mag de caaf aan karton knagen???

• Judith

Mag een cavia eigenlijk aan een kartonnen doos knabbelen? Vast niet, maar omdat ze ook op zaagsel mogen kauwen, vraag ik het graag even na.

Kwam zojuist op het “glorieuze” idee in een klein kartonnen doosje een poort te snijden en deze als hutje in de kooi te zetten. Ze liepen er bijna onmiddellijk in (nou ja, Snuf probeerde eerst erop te klimmen, maar dat is tot 3 keer mislukt, hopelijk geeft hij het nu op). Maar nu zitten ze dus aan het poortje te knagen. Plastic plakband heb ik overigens erafgehaald.

Is trouwens ook maar voor tijdelijk bedoeld, ik weet dat ze eigenlijk een houten huisje nodig hebben, maar heb nog niks leuks/geschikts gevonden.

Groetjes,

Judith

cavia-mama van Snuffie en Vlekkie

• cora

Bij mij hebben ze een kartonnen doos in de ren als huisje en om te slopen.

Ze doen heel erg hun best om een achterdeur te maken en vinden de doos heel leuk. Ik let wel op dat de doos geen plakband of inkt bevat.

In uitzonderlijke gevallen zou de caaf verstopt kunnen raken. Dus als hij de doos in snel tempo op eet goed opletten bij het keutelen.

• Marijke

Ik geef ze als ze in de ren lopen in de kamer ook vaak een kartonnen doosje. Ze zijn dan heel druk het poortje groter te maken, de raampjes willen ze ook groter. Kortom veel (sloop)plezier hebben ze ervan.

En inderdaad even opletten; plakband haal ik op knaaghoogte eraf (anders valt de doos uit elkaar, ik let er op geen bedrukte doosjes te geven en dat ze niet teveel er van opeten (voor verstopping, maar dat heeft Cora ook al gezegd).

Wat ook leuk is; het doorsje vol stoppen met hooi en dan wurmen ze zich er lekker in, heel leuk om te observeren!

• shirleyk

Hoi Judith,

Waarom maak je niet zelf een leuk huisje voor ze van hout. Ik zelf heb een kasteel gemaakt van hout, super! Beneden kunnen ze lekker zitten en bovenop ook, ze hebben zelfs twee uitkijktorens hahaha!

Hier kun je leuke ideeen opdoen of ze misschien bestellen:

http://www.tinas-nagerpension.de/Haeuser-Nagerpension

Groetjes, Shirleyk