drinken!!!

• Anna

Hey hallo

Hopelijk heeft er iemand een antwoord op mijn vraag!!!!

Wij hebben een zeer lieve, mooie en zeker verwende cavia van 3jaar, deze is wat eten betreft zéér kieskeurig . Als groeten eet hij het liefst: wortelen, witloof, broccoli, andijvie, paprika heel af en toe aardappelen. Heel af en toe krijgt hij een gedroogd stuk bruinbrood. Wat dat fruit eet hij ook wel maar is heel kieskeurig. Ik heb gemerkt dat hij nu reeds geruime tijd veel water drinkt zo'n middel grootte drinkfles per dag. Nu is mijn vraag: "Is dit normaal want ik maak mij toch wel wat zorgen.

Vriendelijke groeten

en nog een aangename dag

Anna

• Jessica

Hoi Anna,

Als je zeker weet dat de fles niet lekt, is het erg veel wat hij drinkt.

Als je de verwarming aan hebt staan, drinken ze over het algemeen meer maar een middelgrote drinkfles per dag is te veel. Meestal is dit geen goed teken dus ik zou het goed in de gaten houden en als het vele drinken aanhoudt toch met 'm langs de da.

groetjes,

Jessica

• MoniqueW

Gemiddeld drinkt een caafje 30 ml tot 100 ml per dag.

Aangezien hij bij jou ook veel groente waar vocht in zit krijgt drinkt hij wel erg veel. Of geef je hem minder groente dan voorheen?

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar ziet zijn urine er verder goed uit en als het goed is plast hij meer. Heb je hem binnen zitten bij de verwarming?

Piept hij bij het plassen? Ruikt zijn urine sterker? Houd het in ieder geval in de gaten en als je iets merkt wat niet in orde is raad ik je aan om er even door de DA naar te laten kijken.

Sterkte!

• anna

Hallo Monique

Ja, hij plast veel en zijn urine is normaal.

Hij heeft altijd veel groenten gegeten in afwisseling met droogvoer.

Inderdaad, hij staat binnen wat van de verwarming verwijderd dat wel.

Dank u voor de fijne hulp!

Groetjes

Anna

• renate

Hallo Anna,

Als het dier zoveel drinkt bestaat er ook een kans op suikerziekte. Ik zou het even laten nakijken bij de dierenarts.

groetjes renate.

• MoniqueW

Hoi Renate,

Ik had er ook over na zitten denken, maar wist niet of dit kan onder de cavia's. Misschien is er wat te lezen op internet….

• renate

Hallo MoniqueW,

Ik heb het gezien bij een collega fokker. Ze had een zeugje wat suikerziek was. Dronk op een dag ook zoveel en bleek suikerziek te zijn. Ze werd ook broodmager. Af en toe stond haar kooitje open en dan kwam ze er vanzelf uit als er geen water meer was en liep dan door het hele huis op zoek naar water. Ze wist de drinkbak van de hond niet te vinden anders had ze die beslist leeg gedronken.

We hebben wel eens grappend gezegt dat we een flesje op haar rug zouden vastmaken.

Groetjes renate

• MoniqueW

Hoi Renate,

Ahhhh, wat sneu….. Zijn er voor cavia's geneesmiddelen tegen suikerziekte?

Groetjes Monique

• renate

Hallo Monique,

Voor zover ik weet zijn die er wel, net als bij mensen zijn het volgens mij spuiten. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Groetjes Renate.