Hoi hoi
Vanavond werd ik aangenaam verrast door Spooky mijn zilveragouti Borstel zeug die was bevallen van Sputnik mijn eveneens zilveragoutibeer~!~
Zeldzaam hetzelfde deze 4 ling ook qua gewicht wogen allen 80 gr. exact.
Moeders maakt het verder ook prima, na een erg moeizame start ze wordt half januari 2008 1 jaar.
Ze komt van de Bassel bietermeerschweinschen af (broodfokker) en heeft de 1e mnd moeten vechten hier voor haar leventje,ze woog 220 gram slechts bij aankomst en zat onder de schurft. Beer Sputnik zat ook in die zending echter die deed het net wat beter.
Mijn vraag hier nu;
ik wil per zeug ongeveer 1 a 2 nesten per jaar heel soms 3 als me dat zo uit komt.
Nu lees ik net op een site met cavia info dat als een zeug MEER dan 2 nesten per jaar krijgt dat schadelijk is voor de milt.
Erg veel fokkers zetten de zeug na het groot brengen van het nest al weer meteen bij een beer.
Zelf ben ik daar absoluut geen voorstander van, tenzij de zwangerschap een miskraam betrof en de moeder de jongen niet heeft hoeven voeren/grootbrengen.
Het vervetten van een zeug moet tegen gegaan worden is ook een bekende fenomeen daar anders de zeug OFmoeilijker zwanger wordt OF een miskraam kan krijgen.
Maar hier vervetten zeugen zelden doordat ze veel beweging krijgen en buiten zitten dus moeten verbranden zeker in de koude maanden. En wil een zeug niet te veel belasten en fokken met haar dus.
Graag jullie mening~!~
Alvast bedankt voor het meedenken
gr. de heks.