Hallo Miriam,
Sorry!, maar ik vond je vraag zo giga raar!!! Ik heb even op het internet gekeken en schrok wat ik hier las.
Het basisingrediënt van chocola is cacao. Cacaobonen worden gevormd door de cacaoboom. De bonen worden geroosterd en gepeld en vervolgens vermalen tot een cacaomassa.
In deze cacaomassa zitten bepaalde stoffen: alkaloïden. Twee van deze alkaloïden zijn theobromide en cafeïne, en juist die zijn giftig voor de hond.
Alle chocolade bevat, afhankelijk van het merk en de soort chocola, een bepaalde hoeveelheid cacaomassa met daarin de alkaloïden. Pure chocola bevat het meest van deze stoffen, witte chocola het minst.
Mensen kunnen deze stoffen zonder problemen snel verwerken. Honden helaas niet; die hebben een lange tijd nodig om deze alkalo•den uit het lichaam te verwijderen..
• Waarom worden honden er ziek van en mensen niet?
Mensen kunnen deze stoffen zonder problemen snel verwerken. Honden helaas niet; die hebben een lange tijd nodig om deze alkalo•den uit het lichaam te verwijderen. Zo worden deze giftige
stoffen in het lichaam opgestapeld. Of de hond er ook ziek van wordt is afhankelijk van zijn eigen gewicht en van de soort en de hoeveelheid chocola die hij opgegeten heeft.
• En katten?
Katten kunnen ook absoluut niet tegen deze stoffen. Ze zullen misschien uit zichzelf niet zo gauw chocola eten, maar u mag het ze beslist niet geven. Vooral kittens zijn er erg gevoelig voor.
Ik ga er maar vanuit dat dit bij cavia's ook zo werkt.