hoi manu en de rest
ik denk dat je ook een cavia niet ouder kan maken,ieder dier heeft ene eigen leeftijd met uitzonderingen toch ?
ik fok voor mijn plezier en omdat ik een bepaald ras zo mooi vind dat ik er graag mee naar shows wil nu en in de toekomst
ik wil goede rood bonte rexen dus moet ik vermeerderen om te verbeteren
als ik bv een nest fok met een choco rex op een rood bonte rex dan ben ik niet met verbeteren bezig maar met vermeerderen in mijn optiek en denkwijze.
natuurlijk heb ik ook funnestjes gefokt erg grappig en leuk voor de kinderen maar in de loop der jaren vind ik het belangrijker om goede dieren te fokken waar mensen tevreden over zijn.ik heb nog nooit moeite gehad om mijn dieren te verkopen ook niet als knuffels en ben mijn dieren netjes met 4 a 5 weken leeftijd kwijt.
ik let zeer streng op rasverbetering en ben heel streng met dieren zelf aanhouden omdat ik maar een klein stalletje heb en anders snel overbevolkt raak.
ik denk dat je ook een balans moet vinden met fokken.
ik heb bijvoorbeeld 20 zeugjes en 4 beren dan zet ik echt niet 8 zeugjes tegelijk bij de beren want dan ben ik in mijn eigen ogen niet serieus bezig
de zeug blijft bij mij minimaal 4 weken bij de beer maar meestal 6 weken ook al is de zeug dan zwanger omdat ik niet persee weer een nest hoef met die beer ik heb geduld en dat vind ik ook heel belangrijk met het fokken van dieren geduld hebben.
ik koop soms bij bekende fokkers dieren aan omdat ik wel vind dat je de dieren niet teveel moet inkruizen met elkaar.ik heb bv nu 3 rexberen
jack mijn rood bonte beer
zijn zoon getsie nu bijna 3 maanden oud (aangehouden om de jacklijn te behouden) deze beer is de enige uit mijn eigen lijn.
en ik heb een zwart bonte beer mr boombastic van deze 3 beren heb ik nu 2 zeugjes 6 weken zwanger en vorige week nieuwe zeugjes bij 2 van de 3 beren gezet (zeugjes die ik zorgvuldig uitzoek qua lijnen en achtergronden)
ik had ook bij deze 3 beren 6 zeugjes kunnen zetten om te vermeerderen (ik heb mensen genoeg die van mij een rexje willen) maar dat vind ik niet doelbewust fokken.ik wil kwaliteit fokken voor mezelf en mensen die bij mij een dier halen.
ik pas heelafentoe lijnteelt toe ik heb nu een verparing met vader en dochter gewoon om eens te kijken welke jongen ik hieruit krijg qua bouw vacht enz enz maar verder probeer ik de lijnen te kruisen zodat er tussen bv een opa en kleindochter een andere lijn tussenzit
ik gebruik ook driekleur en rood bont samen om de rood obnte goed rood te houden en de driekleuren betere vlakverdeling krijgen en houden
de skinny's wil ik ook verbeteren omdat ik zie dat er toch veel skinny's zijn met hoogopstaande oren en te lange neuzen.ik zoek dan dragerdieren die een mooie neus en oren hebben om zo een lijn te krijgen met goede dieren.ik heb nu ene nestje skinny's en dragerdieren en deze dieren zijn qua oren heel erg goed alles hangt mooi en de neusjes zijn beter dan die van de ouderdieren.ik wil de skinny in rood bont driekleur en zwart bont fokken en daar ben ik nog wel even mee bezig om de dieren beter te krijgen maar dat maakt me niet uit.ik weet dat het uiteindelijk lukt door goed te selecteren.
ik verkoop de gladharen of dragerdieren die uit een skinnycombi zijn geboren als knuffels en ik heb mails gehad dat ik deze dieren kan verkopen als zijnde gladharen maar dat wil ik een andere fokker niet aandoen om dieren uit skinnylijen door hun gladharen te verparen.ik had een heel mooi slateblue bont gladhaarbeertje en had er meerdere fokkers voor maar deze beer is verhuist als knuffel voor een knuffelprijsje en naar mensen waarvan ik zeker weet dat die er niet mee fokken (hij woont met een andere beer samen )
ik probeer het zo goed mogelijk zelf te doen en kan er ook niks aan doen dat er dragerdieren door andere lijnen lopen maar ik kan de werled niet redden zeg ik altijd en als ik het zelf in mijn ogen maar goed doe dan heb ik daar vrede mee
het gerel en gescheld hier komt omdat je met mensen te maken hebt die allemaal een passie delen en er veel geroddeld word over de gekte dingen en mensen ook dingen niet toegeven terwijl het toch ere duidelijk is in een topic wie gelijk heeft
er worden vriendjes gemaakt die dan ook even mee gaan doen enz enz
ik heb goede vrinedschappen onder de fokkers en liefhebbers die hier ook komen en ik heb nauw contact met bv ine (we bellen dagelijks soms meerdere keren) en door de fout van een ander word zij voor leugenaar uitgemaakt ja en dan ga ik ook reageren zo krijg je rellen want de tegenpartij haalt er (nieuwe) vriendjes bij die eigelijk niet goed weten waar het om gaat(jipke) en dan breekt de hel los
ik denk dat somige mensen eens na moeten gaan denken in deze………….
want nu word geprobeerd door geroddel vrienden uit elkaar te halen door middel van bleren op dit prikbord en dat vind ik erg laag
ik zou zeggen lees de topic van vita nova nog eens voordat je gemeen gaat roddelen over anderen.
aanvallen kan iedereen maar dan moet er ook weer verdedigt worden en zo blijf je doorgaan
groetjes jacqueline