Keurmeesters en hun fokeisen~!~

• Cavia farm Witches at work

Hoi hoi

Het schijnt zo te zijn als de keurmeesters hun eisen gaan bij stellen de showfokkers eindelijk ook echt gezonde dieren mogen fokken ipv inteeltfok vooral.

Nu ken ik al die in mijn optiek de vaak achterlijke eisen niet.

Hoor nu dat inteelt juist door showfokkers wordt gepropageert want de keurmeesters zijn vaak ook de showfokkers die de prijzen winnen.

De Canadesche dieren die zo populair zijn nu, schijnen naar ik verneem niet eens super gezond te zijn tis allemaal show zeg maar.

Mijn vraag; hoe zit dit nu???

gr. D#S

• Johan

Cavia farm Witches at work schreef:

> Het schijnt zo te zijn als de keurmeesters hun eisen gaan bij

> stellen de showfokkers eindelijk ook echt gezonde dieren

> mogen fokken ipv inteeltfok vooral.

Waarom veronderstel je dat inteelt ongezond is voor dieren?

Waarom altijd deze vooroordelen?

Johan

• Gerda_H

Nou Johan, in deze ben ik het met Ine eens. Inteelt lijkt mij ook niet gezond voor de cavia.

Groetjes Gerda

• Johan

Lijkt??????

Johan

• M.

Citaat D#S "…Het schijnt zo te zijn als de keurmeesters hun eisen gaan bij stellen de showfokkers eindelijk ook echt gezonde dieren mogen fokken ipv inteeltfok vooral….''

Keurmeester kunnen geen eisen bijstellen. Keurmeester keuren naar de Standaard.

Citaat D#S “…Nu ken ik al die in mijn optiek de vaak achterlijke eisen niet…. ”.

Een bekend cabaretier zei lang geleden eens: ''Als je de sport niet beoefent moet je je ook niet met de spelregels bemoeien". (Is overigens ludiek bemoeid, voor ik op korte lontjes trap :+)

M.

• Gerda_H

Ik ga op mijn eigen gevoel af. Bij mensen,honden,poezen ed is het ook niet gezond. Het is gebleken dat inteelt dieren meestal zwakker zijn. Dan denk ik dat dat ook zo is bij de cavia. Als ik hier schrijf dat het niet gezond is,dan moet ik dt eigenlijk oek hebebn uitgeplozen,en dat is niet het geval.

Een ander voorbeeld, ik was vanmiddag bij de dierenarts. Krijg ik een eigengemaakt info boekje mee van hun. En wat lees ik daarin? Mocht het je leuk lijken een keer een nestje te nemen,dan kunt u het beste wachten tot de dieren 4-5 maanden zijn. Het eerste nest van het zeugje moet liever niet plaatsvinden na 7 maanden leeftijd.

Ten eerste, lijkt mij met name 4 maanden te vroeg. Door naslagwerk met name dit prikbord en andere forums, kom ik tot de conclusie beter te wachten tot het zeugje minimaal 800 gram is en/of 8 maanden.

Begrijp je wat ik bedoel? Wanneer ik schrijf van lijkt,dan is dit door hetgeen ik heb gelezen.

Groetjes Gerda

• Johan

Gerda_H schreef:

>

> Bij mensen,honden,poezen ed is

> het ook niet gezond.

Weet je dat wel zeker?

>Het is gebleken dat inteelt dieren

> meestal zwakker zijn.

Waaruit is dat gebleken?

>Dan denk ik dat dat ook zo is bij de

> cavia. Als ik hier schrijf dat het niet gezond is,dan moet ik

> dt eigenlijk oek hebebn uitgeplozen,en dat is niet het geval.

>

> Een ander voorbeeld, ik was vanmiddag bij de dierenarts.

> Krijg ik een eigengemaakt info boekje mee van hun. En wat

> lees ik daarin? Mocht het je leuk lijken een keer een nestje

> te nemen,dan kunt u het beste wachten tot de dieren 4-5

> maanden zijn. Het eerste nest van het zeugje moet liever

> niet plaatsvinden na 7 maanden leeftijd.

>

> Ten eerste, lijkt mij met name 4 maanden te vroeg. Door

> naslagwerk met name dit prikbord en andere forums, kom ik tot

> de conclusie beter te wachten tot het zeugje minimaal 800

> gram is en/of 8 maanden.

>

> Begrijp je wat ik bedoel? Wanneer ik schrijf van lijkt,dan is

> dit door hetgeen ik heb gelezen.

Er wordt zoveel onzin geschreven. Zelfs op dit prikbord. ;-)

Johan

• Susan

Niet lichter dan 800 gram? In hoeverre zegt gewicht echt iets over de gezondheid?

Ik snap dat caviazeugjes gezond en sterk moeten zijn voor je er mee fokt, maar dat zou dus betekenen dat sommige cavia's qua gewicht al uitgesloten zijn om mee te fokken? Ook al zal het resultaat een supermooi gezond nestje zijn?

Mijn drie cavia's halen bij lange na de kilo niet en eentje de 800 gram niet eens, maar ze is prachtig en zo gezond als een vis en ik denk dat, als ze wat jonger was en als ik fokte, prachtige kleintjes zou krijgen.

Ik heb geen verstand van fokken, maar zat me af te vragen hoe dat zit.

Susan

• MoniqueW

Hoi Johan,

Ik snap je vraag wel…..Ik kan niet voor 100% zeggen dat het niet goed is, want ik heb het nooit uitgeprobeert. Als ik er over nadenk en dat staat hier door een paar prikkers ook heel mooi omschreven in de topics hier vlak voor dat je genetisch gezien ook de slechte eigenschappen er in fokt, dus ook ziektes.

Ik heb in het begin dat ik ging fokken een heel mooi ras uitgekozen om mee te gaan fokken. Noem dit ras niet uit bescherming van deze fokker en er geen zekerheid is dat dit ook de rede is. Deze dieren kwamen bij een showfokker vandaan en waren binnen een jaar allemaal overleden. De één gewoon zo en de ander aan zwangerschapsvergittiging…..Ik had binnen een jaar niks meer over, alleen 2 beren. Ik denk dat te veel en ongezonde lijnteet echt niet goed is. Ik heb een paar CH-Teddy's gekocht en ben daar nu een poos mee aan het fokken en heb bijna nooit een dood dier gehad. Kan toeval zijn maar ik zet er een vraagteken bij.

• MoniqueW

Het nadeel van met lichte cavia's fokken is dat je ze steds kleiner gaat fokken…straks heb je muizen. Je kan er dan het beste een stevige beer op zetten:)