cavia gezocht

• Denise

hallo mede cavia liefhebbers,

Ik weet dat het niet echt de bedoeling is van dit prikbord, maar een vriendin van mij heeft net een caafje in huis, een zeugje van 4-5 wkn oud, die errug schuw is. Ze heeft al twee dagen niet gegeten terwijl haar al het lekkers aan groente en fruit is aangeboden wat er bestaat. Ook van het hooi en de hope farms brokjes eet ze nauwelijks. Ze schuilt de hele dag in het huisje dat in de kooi staat of onder het hooi en na drie kwartier op schoot zitten wil ze één of twee hapjes witlof eten maar daar blijft het bij of ze schiet angstig weg. Ze krijgt echt te weinig binnen want ze poept ook nauwelijks. De beste oplossing leek ons om er een caafje bij te nemen, maar we hebben nog geen fokker met gladhaar zeugjes kunnen vinden in de omgeving van Utrecht, kunnen jullie helpen?

Groetjes Denise

• Mieke

Hallo Denise,

Ik zal me in eerste instantie niet al te veel zorgen maken over de cavia, als ze maar regelmatig eet geeft het niet dat ze weinig eet. Staat haar kooi in een rustige omgeving zodat ze niet teveel ‘schrikmomenten’ heeft. Uit mijn ervaring blijkt dat een cavia juist tammer wordt als je ze alleen houd, alhoewel het natuurlijk leuk voor een cavia is om een maatje te hebben. Succes met het vinden van een gladhaar cavia!

Groetjes,

Mieke

• Gerda_H

Mieke, een cavia is een groepsdier,en ik denk dat het juist wel goed is een maatje voor haar te zoeken. Alhoewel ik het met je eens ben dat ze zich nog geen zorgen hoeft te maken. Een caaf heeft tijd nodig om te wennen.

Groetjes Gerda

• Jipke frl

En zolang ze zo bang is geen hooi los in hok waar ze onder kan kruipen en het huisje er overdag niet in zetten.

• Jipke frl

En als de cavia van huis uit niet groente gewent is nu ook beginnen met hele kleine porties aan te geven!

• nnatasja

Toch als het diertje zo schuw is zou mijn eerste prioriteit liggen bij het laten eten .. dus even een dag of 3 gewoon rust geven , 3 kwartier op schoot vind ik vrij lang voor een diertje wat stress gevoelig is ..

Ik zou gewoon het huisje eruit halen maar wel de kooi voorzien van een fikse pluk hooi zodat de kleine toch even weg kan kruipen en stiekem kan eten , dan even een dag of 3 lekker met rust laten en pas als ze gewoon wat gaat eten dan langzaam het op schoot zitten opbouwen.

Je hebt nml niet zoveel aan een doodsbange maartamme cavia op schoot die sterft van de honger ;)

Voor het tam maken heb je veel en veel meer tijd als voor het laten eten..

• MoniqueW

Hoi Denise,

Jammer dat dit caafje zo schuw is! Wat de anderen ook al zeggen…zorg dat er continu hooi aanwezig is. Ik persoonlijk zou het huisje de eerste dagen er even in laten zitten tot ze meer gewent is aan haar nieuwe omgeving en haar nieuwe baasje. Til haar niet op, maar doe af en toe even je hand in de kooi. Praat op een rustige toon tegen haar. Na een paar dagen kan je haar oppakken en dan steeds iets langer. Geef haar even de tijd om te wennen. Daarna overdag het huisje er uit halen. (anders blijft ze schuw) De kooi op een plek zetten waar het rustig is en geen prikkels voor het schuwe diertje is. Een bakje bix wat ze gewent is waar ze vandaan komt en kleine beetjes groente aanbieden …weet niet of ze dit gewent is i.v.m. de darmen. Kijk even of de keuteltjes wel goed zijn zoals ze horen. Is dit zo hoef je je nog geen zorgen te maken.

Een caafje er bij van hetzelfde geslacht is een heel goed idee.

Groetjes Monique

• shirleyk

Ik ben het helemaal met Monique eens, ik heb net een caaf uit de opvang sinds kort en de eerste week was hij heel schuw. Ik zou je geen zorgen maken aangezien ze pas twee dagen bij je vriendin is. Ik zou het huisje er ook in laten staan en misschien 's avonds als je thuis bent er uit halen. Leg de groente in het huisje, dan eet ze het stiekem wel op! :-)

En ik zou zeker een maatje erbij halen, dan hebben ze gezelschap aan elkaar!

• Jessica

Ik woon in de buurt van Utrecht maar heb US Teddy's

Groetjes,

Jessica

Mofie's Place

• Jipke frl

Hooi kan je ook in een bol aanbieden die je aan tralies klikt :)