na de castratie?

• Lenie

Beste prikkers,

Ik lees jullie berichten al een poosje trouw en leer er nog steeds regelmatig van.

Ik heb zelf 12 caafjes (2 us-teddy's, 2 lunky's, 2 gladhaartjes, 4 peruufjes, 1 shelty en 1 tessel)

Nu heb ik ruim 5 weken geleden een van mijn peruufjes laten castreren. Hij is waarschijnlijk satijndrager (had bij de vorige eigenaar een nestje met alleen satijntjes) en ik wil geen satijnbaby's. Hij was niet te koppelen aan een andere beer uit mijn stalletje dus ga ik er weer het zeugje bij zetten, waar hij dat nestje mee had om ze als knuffel te houden Ik heb ze als stelletje overgenomen. Vanmiddag vond ik dat hij lang genoeg alleen had gezeten (hij was erg eenzaam) en heb ik het zeugje er weer bij gezet. Hoewel ze er (nog) helemaal geen zin in had probeerde hij haar meteen weer te dekken.

Is dit normaal of is hij toch nog vruchtbaar en heb ik ze te vroeg weer gekoppeld? Ik weet dat de meningen uiteenlopen van twee tot zes weken Ik heb nog geen ervaring met castraten en kon over de periode ná de castratie ook niets terugvinden in het prikbordarchief.

Wie heeft hier ervaring mee?

De castratie is overigens gelukkig zeer goed verlopen zonder complicaties.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Dat is heel normaal hoor, en na 5 weken is hij absoluut niet vruchtbaar meer. ;-)

Het zal straks wel minder worden maar vooralsnog voelt ie zich een hele vent.

• jacquelinesbeestenspul

hoi lenie

goed dat je hem een 2de kans geeft door middel van castereren :)

het is normaal berengedrag wat hij vertoont,hij heeft in het velreden gedekt en weet hoe je een dame moet versieren en dat zal hij ook blijven doen :) geen raar gedrag hoor normaal voor een exbeer

flippie hier dekt regelmatig zijn dames in de ren en hij is al heel lang geen echte man meer hahahahaa

groetjes jacqueline

• Lenie

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Kan ik ze gelukkig gezellig bij elkaar laten zitten.

De andere beren worden wel opgewonden van al die verliefde geluidjes van hem.

Wel grappig om te zien.

Gaat vanzelf wel over denk ik……

• Jipke frl

Hier heb ik de beer na 2 weken bij 4 zeugen gezet en er is geen jong van gekomen………..

Zal ff kijken of Roos al baby's heeft, was er straks met voeren zeer onrustig boven in.

• M.

citaat Lenie: ‘… Hij is waarschijnlijk satijndrager (had bij de vorige eigenaar een nestje met alleen satijntjes) en ik wil geen satijnbaby’s…. '

Als er satijntjes geboren zijn het niet langer de vraag óf dit dier een satijndrager is. Bij deze uitkomst is het namelijk op zeker een satijndrager.

M.

• Witches at work

jacquelinesbeestenspul schreef:

>

> hoi lenie

>

> goed dat je hem een 2de kans geeft door middel van castereren

> :)

>

> het is normaal berengedrag wat hij vertoont,hij heeft in het

> velreden gedekt en weet hoe je een dame moet versieren en dat

> zal hij ook blijven doen :) geen raar gedrag hoor normaal

> voor een exbeer

>

> flippie hier dekt regelmatig zijn dames in de ren en hij is

> al heel lang geen echte man meer hahahahaa

>>>D#S The Witchhunter mijn castraat hier dekt nooit, ik heb hem gecastreerd gekocht zoals je weet he?

Hij doet niet spannend niks, hij is wel lekker nieuwsgierig en zodra er wat eten in aantocht is staat ie wel mijn zijn kop vooraan.

Het zou kunnen dat hij bij Harm nooit heeft mogen dekken, en daarom amper weet heeft van zijn mannelijkheid.

Officieel heb je dan ook minder aan zo'n beer als castraat zijnde om bv zeugen die elkaar lopen te klieren uit elkaar te drijven.

Gelukkig hebben de zeugen hier de ruimte om weg te rennen voor elkaar.

Van ruzie onderling merk ik waarschijnlijk ook daardoor niks eigenlijk.

gr. D#S

>

> groetjes jacqueline

• Saskia

6 weken zijn niet voor niets 6 weken. Zou jij het risico lopen als het om jezelf en je partner ging….?

• MoniqueW

Misschien heb je dan geluk gehad of je had toch nog stille hoop op een nestje….

Wel een beetje zielig…dat diertje heeft toch de tijd nodig om te herstellen….denk ik. Het blijft toch een man :) en luisterd naar zijn instinkt.

Als ik geopereerd wordt heeft het ook tijd nodig om te herstellen.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Overdrijf je niet een beetje??? ;-)

Een castratie is weliswaar een operatieve ingreep maar een cavia heeft echt gee 6 weken nodig om te herstellen hoor. Bij dieren gaat zoiets veel sneller dan bij mensen.