Hallo allemaal
Mijn cavia van ongeveer 1 jaar oud heeft plotseling witte vlekken op haar ogen gekregen. is ze nu blind? en hoe kan dit zo opeens gebeuren? Is hier iets aan te doen? kan dit aanstekelijk werken voor de andere cavia?
hoi sabine
heeft ze iets scherps in haar oogjes gehad ? bv hooi of stro
een cavia heeft als ze iets in hun oogjes krijgen een soort reflex om het oog te beschermen krijgen ze een laagje wit vlies op hun oog en die verdwijnt meestal na een week
ik zou voor de zekerheid even naar de dierenarts gaan om haar na te laten kijken
groetjes jacqueline
Tis op beide ogen he jac…
anders had ik ook nog wel aan een ontsteking of beschadiging door een vuiltje gedacht maar juist omdat het aan beide ogen is is dat wat onwaarschijnlijker .. kan wezen van heel stoffig strooisel .. maar verstandig inderdaad om naar de dierenarts te gaan , succes morgen Sabine
Hoi,
we zijn nu naar de dierenarts geweest, en volgens hem heeft ze diabetes… . Maar waarschijnlijk is ze tenminste niet blind. Hij heeft bloed geprikt, maar hij wist niet zeker of je ook bij cavias echt insuline kan spuiten, omdat hij alleen iets voor honden en katten had. Hij wilde me nog terugbellen. Weet iemand iets hierover? Kan je er door een aanpassing van het voer iets aan doen? Ik ga nu even voor de zekerheid alleen hooi en groente voeren, las op internet dat graan en fruit slecht kan zijn…??! Alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Sabine
Hallo Sabine,
Als ik jou reactie zo lees dan heeft de DA niet veel verstand van cavia's. Drinkt het dier overmatig veel??? Zo niet dan is er waarschijnlijk geen sprake van suikerziekte volgens mij.
Witte vliesjes op de ogen betekent meestal dat ze geiriteerd zijn. Probeer het met gekookt water ,wel af laten koelen natuurlijk :-), uit te spoelen of probeer cafzalf te krijgen en zalf de oogjes daar mee in.
Probeer een second opinie te krijgen bij een andere DA. Het liefst een met ervaring wat caven betreft.
Een dierenarts in je buurt vinden met verstand van cavia's kan je vinden door een fokker of opvang in jouw buurt te zoeken en te vragen welke DA hun hebben.
Als het dier geen suikerziekte heeft en hij zou insuline gaan spuiten dan word ze pas echt ziek of erger.
Groetjes Renate.
Hallo,
bedankt voor de tip! Ik zal in ieder geval kijken of ik nog een dierenarts kan vinden die meer ervaring heeft met caafjes. Maar als de bloedsuikerwaardes veel te hoog waren toen hij haar heeft onderzocht, dan zal het toch wel kloppen, of niet? En ja, ze drinkt vrij veel. En het is echt alleen haar lens, die is vertroebeld, dat kon je heel goed zien toen de dierenarts een lampje gebruikte… Maar ze is niet blind, gelukkig ! - Ik heb al overal op internet informatie gezocht wat ze nog wel en niet mag eten. Maar wat ik me dus nu echt nog afvraag is of er iemand is die wel eens een cavia met diabetes heeft gehad?!?! Is het heel moeilijk om dat allemaal goed te doen en te regelen? Zijn er bepaalde dingen waar je bijzonder op moet letten? Ze is pas een jaar oud, en ik wil dat ze een hele oude, gezonde, gelukkige cavia wordt…!!! Dus ik ben echt blij over elk advies dat ik kan krijgen van mensen die meer ervaring met zoiets hebben dan ik. Alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Sabine
Veel hooi en groente geven. Geen brood e.d. waar koolhydraden in zitten heel voorzichtig met bixkorrels. Geen snoepjes e.d. Gewoon streng op dieet met veel beweging en zeker niet te zwaar laten worden. Als je je hier aan houd zal je meer plezier van je diertje beleven dan als je hier niet aanhoud. Dan kan het snel over zijn. Hij kan dan last krijgen van andere kwaaltjes en zal invloedrijker zijn voor infecte e.d.
Let op als je met een dieet bezig bent dat hij minder gaat drinken. Ik denk dat je dan op de goede weg bent….in groente zit veel vocht dus laat je daar niet door leiden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?