Hoeveel nesten per jaar???

• Witches at work

Hoi hoi

Vanavond werd ik aangenaam verrast door Spooky mijn zilveragouti Borstel zeug die was bevallen van Sputnik mijn eveneens zilveragoutibeer~!~

Zeldzaam hetzelfde deze 4 ling ook qua gewicht wogen allen 80 gr. exact.

Moeders maakt het verder ook prima, na een erg moeizame start ze wordt half januari 2008 1 jaar.

Ze komt van de Bassel bietermeerschweinschen af (broodfokker) en heeft de 1e mnd moeten vechten hier voor haar leventje,ze woog 220 gram slechts bij aankomst en zat onder de schurft. Beer Sputnik zat ook in die zending echter die deed het net wat beter.

Mijn vraag hier nu;

ik wil per zeug ongeveer 1 a 2 nesten per jaar heel soms 3 als me dat zo uit komt.

Nu lees ik net op een site met cavia info dat als een zeug MEER dan 2 nesten per jaar krijgt dat schadelijk is voor de milt.

Erg veel fokkers zetten de zeug na het groot brengen van het nest al weer meteen bij een beer.

Zelf ben ik daar absoluut geen voorstander van, tenzij de zwangerschap een miskraam betrof en de moeder de jongen niet heeft hoeven voeren/grootbrengen.

Het vervetten van een zeug moet tegen gegaan worden is ook een bekende fenomeen daar anders de zeug OFmoeilijker zwanger wordt OF een miskraam kan krijgen.

Maar hier vervetten zeugen zelden doordat ze veel beweging krijgen en buiten zitten dus moeten verbranden zeker in de koude maanden. En wil een zeug niet te veel belasten en fokken met haar dus.

Graag jullie mening~!~

Alvast bedankt voor het meedenken

gr. de heks.

• Gerda_H

Ik doe zowiezo niet meer dan twee nesten per jaar per zeug. En een zeugje die een moeilijke zwangerschap,cq bevalling heeft gehad,mag zeker een jaar bij komen. Ik vind fokken leuk,en nestjes ook,maar niet ten koste van de caaf. Maar ik kan me voorstellen dat er fokkers zijn die een sterke zeug,die snel hersteld een zeugje 3 keer een nestje laat groot brengen.

Groetjes Gerda

• J@nne

Hoi,

Nou ik ben ondertussen gestopt met fokken maar mijn zeugen hadden ook maar 2 nestjes per jaar, en vond ik dat ze nog meer tijd nodig hadden dan wachtte ik nog langer.

Ik telde altijd zo, 10-12 wk bij de beer ivm dat de zeug zich niet altijd meteen laat dekken, 4 wk kids, daarna 8 wk rust om te herstellen. Dan kom je op 2 nestjes per jaar, maar het is ook zo dat het wel eens langer duurde ivm vakantie planning enz want daar heb ik altijd rekening mee gehouden.

• renate

Hallo Ine,

Ik zou ook niet meer als 2 nestjes per jaar fokken. Zeker gezien de leefomgeving waarin jij de dieren heb zitten waar ze al meer energie verbruiken als binnendieren. Ze hebben dan ook langer de tijd nodig om te herstellen omdat ze dus dubbel energie verbruiken.

Verder zou ik ook rekening houden met het jaargetijde, al ze zwanger zou zijn in de koude maanden is dat natuurlijk ook een dubbele belasting. Tenzij je ze ophokt (en dat doe je geloof ik ook?)

Zeugjes met een slechte start zoals jij beschrijft, zou ik in alle gevallen maar een nestje laten krijgen (en het liefst helemaal geen).

Ze hebben in mijn ogen al genoeg geleden en je weet ook niet wat ze daar aan over gehouden hebben en misschien wel doorgeven aan de jonkies. Dieren van een broodfokker zijn meestal niet de beste dieren, en die zou ik alleen maar een plezierig leven willen geven.

Dit is mijn geheel eigen persoonlijke mening.

Groetjes Renate

• Jan

Een zeug met zo'n slechte start had ik zelf niet eens gebruikt voor de fok. Want wat geeft jou de garantie dat deze slechte start alleen door huisvesting en voeding is gekomen en niet door een genetische fout???

• Witches at work

Hoi Jan

Jou en Renate's reaktie had ik alverwacht en snap ik ook erg goed!!!

Hier gebruik ik door de bank genomen ook alleen de meest overtuigende, goeie dieren voor de fok.

Andere worden vanuit het nest al uitgeselecteerd om als knuffel door het leven te gaan zeg maar en niet als fok dier.

Deze zeug heeft idd een erg moeilijk start gehad, zij het dat ze wel al die tijd gewoon buiten heeft gezeten hier. Eerst opgehokt en nog gewoon bij net bevalen zeugen van mezelf waar ze indien nodig nog wat kon dringen en volgens mij is dat ook wel gebeurd.

Niet bij gevoerd maar gewoon goed te vreten gegeven en ze het verder echt zelf laten doen.

En ook heb ik netjes gewacht op het moment dat ze 750 gram woog voordat ze bij de beer mocht en toen zelfs nog een tijd gewacht ermee.

Ik wilde echt zeker ervan zijn dat ze er voor klaar was.

Genetisch goede dieren van een broodfokker kan dat is je vraag Jan???

Als er iemand tegen broodfokkers is (en daarom ook veel fokkers 3X niks vind)

ben ik het wel.

Kan ik heel kort over zijn, wat ik inmiddels wel heb ervaren is dat juist dieren die zo door de wil geverfd zijn genetisch juist ijzer sterk zijn anders waren ze al 3X dood geweest zeker weten!!!

Voorbeeldje uit de praktijk van een heks;

Pogi Bonsi mijn super Rexzeug krijgt EEN HEEL jong van ehhhhhhhh weet ff niet precies uit mn hoofd maar denk zo'n 130 gram in lek geval een erg moois start gewicht.

In diezelfde periode heb ik ook wat Ch Teddy's en Lunken en als ik je dan vertel dat juist dat ene jong op een goeie ochtend hartstikke dood in dr kooi ligt???

Uit top Rexenfokkers lijnen evenals mijn Bruutje de Rexbeer destijds.

Die maar amper 2 jaar werd.

Ik denk dat inteelt veel meer kapot maakt nog dan broodfok, en ben tegen beiden fokmethodes zij het inteelt met mate kan ik nog evt billeken, echter zeker niet dat gekloon zeg maar!!!

Maar jan 100% heb ook ik hier niet, evenals niemand in de fokkers wereld.

Mijn gevoel is zeer oke bij deze zeug nu, evenals haar vriend Sputnik.

Deze 2 dieren wil ook voor altijd hier houden, we hebben het samen gered~!~

En vooral de zeug neem ik zelf in bescherming want velen fokkers zouden haar nu al weer bijna bij de beer tiefen zeg maar, desnoods met een FOUTJE smoes, ontsnapte beren ect ect gebeurd hier niet gelukkig, en daar moet ik echt niet aan denken!!!

gr. D#S

• Witches at work

renate schreef:

>

> Hallo Ine,

>

> Ik zou ook niet meer als 2 nestjes per jaar fokken. Zeker

> gezien de leefomgeving waarin jij de dieren heb zitten waar

> ze al meer energie verbruiken als binnendieren. Ze hebben dan

> ook langer de tijd nodig om te herstellen omdat ze dus dubbel

> energie verbruiken.

>>>D#S Dubbel zo veel weet ik echt niet, maar wel meer weet ook ik uit pure ervaring~!~

>

> Verder zou ik ook rekening houden met het jaargetijde, al ze

> zwanger zou zijn in de koude maanden is dat natuurlijk ook

> een dubbele belasting. Tenzij je ze ophokt (en dat doe je

> geloof ik ook?)

>

>>>D#S Ja gebeurd hier ook al ontkom je er soms niet aan ook wat nesten in de winter te hebben,gaat mijn voorkeur en planning vooral na het voor en najaar uit de zachtere jaargetijden dus.

> Zeugjes met een slechte start zoals jij beschrijft, zou ik in

> alle gevallen maar een nestje laten krijgen (en het liefst

> helemaal geen).

> Ze hebben in mijn ogen al genoeg geleden en je weet ook niet

> wat ze daar aan over gehouden hebben en misschien wel

> doorgeven aan de jonkies. Dieren van een broodfokker zijn

> meestal niet de beste dieren, en die zou ik alleen maar een

> plezierig leven willen geven.

> Dit is mijn geheel eigen persoonlijke mening.

>>>D#S Op dit stukje heb ik gereageerd in Jan zijn stuk, dus hier ff niet ander herhaal ik mezelf.

Door de bank genomen heb je daarin ook vet gelijk~!~

>

> Groetjes Renate

• M.

Hier krijgen zeugen in onze kleinschalige fok maar een nest per jaar. Slechts bij hoge uitzondering twee, en dat is dan altijd bij een overjarige zeug.

Gezondheid is hier nummer een, en hoe je het ook wendt of keert. Een goede gezondheid krijg je toch (ook genetisch) van je ouders mee. Het woord achterstand verklaart op zichzelf al voldoende, dunkt mij. Zulke beren en zeugen (maar ook rammen en voedsters) komen hier niet in aanmerking voor de fok. Daarin zijn we erg principieel en consequent. Een traanoogje is al genoeg om niet meer mee te mogen doen. Heterosis of bastaardkracht waar D#S op doelt wordt ook in de fokkerswereld wel gehanteerd, maar onderzoek heeft uitgewezen dat het voordeel hiervan lang zo groot niet is als werd verondersteld. Zeker niet bij een dier wat dus al met achterstand is begonnen.

M.

• natanya

Het is voor mij de eerste keer dat ik hoor dat drie nestjes per jaar slecht kunnen zijn voor een zeugje. Ik denk dat de leeftijd en het gewicht gewoon het belangrijkste zijn. Al je zeugje gewoon een goud beestje is en er nu gezond uitziet en mooi op gewicht is dan denk ik dat het geen probleem is om haar bij de beer te zetten.

Ik hou zelf het gewicht van 800 gram aan bij mijn zeugjes en een minimale leeftijd van vijf maanden. Twee nestje per jaar is wat ik aanhoud, maar dat zou ook minder of meer kunnen worden (nooit meer dan 3 per jaar)

Als ik twijfel overleg ik het met andere fokkers, zo heb ik een skinnyzeugje waarbij ik niet kan wachten om haar bij de beer te zetten….ze moest nog 1,5 week voordat ze vijf maanden werd…verder oogt ze erg gezond en volwassen. Toch maar even met twee andere skinnyfokkers overlegd….en die hebben me het advies gegeven om toch nog een paar weken te wachten (ze is inmiddels de vijf maanden gepasseerd en begin volgende week ga ik haar koppelen)

Een van mijn zeugjes is in oktober bevallen, maar is erg in gewicht afgenomen na de bevalling. Haar beoordeel ik weer in April of ik haar nog eens wil inzetten voor de fok. Ik denk dat je het per dier gewoon moet blijven beoordelen.

Het lijkt mij dat je dat al gewoon goed inschat, gezondheid/uiterlijke kenmerken/verwantschapsrisico's etc. of het diertje nu van zo'n broodfokker vandaan komt of niet lijkt me niet altijd bij voorbaat een aanname dat het beestje niet geschikt zou zijn voor de fok…als ze zich goed ontwikkeld heeft kan dat ook wat over de kracht van het dier zeggen,toch?

Over de risico's van drie nestje per jaar kan ik je zelf niets vertellen ik heb daar zelf geen ervaring mee….maar ik ben wel benieuwd waar die informatie over de milt staat en hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen…

Gr. Natanya

• esther

Hier krijgen ze maar 1 nestje per jaar,en dat vind ik genoeg.Waarom meerdere nestjes,er zijn al zoveel cavia's.Ik fok alleen als ik er zelf wat van aan wil houden,en anders al helemaal niet.Dus hier zitten ze vaak zonder jongen,maar wel gezellig in een groepje.

gr esther