Bodembedekker deel zoveel

• Susan

Tja, meer omdat ik wat anders wil uitproberen en het zaagsel een beetje zat ben.

Ik heb laatst No Smell gekocht, twee zakken van 15 liter. Nu zei de verkoper in de dierenwinkel dat ik dat zo in elkaar gedrukt zit, dat ik er niet zoveel van nodig zou hebben.

Ik heb een kooi van 140X70. Gisteren heb ik de bak verschoond en er voor het eerst No Smell in gedaan. Er zit een zak en een kwart zak in. Ik vind het nogal veel en het wordt een dure hobby zo.

Doe ik wat verkeerd? En zijn er misschien andere mogelijkheden dan zaagsel in een niet zo'n grote verpakking? Ik heb maar drie cavia's.

Ik heb een hele tijd geleden hennep gehad, een grove soort en het rook heel typisch, weet de naam zo niet meer. Nu zag ik een andere soort hennep, lichter van kleur en zo te zien fijner. Wat is hier de ervaring mee en is dit niet veel te hard?

Ik heb in het verleden ook Russel bedding gebruikt. Hoe zacht en stofvrij het ook is, het neemt totaal geen vocht op. Zeker niet met drie cavia's.

Wie kan me een beetje wijzer maken in mijn zoektocht naar wat anders?

Susan

• Mieke

dan denk ik toch dat zaagsel de beste optie blijft… Een pak van 550liter is heel fijn spul.. Noet zo stoffig en beter los te maken enzo… Veel fijner om mee te werken. Ik heb ook al veel dingen geprobeer, maar blijf uitkomen op zaagsl… wel alleen de GROOOOOOOTE pakken hihihihi.

• Gerda_H

Hoi Susan. Voor de hokken buiten heb ik van dat vlasvezel, maar de hokken hier binnen doe ik een dunne laag van die vlasvezel,en daarbovenop doe ik zaagsel. Dit bevalt mij erg goed.

Groetjes Gerda

• Marijke

Ik meng vlasvezel met zaagsel, dat bevalt me ook erg goed en ik koop dat in van die grote balen bij een fouragehandel. Doe met 7 caafjes ongeveer 1 maand ermee.

• Saskia

Ik gebruik aubiose, wat me ontzettend goed bevalt met eenlaagje houten kattenbakkorrels eronder. Met 16 caafjes doe ik ongeveer 3 weken met 1 baal van ong 80x40x50. 1 baal kost iets van 8,50. Aubiose heeft als voordeel dat alle urine naar onder zakt, en de bovenste laag dus fris en schoon blijft. De houtkorrels die onderop liggen absorberen dan nog eens extra waardoor het gerust 6 a 7 dagen meegaat.

Even een fotootje waar je (om de cavia heen ;)) aubiose ziet:

• Susan

Aubiose is toch dat lichte hennep? Ik heb het zien liggen, maar ze hadden het alleen in kleinere verpakkingen.

Ik denk dat ik dat maar ga proberen met kattenbakvulling eronder. Ik ben het zaagsel zat. Ben uren bezig om het uit elkaar te halen en de harde stukken eruit te zoeken.

Je cavia mag er ook zijn;)

• isabel

> Ik ben het zaagsel zat. Ben uren bezig om het uit

> elkaar te halen en de harde stukken eruit te zoeken.

Wat voor zaagsel gebruik jij dan?

Ik heb grote pakken van Plospan, die van bijna een meter hoog, weet niet hoe groot de inhoud is, en daar krijg ik het zaagsel best makkelijk uit. Ik pak het steeds in een hoek, je handen erachter duwen, en dan krijg ik een grote bonk in één keer omhoog. Ik vind dat wel makkelijk, want dan leg ik die zo in een hok, en dan spreid ik het zaagsel uit elkaar. En harde stukken zitten er haast niet in. Alleen af en toe een stukje hout, dat voel je gelijk bij het uitspreiden.

• Susan

Ik gebruik Woody Pets. Een blok van 14 liter. Is veel minder stoffig dan die kleine pakjes, maar het lijkt of er veel meer stukken hout inzitten en ik ben bang dat ik dat er niet altijd helemaal uit krijg.

Ben bijna een uur bezig om die bak vol te krijgen en dat vind ik eigenlijk wel heel veel tijd (en mijn rug ook)

• isabel

Ik vind zelf zaagsel een prettige bodembedekker, maar ik denk dat het per merk verschillend is hoe hard de houtkrullen zijn en hoe strak het op elkaar geperst is.

• Susan

Zaagsel bevalt mij opzich ook heel goed, maar zoals ik zei; mijn rug bevalt het iets minder:(

Maar ik denk dat ik het toch maar bij zaagsel hou. Zal wel wennen die enorme bak. Waar ik verder overigens heel blij mee ben:D