een paar foto's van botje

• PRIK

ik heb net een paar foto's gemaakt van onze cavia botje.

ze begint nu een beetje te wennen

• Susan

Wat een schatje!

Maar mag ik een paar kleine tips geven?

- haal die liksteen er maar uit, die is slecht en bovendien niet nodig

- zo'n snoepstokje mag best voor een keer, maar er zit veel suiker in en is dus eigenlijk ook slecht

- ik denk dat je haar een groot plezier doet met een schuilhuisje. cavia's zijn prooidieren en schuilen dus graag.

Veel plezier met Botje (en met later een vriendinnetje)

Susan

- en misschien nog wel de allerbelangrijkste tip:

geef haar een vriendinnetje. Zo te zien is het hok groot genoeg voor twee.

• shirleyk

Hoi PRIK,

Botje ziet er echt superlief uit! En heeft een heel mooi groot hok.

Ik ben wel met Susan eens dat zo'n liksteen niet goed is, daar zitten teveel mineralen aan, waardoor ze sneller afwijkingen kunnen krijgen aan de blaas en nieren.

Zelf heb ik bijna altijd een knabbelstok erin hangen en ik heb nog nooit problemen daarmee gekregen. Ik heb zelfs een cavia gehad die acht is geworden.

Zelf geef ik mijn cavia's Science Selective brokjes en daar is geen suiker aan toegevoegd dus dan krijgen ze ook niet teveel suiker binnen.

Het speelballetje is ook heel goed dan kan die kleine zich een beetje vermaken :-)

Zelf heb ik ook een huis in mijn hok staan, waarin ze lekker weg kunnen kruipen.

En inderdaad een vriendje zou ook leuk zijn. Ik had een jaar lang twee cavia's apart zitten, omdat de ene de andere aanviel en niets van andere cavia's moest weten. Op een gegeven moment heb ik er toch nog eentje bijgehaald en die andere vond het helemaal super.

• PRIK

mijn zoontje wilde graag wat lekkers kopen in de winkel van zijn centjes. die liksteen is ook maar eenmalig. en die stengel is eigenlijk ook alleen omdat zijn broertje ook wat wilde geven.

ik heb wel een hokje, die hoort bij hethok, zo'n groen ding daarboven kun je een voerbak zetten. en een los houten hokje. maar ik wil haar graag tam hebben en als ik het hokje erin zet dan zit ze daar de hele dag in. en nu kan ik haar redelijk aaien.

maar als ik een vriendin haal, kan ik die er zo bij inzetten of moet dat net als konijnen in een aparte ruimte kennis laten maken. ik wil er dan wel een dame bij hebben. ik wil geen nestje hebben. maakt het uit of het een jongere of oudere cavia is.

weet wel dat het bij konijnen zo is dat als ze alleen zijn je ze wel tammer krijgt.

• PRIK

ik heb trouwens gemengd voer van de welkoop met extra vit c staat erop.

• Susan

Ik heb ook zo'n huisje bij de kooi zitten en ik heb niet het idee dat ze er op klimmen, dus ik heb het bakje met brokjes er maar naast gezet. En over het wel of niet een huisje in het begin zijn verschillende meningen. Zet het er dan in elk geval 's nachts in.

Dan heeft hij in elk geval nog een beetje een gevoel van veiligheid en bescherming.

Het is waar dat één cavia tammer is dan twee, maar een mens kan nooit een cavia vervangen en voor het welzijn van een cavia is meer dan één beter.

Oja, groente en fruit zijn ook lekker;), of van die wilgentakjes die je bij de dierenspeciaalzaak en ook bij de Welkoopwinkels kan kopen ook.

En over dat kennismaken: kennis laten maken in een neutrale ruimte schijnt het beste te zijn, maar ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. Zelfs de laatste keer de nieuweling gewoon bij mijn twee dames ingezet en er was echt niets aan de hand. Wel met eten als afleiding.

• PRIK

heb ik een dame erbij gehaald voor botje. ging gelijk goed. deze is glad met bruin en wit. en ze heet Golf. (van volswagen golf waar mijn zoontje gek van is).

alleen manlief moet er aanwennen:D:D

• Susan

Veel plezier met ze alletwee!

• Shirleyk

Gefeliciteerd! Wat leuk zeg, heb je ook al foto's van de nieuwe dame? :-)

• Paulala

Wat leuk dat je een vriendinnetje hebt gekocht!

Ik ben benieuwd hoe ze eruit ziet, zou leuk zijn als je foto's zou plaatsen :)