castratie

• Marcel

Ik had 2 cavia's maar 1 ervan is gestorven. Nu wilde ik graag weer een kameraadje voor de cavia hebben.

Deze cavia is heel erg druk en loopt van hot naar her. Ook is hij heel enthousiast en piept veel als hij me hoort. Maar ja, ik heb een drukke baan en kan dus niet veel aandacht geven.

Een mannetje erbij kan echt niet want hij is heel onderdanig en kruipt helemaal in zijn schulp bij een bazige cavia.

Dus wilde ik graag een vrouwtje. Maar ik wil geen jonkies hebben dus ik zal hem eerst moeten laten castreren. Maar ik maak me wel zorgen hierover; Is het gevaarlijk (hij moet onder narcose toch?). En zal zijn gedrag veranderen?

• renate

Hallo Marcel,

Iedere operatie is een risico. Ik zou goed informeren naar een dierenarts die in ieder geval bekend is met het castreren van cavia's. (vraag naar de procedure en eventuele nabehandeling wil je meer info mail mij dan a.u.b.)

Hoe oud is het diertje?

En het wil helemaal niet zeggen dat hij onderdanig weg kruipt als je er een jong beertje bij zet. Soms zijn onderdanige dieren juist de grootste stoere kerels als je er een jong kereltje bij zet en gaat het wel goed. Je zou kunnen proberen een fokker te vinden die een jong beertje heeft en er mee afspreken dat als het niet functioneerd dat je het dier eventueel terug mag brengen.

Dit zou de beste manier zijn zodat je een operatie kunt vermijden.

Om aan een goede dierenarts te komen met verstand van cavia's zou je eens kunnen informeren bij een fokker in de buurt of bij een opvang.

Wat gedrag betreft zal hij niet echt veranderen. Hij kan hooguit wat zwaarder worden maar ook dat is niet altijd het geval.

Groetjes Renate.

• Saskia

Bij een goede dierenarts is een castratie slechts een kleine ingreep die weinig tot geen complicaties geeft. Ja, aan iedere operatie zijn risico's verbonden, maar persoonlijk vind ik het bij een castratie waard. Iedere caaf maak je dolgelukkig met gezelschap en als een beer niet aan een andere beer te koppelen is, is het toch fantastisch dat met een beetje hulp hij de rest van zijn leven bij een zeug kan wonen?

Enige belangrijke is dat je een dierenarts vindt die veel ervaring heeft met castraties en dat je ervoor zorgt dat jouw caaf in goede conditie is (dus niet plannen als hij net 2 dagen geleden bijgekomen is van een longontsteking bv). Het beste kan er een gasnarcose worden gebruikt: deze levert veel minder risico's op dan een spuitnarcose. Gasnarcose is snel uit het lichaam verdwenen en veiliger te doseren dan een spuitnarcose. Na een gasnarcose is een cavia vrijwel gelijk weer de oude (afhankelijk van de operatie zelf dan, maar van een castratie hebben ze niet veel napijn dus dat valt wel mee). Je houdt de cavia dan een paar dagen op handdoeken en als de hechtingen eruit zijn kan hij weer op gewone bodembedekking. Na 6 weken mag hij daarna bij een of meerdere zeugjes.

Door een castratie veranderd het gedrag van een cavia overigens niet: de cavia verliest alleen zijn ballen, niet zijn streken.

• Lenie

Hoi Marcel,

Ik heb mijn beer James toevallig ook pas succesvol laten castreren.

Ook James was niet te koppelen aan een andere beer en ik wilde niet met hem fokken. Ik vond het ook best eng, maar hij heeft het prima doorstaan.

Wel heb ik inderdaad gevraagd om gasnarcose.

Zorg dat hij tot aan de operatie kan eten (caafs mogen nooit nuchter de operatie in)

anders komen zijn darmen niet meer op gang.

Mijn dierenarts brengt na de castratie geen hechtingen aan.

Dit om de ontstekingskans te verkleinen.

Paar daagjes op handdoeken en klaar was Kees ! ( eh, ik bedoel James ha ha )

Hij zit nu na ruim 5 weken eenzaamheid weer zielsgelukkig bij Maggy, een mooie dame, waar hij eerder een nestje mee had gehad bij de vorige eigenaar.

Het is zo'n leuk stel ! Ze horen gewoon bij elkaar !

Succes!

Groetjes Lenie

• MoniqueW

Hallo Lenie,

Wat een lieve story!

• Cavia Opvang Betuwe

Ik had laatst mensen aan de telefoon met precies hetzelfde dillemma.

Op mijn advies hebben ze de beer laten castreren bij mijn dierenarts en vorige week mocht hij eindelijk een maatje .

Als je verteld waar je ongeveer woont dan kunnen wij prikkers je misschien adviseren waar de goede artsen zitten.

Ik laat al jaren beren castreren ,probleemloos.

En nee ,Renate zei het al, gedrag veranderd niet na castratie ,hij blijft dus wat karakter betreft hetzelfde.

• Marcel

De cavia is 2 jaar oud en in zeer goede conditie. De dierenarts die in de buurt zit heeft vrijwel geen ervaring met cavia's. Een paar maanden geleden had een andere cavia schimmel en hij zei dat het de eerste keer was dat hij dat zag. Vond ik erg vreemd.

De behandeling die hij gaf (tot 2 keer) hielp niets.

Een dierenwinkel in de buurt gaf goed advies en de schimmel was snel weg. Ook wist ze een dierenarts met veel cavia ervaring. Dus ik zal het met haar over hebben.

Ik woon in Lisse by the way.

Bedankt voor al de reacties! Na de castratie heb ik nog wel wat meer vragen over de te kiezen partner.