Cavia gedrag

• Ilonka

Hallo,

Wat is de beste manier een cavia duidelijk te maken dat bijten een niet tollererend gedrag is. Bij konijnen help een luide schreeuw van au maar hoe werkt dat bij cavia's.

Ilonka

• Susan

Misschien maar eens gaan ontdekken waarom hij bijt. Daar is vast een logische verklaring voor.

• nnatasja

Nou het zal je wellicht verbazen Susan .. maar sommige cavia's bijten nou eenmaal..

Hard au roepen helpt bij cavia's vaak ook , heb ook wel eens gehoort dat het helpt als je de cavia direct terug zet in zijn/haar kooi ..Ik heb ze ook wel eens een tikje gegeven , geen loeharde knal uiteraard ! maar gewoon een klein duwtje/zetje

Overigens mijn Ricky beet ook en heeft dat lekker zijn hele leven vol weten te houden .. dan is het geen kwestie van afleren van bijten ..maar jezelf aanleren uit de buurt van de tandjes zien te blijven ;)

• Susan

Ik verbaas me helemaal nergens over. 'k Heb er ook eentje die bijt en dan alleen als ik haar terug wil zetten.

Maar ik kan me ook voorstellen dat een cavia bijt omdat die schrikt, zich bedreigd voelt, enz enz

• Ilonka

Hallo,

bedankt voor jullie reacties. Nicky bijt alleen als we hem in zijn nek vriemelen. Niet bij uit de kooi halen of terug zetten. we klikken nu een keer in onze vingers en dat help moet ik zeggen.

Ik denk niet dat het een bijtertje is maar dat het te maken heeft met een beetje angst.

De oorzaak is ook wel bekend en was ook niet mijn vraag. Ik wilde gewoon weten of het net als bij konijnen ging/gaat.

Ilonka

• MoniqueW

Een cavia kan bijten omdat hij pijn heeft of omdat hij het misschien helemaal niet prettig vind.

Ik zal eerst maar een andere manier van aaien zoeken en kijken hoe hij daar op reageerd.