ks houd de sterkste dieren an met het voor haar beste gewicht en bouw met 4 weken maar soms heb je dan toch de verkeerde dan baal je toch als een stekker ??? ik kan begrijpen dat zij de dieren die het sterkst zijn aanhoud omdat ze de dieren buiten heeft en die moeten sterk zijn maar ik heb weleens een lelijk eendje zien uitgroeien tot een mooie zwaancaaf hahahahaha :D:D:D

ik kijk eigelijk eerst naar de kleur en geslacht en ik hou van veelwit bij de rexen dus daar let ik ook op maar ik kijk niet naar showverdeeldheid enz enz eerst het geslachtr na de geboorte en dan de kleur en dan tja de bouw kani k met 4 wekne moeilijk zeggen ik ben heel erg streng met dieren aanhouden en ik heb nu een lelijk eendje die een zwaan gaat worden aangehouden zelf en ik had het volgens mij gevoel wel goed gedaan

dus soms kan je niet op bouw haarkleur enz selecteren alleen

als de dieren die ik fok met 4 weken netjes en normaal op gewicht zijn kan ik niet zeggen dat die ene wel grof word en de andere niet volgens mij ligt het ook aan stalcondities en verzoring hoe een dier uitgroeit

iuk heb uit een eerder nest broer en zus aangehouden en broerjte is mooi van kleur en bouw maar zusje is veel zwaarder en heeft een goed hoofdje enz enz dus volgens mij is het bij bepaalde rassen moeilijk te zeggen welke je moet aanhouden en welke niet

ik ga op mijn gevoel af en tot nu toe heb ik het goed in mijn ogen

groetjes jacqueline

• MoniqueW

Manu:…Ik vraag mij alleen nog steeds af wat die selectie nu feitelijk inhoudt, als die gebeurt op een leeftijd van 4 a 5 weken. Ik bedoel, hoeveel dieren worden er op die leeftijd in praktijk nou echt uitgeselecteerd? Ik neem aan dat het meerendeel van de zorgvuldig gefokte jongen een goede start heeft, de zoogperiode goed doorkomt en in goede conditie verkeert.

Hoi Manu,

Ja, is ook moeilijk. Omdat ik met gezonde dieren werk gaat het eigelijk bijna altijd wel goed. Wat ik aanhoud volg ik verder.

Soms zie ik wel eens dat het in de zoogperiode niet gaat zoals het hoort en dan neem ik het zekere voor het onzekere. Je ziet wel veel in deze periode. Het is natuurlijk ook aan de verantwoordelijke hoe verantwoordelijk die daar mee omgaat en het is ook een stukje ervaring. Ik zie fokken niet als gewoon maar een koppeltje bij elkaar zetten….er komt echt veel meer bij kijken.

Ik spreek altijd met de mensen af of ze me op de hoogt willen houden. Vind ik zoizo leuk en als er wat is wil ik het ook graag weten. Het is dan verder aan de mensen of ze dit doen…. één keer ging een zeugje dood na 8 maanden. Vond ik zelf veel te jong en die mensen hadden me regelmatig een foto gemaild en ik heb ze toen een nieuw caafje uit laten zoeken. Zelfs het vogeltje was weer blij met een nieuw vriendje. Ik kreeg foto's dat het vogeltje onder de haren van het caafje sliep…na super toch!!!

• Witches at work

jacquelinesbeestenspul schreef:

>

> hoi manu

>

> ik vraag me soms ook af of je de dieren met 4 wekne wel goed

> kan selecteren voor je eigen doel

>

> bv : de h#ks houd de sterkste dieren an met het voor haar

> beste gewicht en bouw met 4 weken maar soms heb je dan toch

> de verkeerde dan baal je toch als een stekker ??? ik kan

> begrijpen dat zij de dieren die het sterkst zijn aanhoud

> omdat ze de dieren buiten heeft en die moeten sterk zijn maar

> ik heb weleens een lelijk eendje zien uitgroeien tot een

> mooie zwaancaaf hahahahaha :D:D:D

>>>D#S Nou Jacq dat kan idd zo zijn ja dat gebeurd wel eens~!~!

Echter hier laat de praktijk toch het meeste zien ook bij de dieren dier hier per ongeluk wel eens wat langer moeten vertoeven, voor ze verkocht mogen worden of uberhaupt verkocht worden, dat die van meet af aan het stevigst waren dat ook blijven~!~

En juist omdat ze hier ook buiten moeten vertoeven wil ik vooral mijn pionnen uit zetten op vooral gezond wat vaak ook betekend meer gewicht bij de cavia!

de ielige hebben sneller schurft en gaan ook vaak eerder plots dood.

>

> ik kijk eigelijk eerst naar de kleur en geslacht en ik hou

> van veelwit bij de rexen dus daar let ik ook op maar ik kijk

> niet naar showverdeeldheid enz enz eerst het geslachtr na de

> geboorte en dan de kleur en dan tja de bouw kani k met 4

> wekne moeilijk zeggen ik ben heel erg streng met dieren

> aanhouden en ik heb nu een lelijk eendje die een zwaan gaat

> worden aangehouden zelf en ik had het volgens mij gevoel wel

> goed gedaan

>>>D#S Jij houdt juist ook vaak de wel showverdeelde dieren aan hoor, ook als die net iets minder van gewicht zijn, anders vreet ik al weer mijn punt muts op nu!

>

> dus soms kan je niet op bouw haarkleur enz selecteren alleen

>

> als de dieren die ik fok met 4 weken netjes en normaal op

> gewicht zijn kan ik niet zeggen dat die ene wel grof word en

> de andere niet volgens mij ligt het ook aan stalcondities en

> verzoring hoe een dier uitgroeit

>

> iuk heb uit een eerder nest broer en zus aangehouden en

> broerjte is mooi van kleur en bouw maar zusje is veel

> zwaarder en heeft een goed hoofdje enz enz dus volgens mij is

> het bij bepaalde rassen moeilijk te zeggen welke je moet

> aanhouden en welke niet

>

> ik ga op mijn gevoel af en tot nu toe heb ik het goed in mijn

> ogen

>>>D#S Bij mij is weten meten dus wegen vooral, en ook kijken wat ik voor dier zie.

De tijd/ervaring/praktijk is mijn beste leermeester, wat ik hier mee maak en ervaar

op dat gebied sla ik op in mijn harde schijf en dan mijn wijsheid!

Verder luister ik ook naar wat andere fokkers te zeggen hebben en hun ervaringen.

Zo kun je elkaar ook helpen vaak en das juist zo mooi vind ik.

gr. D#S

>

> groetjes jacqueline