nieuwe cavia's

• kaatje

Hallo allemaal, ik kan misschien een paar cavia's krijgen. Ik heb zelf 2 konijnen en ik weet dat het niet handig is om ze bij elkaar te zetten. Hebben jullie nog tips voor een goed cavia leventje. Ik las dat ze gewoon konijnenvoer mogen hebben en dat dat aangevuld moet worden met vitamine c korrels. Het is de bedoeling dat ze in de tuin komen, is een konijnenhok dan een goede huisvesting? Als jullie mij nog meer tips kunnen geven, graag!

Groetjes Kaatje

• Shirleyk

Hoi kaatje,

Zelf ben ik geen voorstander om konijnenvoer te geven, daar zitten namelijk andere voedingstoffen in dan voor cavia's.

verder moeten ze ten alle tijden de beschikking over hooi hebben. En ze moeten voldoende verse groenten en fruit krijgen op

www.degrotecavia.nl kun je een hoop informatie lezen.

Groetjes, Shirleyk

• Saskia

Op de grote cavia staat dus dat konijnenvoer goed genoeg is maar daar ben ik het ook geheel niet mee eens! Lees de cavia informatie eens op www.knoevel.net, daar vind je ook een en ander over de voeding :)

• MoniqueW

Hoi Kaatje,

Een konijn mag caviavoer eten, maar een cavia geen konijnenvoer.

Ze kunnen gewoon in een konijnenhok zonder konijn. Het hok moet wel groot genoeg zijn voor 2 caafjes.

Veel plezier met ze.

Groetjes Monique

• kaatje

Bedankt voor de info, maar mogen ze gewoon buiten gehouden worden? Ze zitten nu ook buiten,

gr Kaatje

• Susan

Ja, zolang ze niet in de tocht zitten en als ze het gewend zijn voorzie ik geen problemen. Ze schijnen beter tegen kou dan tegen hitte te kunnen.

• cora

Een konijn mag geen caviavoer eten, er zit te veel vitamine C in en kan hierdoor nierproblemen krijgen.

Mijn cavia's hebben in het pension gelogeerd in zo'n buitenhok waar vaak konijnen in zitten.Het staat op poten met een dicht nachthok en een open deel. Dat vonden ze prima.

• MoniqueW

Als het heel erg koud wordt kan je altijd nog een deken over het hok doen.

Zorg er wel voor dat ze aan voldoende verse lucht komen.

Je kan ook plexiglas voor het gaas doen. Dit houd wind en regen buiten.

• MoniqueW

Hoi Cora

Bij gewoon caviavoer is het totaal geen probleem. Konijnen maken zelf vit. C aan en de cavia niet en omdat er in konijnenvoer geen vit. C zit mag een cavia dit voer niet. Een konijn mag ook groenvoer eten waar vit. C in zit. Je moet dit rustig opbouwen i.v.m. de darmen, maar ook zij mogen dagelijks een stukje groenvoer. Nooit nierproblemen gehad. Je moet het gewoon niet overdrijven. (met voer) Overigens mijn konijnen eten speciale konijnenkorrel voordat ik hier een discussie over krijg.

Bij een cavia zet je altijd een bakje vol voer neer en bij een konijn een klein beetje (20 gr. per kilo) en geen hele schaal vol. Ze eten zich dan helemaal vet. Als je dit wel doet krijgen ze inderdaad te veel en zou je best gelijk kunnen hebben.

Bij dat super voer van 3500 miligram zou je best gelijk kunnen hebben??? Geen ervaring mee. Zal het eens navragen.

• Susan

Een bak vol voer voor cavia's? Ik had nog niet eens zo lang geleden begrepen dat hooi het hoofdvoer is, daarna groenvoer en dan pas brokjes? En zelfs dat ze zelfs zonder brokjes moeten kunnen, mits je dat geleidelijk aan afbouwt. Afijn, Manu weet hier meer van. Er zijn hier al diverse topics over geweest. Misschien even de zoekfunctie gebruiken?

Ze krijgen hier Gerty Cranberry and Carrot, Twee handjes per dag en zeker geen bak vol, omdat ze dan al het lekkere er eerst uitvissen en de andere dingen dus laten liggen.

Oja, ik heb er drie.

Ik denk dat de hoeveelheid ook wel te maken heeft met de kwaliteit van het voer. Ik geef een goed, volwaardig voer en daar eten ze ook niet zoveel van. En zoals gezegd; ze krijgen veel groente; andijvie, wortel, witlof en af en toe eens wat anders.