Update kaal wordende cavia

• Nancy

Goedenavond, ik zou nog even laten weten hoe het is afgelopen met mijn cavia die kale plekken op de flanken had. Hij heeft geen schurft (3x Ivomec injectie gehad) en geen schimmel (zegt de dierenarts). Ze vermoeden dat het een hormonale kwestie is. Het is een mannetje, een beer, het zou kunnen dat het de schildklier is. Hij heeft nagezocht in de medische boeken maar over kaalheid door de schildklier stond niets.

Cavia's kunnen wel kale plekken vertonen als ze een tekort aan hooi en voer hebben zei hij. Maar dat is bij mij niet zo dus dat sloot hij al meteen uit.

Ze krijgen Hopefarms korrels, dagelijks 2x per dag een flinke berg hooi, 3 verschillende soorten groente/fruit en 3x per week een vitamine c tabletje. En water altijd natuurlijk.

Mijn cavia is levendig, eet goed maar z'n vacht is niet hoe het moet zijn, ook erg droog en hij laat veel haar los.

In elk geval, er is dus geen (medische) oplossing voor gekomen.

Ik hoop nog steeds dat iemand van dit prikbord met een idee of tip komt…

Groetjes Nancy

• MoniqueW

Tjee, wat vervelend allemaal. Ik hoop dat alles goed komt.

Sterkte met je caafje.

• Truus

Hoi Hoi

Het kan haarwortelmijt zijn. Dit is meestal een soort mijt dat niet herkend wordt door de DA. Er zijn nl heel veel verschillende soorten. Dit begint meestal op de flanken. Is heel erg hardnekkig.

Wassen in Tactik en dan 0,2 ml oramec. Dit moet minimaal 3 x herhaald worden. meestal is het dan onder controle.

Oramec id ook ivomectine maar kan oraal worden toergediend.

Gr Truus

• Nancy

Dankjewel Monique.

Ik voeg een foto in (hoop dat het lukt), aan deze zijde is de plek het grootste. De huid zelf ziet er heel normaal uit, misschien moeilijk te zien op de foto.

Hier zit Hermano met zijn vriendinnetje Amiga (uit een opvang na de dood van zijn vriendinnetje) en hij kijkt alsof hij zegt, ik ben er echt niet minder mooi door hoor, zij vind me hartstikke leuk! ;-)

Het maakt mij ook echt niet uit maar ik maak me meer zorgen of het echt wel zo onschuldig is. Vandaar mijn zoektocht naar informatie. Want ik ben er liever snel bij mocht het toch iets zijn.

Groetjes Nancy

• Nancy

Hoi Truus,

Dankjewel voor je reactie, ik lees hem nu na het plaatsen van de foto. Misschien zegt dat meer nu het te zien is op foto.

Ivomec heeft hij 3x per injectie gehad.

Ik zou het graag willen proberen wat jij adviseert want de plek word steeds groter..Zij haren staan ook zo recht, niet meer zo glad neergestreken als eerst. Alsof ze zich niet lekker voelen maar hij toont niet ziek.

Hoe kom ik aan deze medicatie? Is het te koop en onschuldig genoeg om het te proberen? De dierenarts zegt dat ik het maar even moet aankijken.

groetjes Nancy

• shirleyk

Ach wat een arm schatje! Maar aankijken schiet ook niet op zeg…..de DA weet vast ook niet wat ie ermee aan moet.

Heel veel succes, Nancy!

• Nancy

Dat vind ik ook Shirley. Ik ben ook niet zo'n type van aankijken. Voor je het weet is de ellende alleen maar groter en misschien moeilijker te behandelen.

Persoonlijk denk ik dat er te weinig bekend is over ziektes bij cavia's. Dierenartsen hebben meestal meer kennis van katten en honden en dat is best jammer. Kunnen zij niets aan doen natuurlijk, de opleiding richt zich meer tot zulke dieren.

Ik heb nog even gelezen over de haarwortelmijt.

Wat ik erover lees is dat het meestal gepaard gaat met erge jeuk. Maar mijn cavia krabt helemaal niet. De huid is dan ook gaaf en niet beschadigd. Op de rug zitten wel veel huidschilfers en hij laat erg veel haar los, de huidschilfers zitten er dan ook aan bij die haren.

Zijn partner is 7 jaar geworden en hij is 4 jaar. En ik was zo blij dat hij nu weer een leuke vriendin heeft. Maar het zit me niet lekker met zijn vacht nu…

• shirleyk

Ben het helemaal met je eens, met mijn vorige cavia heb ik zoveel ellende gehad, gelukkig heb ik wel een dierenarts die verstand heeft van cavia's, maar dat komt ook omdat hij zelf cavia's heeft en zich er dus voor interesseert. Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt helaas!

Vind het erg vreemd dat hij zo kaal wordt……mijn cavia heeft wel om de paar maanden een wond op haar rug en als ik haar dan heb gewassen gaat het weer heel lang goed, net zo'n vreemd verhaal.

Maar goed, ik hou oren en ogen open, mocht er nog wat te binnen schieten wat misschien kan zijn!

• shirleyk

Ik heb nog even op internet gekeken, maar zie dat het eigenlijk alleen bij vrouwtjes voorkomt, bijv. met eierstokcystes of hormoonproblemen.

En als ze geen jeuk hebben dat het dan meestal schimmel is(ringworm), is Hermano daar al voor behandeld?

Je kan ook wat extra Vitamine B geven, bevorderd de haargroei……

• Nancy

Dat is zeker vreemd zeg van die wond op de rug!

Mijn dierenarts is wel een schat, dat moet ik erbij zeggen. En hij heeft zelf ook cavia's, sinds kort. Maar de medische wetenschap schiet echt te kort over cavia's, konijnen en wellicht nog andere kleindieren.

Bedankt voor het meedenken en ik laat nog eens weten hoe het met hem is.

Groetjes Nancy