Boventanden los/eruit

• Henneke

Beste mensen,

Heeft iemand een advies?

Ik zag bij mijn cavia Siep (mannetje 5 jaar) gisteren dat zijn linkerboventand bijna helemaal afgebroken was. Vandaag was deze tand eruit en zijn rechterbovenvoortand zit los.

Zijn ondertanden zijn iets in een V-vorm uitgesleten, waarschijnlijk als gevolg van iets wat de boventanden doen.

Siep is niet gevallen. Er is geen ongelukje gebeurd met de andere cavia's, botsing of zoiets, voor zover ik dat gezien heb.

Siep eet goed, hooi, brokjes, slappe groente, en harde groente eet hij ook als ik daar kleine stukjes van maak. Verder is zijn gezondheid op dit moment prima.

(Bijkomende informatie: Hij is een maand geleden hersteld van waarschijnlijk een meningitis, als gevolg daarvan is hij blind, maar hij redt zichzelf heel goed. Ik heb hem nog niet ergens tegenaan zien botsen.)

In juni dit jaar heeft hij ook een boventand afgebroken, ook met onbekende oorzaak. De dierenarts heeft deze mooi bijgeslepen, en ze groeiden weer keurig aan.

Ik ben van plan goed op te letten of hij goed blijft eten en wil eind deze week naar de dierenarts te gaan.

Heeft iemand tot die tijd een advies voor me?

Alvast bedankt!

Henneke

• Susan

Hoe zien zijn ondertanden eruit? Zijn die normale lengte of veel te lang?

Ik heb dit wel eens andersom gehad. Veel te lange boventanden, doordat ze een hele erge bovenbeet had en haar tanden dus niet langs elkaar afsleten. Ook dit is bijgeknipt en na verloop van tijd groeiden de ondertanden weer aan. Niet zo als ze waren, maar er zat weer iets.

Eten was geen probleem.

Misschien voor nu wat zachte groente en in kleine stukjes snijden?

Susan

• Mieke

Ik heb precies t zelfde gehad met Loeki van mij. Die heeft de ondertandjes door dit voorval veel te lang gekregen met die v-vorm. De dierenarts heeft deze bijgeknipt. De boventand die half was afgebroken is schevig bijgegroeid en de boventand die helemaal weg was is heel vreemd teruggekomen. Namelijk heel breed en geel. Volgend de da lag deze tand, na onderzoek, in een ontstoken tandvleesbed. Deze zou vanzelf los moeten komen, omdat loshalen onder narcose bij haar geen zin heeft, want door haar nierfalen kan ze dat niet aan. Tot nu toe is deze tand rotsvast en ik heb nogmaals met de da gesproken en als ze gewoon alles eet dan laten we r voorlopig gewoon lopen. Groente heb ik kleingemaakt toen ze die ene tand niet meer had, want snijden ging niet. Nu Kan ze wel weer alles snijden. Dus ik denk dat als ik jou was, je caafje nog even zou laten lopen en de groente klein maken op hapklare stukken.

• renate

Hallo Henneke,

Je schrijft dat hij blind is en zich daar toch goed mee weet te redden.

Toch denk ik dat hij zich ergens aan gestoten heeft ook gezien het feit dat het al eens eerder gebeurd is. Misschien aan zijn bakje?? Een oplossing zou dan zijn om het voer los op een plekje te gooien, vaak vinden ze dit ook nog fijner dan een bakje.

Afgebroken tanden hoef je normaal niets aan te doen. Ze groeien over het algemeen binnen een week wel weer aan. Ook het bijslijpen bij de DA (wat overigens ook pijnlijk kan zijn) is meestal niet nodig. Wel in de gaten houden dat de andere kant niet te veel doorgroeid.

Groetjes Renate

• Henneke

Beste mensen die gereageerd hebben,

Bedankt voor jullie reacties en adviezen. De dierenarts heeft het bekeken gezegd dit rustig aan laten groeien en ook uitgelegd hoe ik kan controleren of het allemaal weer in de rechte stand aangroeit. Inmiddels groeien de tanden van Siep al weer aan, hij sabbelde eerst aan groente maar kan het nu alweer met wat moeite aan stukjes trekken.

Renate, het kan goed zijn dat hij zich gestoten heeft, hij krijgt (en geeft) ook wel eens een ram van de andere cavia's. Ik zal eens kijken hoe het gaat zonder voerbak.

Groetjes, Henneke