caafjes en vuurwerk

• Lenie

Hoi prikkers,

Zoals ik eerder al vermeldde zitten mijn 12 caafs dit jaar voor het eerst buiten (d.w.z. in de blokhut in de tuin) wat prima bevalt.

Waar ik echter een beetje tegenop zie is het naderende vuurwerk.

Er wordt helaas nogal wat afgestoken in onze buurt.

Als er in de zomer een vliegtuig wat laag overvliegt en ze zitten lekker op het gras, kunnen ze minutenlang doodstil zitten (net 12 standbeeldjes) heel fascinerend om te zien.

Wat is julle ervaring met (buiten)caafs en vuurwerk?

Misschien is dit vorig jaar al besproken, maar toen had ik het prikbord nog niet ontdekt.

Groetjes, Lenie

sorry, had al wel eerder geprikt, maar niet netjes voorgesteld.

Ik ben 43 jaar, ben getrouwd en heb een dochter van 9 jaar. Woon in het prachtige Nieuw-Lekkerland (vlakbij de Molens van Kinderdijk) in Zuid-Holland.

• MoniqueW

Hallo Lenie,

Hier kan het soms ook flink tekeer gaan en als het ergste voorbij is durf ik bijna de stal niet in om wat ik dan denk tegen te komen. Tot nu toe heb ik geen problemen in de stal gehad. Ze zijn wel schrikkerig. Ik weet van een andere stal die hoog dragtige dames had dat ze miskramen heeft gekregen. Tussen het vuurwerk en haar stal zat alleen een garagedeur…..bij zij zit er nog een gang tussen. Nou moet ik je er wel bij zeggen dat het hier ook goed kan galmen in het gangetje.

Het kan dus 2 kanten opgaan….kan je er niet een helder beeld van geven. Misschien kan je ze op de zolder zetten als je daar geen verwarming aanzet…Het is maar voor even.

Groetjes Monique

• Gerda_H

Gistermiddag liep ik naar de caafjes toe,toen er een carbidbus afknalde,vlak bij ons,de caafjes die buiten zaten,gaven geen krimp,maar toen de hond aansloeg,vlogen ze onder een afdakje. Het was echt roetsj,weg waren ze. Ze zijn hier dus schijnbaar banger voor een blaffende hond,dan vuurwerk. Maar ik maak me ook wel wat zorgen hoor. Ik denk dat ik de lamp maar wel aan laat in het binnenhok. Bij mij zijn ze ook voor het eerst buiten.Met het konijn ging het altijd wel goed.

Groetjes Gerda

• Jipke frl

Ik geef net voor 12 uur dan de dieren hun groenvoer, zitten ze daar lekker van te knabbelen en hoop ik dat het iets meer bij hun langs gaat.

Geef ik echt een gemengde schotel:)

• Gerda_H

O, dat is nog niet zo'n raar idee. Dan hebben ze wat afleiding.Bedankt Jipke.

Groetjes Gerda

• Lenie

Alvast bedankt voor de tips.

De zolder is geen optie, daar hangt de verwarmingsketel.

Zo'n verhuizing geeft denk ik trouwens nog meer stress.

Dat groenvoer net voor twaalven spreekt me wel aan Jipke (trouwens nog gefeliciteerd met je drieling)

Ik denk dat ik ook maar flink ga schransen, want ik ben zelf ook als de dood voor vuurwerk hahaha.

Ben altijd weer blij als het voorbij is.

• renate

Hallo Lenie,

Ook ik heb mijn dieren in een tuinhuis zitten en ben niet blij met het vuurwerk wat hier afgestoken word.

Wat ik ieder jaar weer doe is een radio neerzetten in het tuinhuis en op oudjaarsavond zelf zoveel mogelijk huisjes zodat ze zich kunnen verschuilen. Ook laat ik het licht aan zodat ze niet van de flitsen schrikken. (normaal gaat het licht automatisch uit om 21.00 uur) Verder ben ik om 12 uur bij mijn dieren en geef dan inderdaad ook extra groenvoer als afleiding en natuurlijk om gelukkig nieuwjaar te wensen :-)))))

Groetjes Renate

• swaas

Doe ik ook, ganse dag de radio aan, extra kartonnen dozen een paar dagen voor nieuwjaar met hooi in, voelen ze zich direct een stuk veiliger.

Groot licht aan en net voor het vuurwerk geef ik hen te eten, ik hou het in het oog, en als ze te bang zijn blijf ik erbij en praat ermee…..

Ik heb maar 1 hoogdrachtige zeug en hoop dat ze haar kleintjes dan al zal hebben

We wonen hier nogal afgelegen van het dorp en meestal valt het mee, maar we hebben nieuwe overburen en ik vrees dat die met nieuwjaar gaan knallen, hopelijk wordt het vuurwerk dit jaar EXTRA duur, zodat ze er maar een paar gaan afschieten……

• Daniëlle

Ik laat ook het licht aan, geef veel groentje en de deur dicht (ze zitten bij mij in de schuur). Verder is er nog nooit wat verkeerds mee gebeurd. En natuurlijk wat huisjes of dozen!