cavia overleden en nu???

• martine

Hallo,

Ik heb sinds 3 jaar 2 cavia's. Ze komen uit het asiel. Helaas heb ik net eentje dood gevonden in de kooi. Ze was ongeveer 4 jaar oud.

Ik heb er dus nu nog maar 1. Ik weet dat het beter is om ze samen te houden. Ik wil er dus nog wel eentje bij en liefst zo snel mogelijk, want die ander komt het hokje niet meer uit.

Maar wat is nou beter. een jonkie of een wat oudere cavia. En waar kan ik dan het beste kijken in de opvang of in de winkel.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, want er zijn zoveel sites etc, dat ik het niet meer weet.

alvast bedankt,

martine

• Shirleyk

Hoi Martine,

Allereerst veel sterkte!

Als ik het goed lees zie ik dat je een vrouwtje hebt? Je zou er dan een jonger of ouder vrouwtje bij kunnen zetten, maar evt. ook een gecastreerde beer.

Je zou bij een fokker kunnen kijken of in de opvang. Zelf heb ik er eentje uit de dierenwinkel, een bij een fokker vandaan en eentje uit de opvang.

Het is meer waar je eigen voorkeur naar uitgaat.

Groetjes, Shirley

• MoniqueW

Hoi Martine,

Sneu hoor!…Sterkte.

Ik zal zeker niet te lang wachten met een caafje er bij.

Het caafje lekker veel aandacht geven…dat is wat ze nu zeker nodig heeft.

Sterkte,

Monique

• Monique

Hoi Martine,

Sterkte allereerst. De andere mensen hebben het ook al aangegeven, als het een zeugje is kun je alle kanten op. Een castraat uit een opvang is ook errug leuk!

• martine

Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Maar hebben jullie nog tips wat beter is een jonkie of een wat oudere?

alvast bedankt,

martine

• swaas

Hoe oud is deze cavia? Is het een zacht karaktertje of was ze wat bazig naar de andere toe, Als ze nog niet te oud is zou ik opteren voor een castraatje van 1 jaar ongeveer, dit is de meest natuurlijke combinatie, ze kunnen dan gezellig een gezinnetje vormen zonder de nodige “nageslachtjes”.

als je er een zeugje bijzet, moet je altijd rekening houden dat het “oude” zeugje kan uitvallen naar het jongere, ik zou dan zowiezo een jong nemen, die gaat zich niet opstellen tegen het oudere en eerder haar dominantie aanvaarden.

Het is altijd een afwachten hoe ze op elkaar gaan reageren, sommigen hebben geen problemen, niet met jong of oud, zeugje of castraat, anderen hebben de grootste moeite om een geschikt gezelschap te vinden voor een achterblijver.

Ik zou proberen om een opvang te vinden en daar te vragen of je mag proberen om een geschikte partner te vinden, als het niet lukt kan je een andere proberen tot je iets vind waar het mee klikt, in een winkel hoef je daar niet mee af te komen die verkopen je een caaf en trek je plan ermee, een opvang is daar soepelder en vooral begripvoller in.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Veelal maakt dat helemaal niet uit, zeker niet als je kiest voor een castraat.

Wil je er een zeugje bij zetten, dan misschien wat jonger omdat zeugjes soms nogal vinnig op elkaar kunnen reageren.

• cora

En het leuke van een castraat zijn de kunsten die hij gaat vertonen om het zeugje te verleiden.

• martine

Hallo,

nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties.

De andere cavia at niet meer en dronk niet meer, dus we zijn vanmorgen op pad gegaan. We hebben nu een jongere cavia er bij gezet.

Het gaat gelukkig allemaal erg goed, de andere cavia heeft inmiddels alweer wat gegeten, dus het komt allemaal wel goed.

Nogmaals allemaal bedankt,

martine

• MoniqueW

Super!!!