2 delige vraag:

• Jipke frl

dit is deel 1, deel 2 later:

Wie van jullie fokkers heeft een fokkerskaart en is dus lid van de NKB en gaat daadwerkelijk met cavia's naar keuringen en shows?

• Gerda_H

Hoi Jipke

Ik ben lid van de ncc. Ik weet niet of dit hetzelfde is? Een fokkerskaart heb ik nog nooit gezien,en het is mijn bedoeling om ooit met een caaf naar een show te kunnen gaan.

Groetjes Gerda

• MoniqueW

Hoi Gerda,

Je hoeft niet bij elke show lid te zijn om mee te mogen doen met een cavia show. Je betaald dan iets meer voor het inschrijven voor de caafjes.

• Gerda_H

Dat weet ik hoor Monique,maar mijn caafjes zijn nog niet zover dat ze showgeschikt zijn. Ik heb van Esther een prachtig koppeltje peruufs,en zodra zij gekoppeld kunnen worden,hoop ik dat er een mooi kleintje tussen zit die ik showgeschikt kan maken.

Groetjes Gerda

• Saskia

ik heb een fokkerskaart en ga af en toe naar een officiële show, hoewel ik de ecc-dagen eigenlijk veel leuker vind… op een gewone caviashow is het erg lang wachten en is er niet veel te doen, dat is wel jammer.

• MoniqueW

Spannend!!! …. Ik heb in het begin een paar show's meegedaan, maar ik vond het erg zielig voor de caafjes en stopte daar mee. Nu fok ik al een tijd de CH en ik ga wel een keer aan een knuffelwedstrijd meedoen om te kijken hoe of wat en waar ik verder aan kan werken. Ik ga er wel eens heen zonder caafjes en dat vind ik erg gezellig.

Oké, …

• jacquelinesbeestenspul

hoi jipke

ik heb ook een fokkerskaart en ga soms naar een show

ik vind wel dat je belachelijk veel geld betaal voor het kleindiermagazine die je verpleicht erbij moet nemen

waar bijna nooit iets boeiends over cavia in vind erg veel duiven en kippen maar cavia's soms hooguit 1 blz

groetjes jacqueline

• M.

Ik ben van mening dat je als serieus sportfokker niet zonder aansluiting bij de bond (NKB) en dus fokkerskaart kunt. Aansluiting is in principe alleen mogelijk via een plaatselijke kleindiervereniging. Bovendien kan het je blik verruimen als je ook eens wat van andere diergroepen meekrijgt. Het Kleindiermagazine is voor mij een zegen en fijn leesvoer. Sinds twee jaar is een ‘verplicht’ lidmaatschap aan de orde, daar waar voorheen ‘Fokkersbelangen’ nog een facultatief abonnement kende. Hoewel de meeste fokkers er wel een hadden. Met daarnaast nog een abonnement op Avicultura. Nu na vele decennia bakkeleien de beide bladen zijn samen gegaan, is het kwalitatief in mijn ogen alleen maar beter op geworden. Ik lees en leer ik graag in. Het wereldje zou erg bekrompen zijn als het alleen maar over cavia's zou gaan. Op een normale show lang wachten? Een avond inkooien en voor de rest kun je er naar toe wanneer je wilt. Op eendagskeuringen is het een andere zaak, maar dit heeft het bijkomende voordeel dat je bij de keuring aanweig kunt zijn. De beste leerschool is om bij een keurmeester eens te schrijven of voor te dragen. Één keer showen kent maar een minimaal leereffect naar mijn mening. Een dier of een keurmeester kan een off-day hebben en jij ten onrechte een verkeerd beeld van keuren op zich.

Zelf heb ik zo nu en dan ook wel eens wat anders in de hokken dan mijn eigen (voornamelijk konijnen-) ras. Reuze interessant om eens een paar kippetjes te hebben. Of eens konijnen te hebben als cavia-fokker of wellicht andersom. Zelfs lenen kan binnen zo'n vereniging. Als een kippetje plots broeds wordt eens wat eitjes bij een collega halen en ujit laten broeden. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. En daarna geef je de kuikens weer terug. Iedereen blij. Ik leen ook wel eens een voedster uit bijvoorbeeld, om iemand anders een soortgelijke vergelijkende ervaring te gunnen.

M.

• MoniqueW

Hoi M,

Ik ben het inderdaad met je eens als je meer dieren ziet dat er een wereld voor je open gaat. Ik ben zelf niet zo van het lezen (last van concentratie door een autoongeluk) alhoewel je daar veel van kan leren. (ik lees dus wel) Ik ga met de kinderen op stap en laat ze zien wat er allemaal nog meer in de wereld voor moois is. Op de show van 23 dec. 07 keek ik ook echt mijn ogen uit. Ook vogels die ik nog nooit gezien had. Je leert daar ook erg veel.

• Saskia

Ja en nee. Het spijt me, ik heb het geprobeerd, maar ik heb gewoon géén klik met veren, snavels, vleugels, lange oren en staarten. Oftewel, gevogelte en konijnen zijn niet aan mij besteed. Heel leuk dat mensen ermee bezig zijn, maar ik ben nu eenmaal gek op cavia's en alleen op cavia's, en dat is toch niet verkeerd?

Je kunt niet van iedere fokker gaan verwachten dat ze naast cavia's ook reuzedol zijn op vogels, het boeit me echt niet hoe de snavel van een roekeloekoeduif hoort te staan, of welke kleurintensiteit de poten van een goudgeelbruinhoentje moeten hebben. Ik wil graag meer leren over cavia's, maarja, dan moet je het vaak doen met niet al te geweldige foto's van een reportage, een klein artikel van hooguit anderhalve pagina of soms een maand gewoon helemaal niks. En dan vind ik het wel héél veel geld voor zo'n blad hoor…… Ik betaal het wel, want ik wil mijn fokkerskaart graag, maar dat boekje hoeft voor mij niet op deze manier.