ouderdom

• Nellie B.

Snuit begint momenteel echt een oud mannetje te worden ( hij is bijna 5), toen zijn broertje was overleden hebben we er vrij snel een andere cavia, Flip, bijgezet, en toen begon Snuit te kwakkelen ( ong. 9 maanden geleden) gelukkig is hij er bovenop gekomen.

Flip is volgens mij echt volwassen aan het worden ( hij is bijna 1 jaar) en wil regelmatig bovenop Snuit, die dat niet echt fijn vindt.

Meestal zetten we een van de twee dan even apart om Snuit zo wat rust te geven.

De laatste paar weken begint Snuit erg rustig te worden, nu was ie al nooit zo'n drukteschopper, en heb het idee dat het eten ook wat minder begint te worden, hij eet wel, maar minder.

Hoort dat allemaal bij de ouderdom of zou er meer aan de hand zijn?

groetjes Nellie

• Judith

Als een caaf afwijkend gedrag vertoond dan dat ie normaal doet moet je het ALTIJD in de gaten houden. Iedere caaf wordt, net als bij mensen, op een andere manier oud. Het kan zijn dat dit gedrag voort komt uit ouderdom, maar het kan net zo goed iets anders zijn. Weeg hem eens regelmatig, zo zie je of ie echt wel genoeg eet of niet. Gaat ie drastisch afvallen dan zou ik het niet vertrouwen en tóch even naar de dierenarts gaan ermee.

Ik heb hier een caaf van 4 die geleidelijk aan maar toch wel snel ouderdomskwaaltjes heeft gekregen zoals stram zijn, veel slapen, beetje afvallen, niet meer goed kunnen zien, kalige plekken, hormonale bulten, slecht gehoor. Dit heb ik toen laten nakijken en er was niks aan de hand.

Ik heb hier ook een caaf van 6, die is, op 1 pijnlijk plekje in haar onderrugje na, nog in prima conditie en lenig als een dansende ballerina!

Zo zie je dat ouderdom niet echt een vast patroon heeft waarbij je zoiets kan hebben van “ja DAT is nu ouderdom”.

• Nellie B.

net even de dierenarts toch maar gebeld, en kan om 15.50 al terecht,

dan weet ik tenminste zeker of het alleen maar ouderdom is, of dat er meer aan de hand is.

voor je het weet ben je te laat,

• jacquelinesbeestenspul

hoi hoi

ik heb ook 2 voorbeelden in mijn stal

ik heb mara een oude zeug die met pensioen is zilveragouti bont rex

de exacte leeftijd is rond de 6 a 7 jaar en zij woont in de schuur in de meidenren en zij is iets rustiger dan een normale rex ze slaapt altijd onder de hooiruif en ik moet haar altijd even 1`keer per dag aantikken omdat ze ook tam is en niet vluct twijfel ik weleens of ze nog leeft :) vervolgens loopt ze boos weg komt weer terug om een worteltje of stuk paprika uit mijn hand te halen ;) aan de buitenkant kan je niks aan haar zien qua ouderdom (alleen altijd de nagels die ik 1 keer per 2 wekne moet knippen)

yoghi is ook al bejaard en hij leeft binnen met de naakte harem en hij is echt een oude ……. hahahahahaa zemel.hij slaapt bijan de hele dag en wil ook niet meer door de woonkamer hobbelen omdat hij dan moe word haahahahaha ;) hij gaat ook op de plek waar je hem neerzet slapen :D

hij heeft een kalende huid en last van stijfigheid en mopperd meer naar de dames hahahahaahaha kleine floortje die bij hem in het hok woont mag op zijn rug slapen en is heel lief tegne hem en hij tegen haar maar betsie plaagt hem dus die ontwijkt hij nu ook duidelijk yoghi slaapt graag in een hangmat en dan gaat betsie onder hem door lopen om hem te plagen en uit de mat te jagen dan zie je hem zuchten en hij gaat dan eruit en onder de mat liggen :) samen met floortje

eten doet hij prima maar hij moet er nie teveel moeite voor doen hoor !!! hahaha

als hij teveel voor zijn apel moet doen dan laat ie hem liggen

groetjes jacqueline

• Nellie B.

toch maar goed dat ik even naar de da ben gegaan,

hoektand is doorgegroeid, ahw over zijn tong,

morgenochtend wordt hij geholpen.

ik kon hem of morgen brengen of hem gelijk achterlaten, dat laatste heb ik gedaan,

meer vanuit praktische overwegingen, zij gaan hem nog voeren, dwangvoederen en morgenochtend wordt hij dan gelijk geholpen, kan ik om een uur of 1 bellen om te vragen hoe het gegaan is, en hem dan aan het eind van de middag weer ophalen

• MoniqueW

Hoi Nellie,

Goed dat je naar de DA bent gegaan. Hopelijk is ie snel weer de oude. Houd er wel rekening mee dat het een oud mannetje in de caviawereld is.

• Nellie B.

Daar houd ik zeker rekening mee,

zie ook best wle op tegen het feit dat ie onder narcose moet,

zijn broertje ( helaas al overleden) had hetzelfde een jaar geleden en was heel moeilijk uit de narcose te krijgen.

maar doen we niks, dan is ie er zeker over een korte tijd niet meer, dus het is een risico wat we moeten nemen.

zo'n 9 maanden geleden is hij ook erg aan het kwakkelen geweest, dat ik af en toe dacht, hij haalt het niet, maar hij is er weer bovenop gekomen.

als die beestjes nou maar eens eerder lieten merken als er iets aan de hand is, maar helaas wachten ze tot het laatste moment, dat het soms net te laat is.

• Nellie B.

Om 13.00 mocht ik bellen om te vragen hoe het gegaan was,

gelukkig het is goed gegaan, en om 16.00 mag ik Snuit ophalen.

Hij was nog een beetje suffig, vind je het gek.

Ik krijg nog wel pijnstilling mee.

Mijn mannetje zal snel de oude weer zijn.

• jo

Oh wat gelukkig, dat je nog veel mooie jaren met je mannetje mag krijgen!

• MoniqueW

Hoi Nellie,

Fijn dat alles goed is gegaan en jij weer van je ventje kan genieten.

Het is bijna 16.00 uur…spannend!

Groetjes Monique