Ons zeugje is vorige week bevallen van 4 jongen. Het zag er goed uit. Nu lag er gisteren één van de jongen met een afgebeten oortje dood voor het “huisje” in de kooi.
Lopen nu ook de andere jongen gevaar?
Hoi hoi
Volgens mij lopen de andere geen gevaar~!~
Dit jong is denk ik niet goed geweest en dieren moeders handelen instinctief.
Het jong kan niet overleven volgens moeder dus moet dood.
Als de anderen jongen er goed aan toe zijn en minimaal 75 gr. per pupje wegen maken ze voldoende kans om te blijven leven verwacht ik.
Iets onder dat gewicht kan ook. maar zit je wel meer in de kritieke zone is mijn ervaring.
Ik neem aan dat je de dode jongen meteen verwijderd bij de moeder, dit om verder aanvreten te voorkomen.
gr de heks
Nou ik denk dat het eerder andersom is geweest ..
een zeugje dood haar jongen vrijwel nooit ..
dit word wel gedacht wanneer een oortje aangevreten is maar dit heeft een andere oorzaak , wanneer een cavia merkt dat een andere cavia opeens niet meer beweegt dan willen ze deze stimuleren om te gaan bewegen .. dit doen ze door te gaan likken en knabbelen .. het is dus niet zo dat een dier overleden is door het aanvreten maar dat de moeder het juist als soort wanhoopsdaad doet.
Om eerlijk te zijn Heks verbaast het me heel erg dat je die uitleg er aan gegeven hebt ..
Het komt wel voor dat een zeugje een bepaald jong niet wilt laten drinken maar doden van eigen jongen komt vrijwel nooit voor en is zeker niet een normale situatie
hoi cathootje
een moedercavia bijt haar jongen niet dood
dit jong is zelf overleden en heeft moeder geprobeerd de kleine te stimuleren door middel van het oortje te bijten (bij de bevalling doet moeder dat ook bij een jong die niet goed wakker geboren word) de oor is erg gevoelig bij een cavia en daarom bijt moeder in de oor.soms zie je ook bij de bevalling dat moeder de oor helemaal heeft afgebeten omdat het jong niet goed heeft gereageerd toen hij net geboren werd en die caafjes gaan met 1 oor door het leven waar ze zelf geen last van hebben.moeder is eigelijk heel goed bezig geweest door het jong wakker te maken maar zij weet niet dat hij dood is dus bijt ze het oor eraf en als ze in de gaten heeft dat hij het niet meer doet laat ze het jong verder liggen
de andere jongen kunnen gewoon bij mamma blijven ze zal ze echt niks doen maak je geen zorgen
het is heel aannemlijk dat er een jong overlijd bij een nest van 4het hoeft niet altijd maar 10% van de jongen overlijd voor de 4e levensweek
ws heeft deze uk vruchtwater ingeslikt en is aan een longontsteking overleden dat gebeurd meestal binnen of net na een week
groetjes jacqueline
ps ik hoop dat dit duidelijk genoeg is voor je
nnatasja schreef:
>
> Nou ik denk dat het eerder andersom is geweest ..
>
> een zeugje dood haar jongen vrijwel nooit ..
> dit word wel gedacht wanneer een oortje aangevreten is maar
> dit heeft een andere oorzaak , wanneer een cavia merkt dat
> een andere cavia opeens niet meer beweegt dan willen ze deze
> stimuleren om te gaan bewegen .. dit doen ze door te gaan
> likken en knabbelen .. het is dus niet zo dat een dier
> overleden is door het aanvreten maar dat de moeder het juist
> als soort wanhoopsdaad doet.
>
> Om eerlijk te zijn Heks verbaast het me heel erg dat je die
> uitleg er aan gegeven hebt ..
>>>D#S Om eerlijk te zijn heb ik hier sinds voorjaar 2005 (begin van mijn fokkerij)
0,0 aangevreten jongen hier gehad. En wel regelmatig dat een jong dat bv te zwak/mager was ineens dood lag.Moeders liet de pup dan gewoon liggen.
Ik zoek enkel een verklaring, en mij hebben ze altijd verteld dat in de natuur niet levens vatbare jongen door moeders zelf worden uitgeschakeld.
Het stimuleren van pups dmv oor afbijten die verhalen hoor ik ook regelmatig kan die echter niet bevestigen.
Hier reageer ik als “ervarings deskunige”en niet als DESKUNGIGE cq dierenarts ed.
En mensen die op dit soort forum komen behoren dat ook te weten.
Voor het echte werk bellen ze maar met hun dieren arts toch???
> Het komt wel voor dat een zeugje een bepaald jong niet wilt
> laten drinken maar doden van eigen jongen komt vrijwel nooit
> voor en is zeker niet een normale situatie
>>>D#S komt hier ook niet voor, het niet willen laten drinken.
echter wil niet zeggen dat het dan onzin is, ik bekijk dingen altijd van meerdere kanten.
gr. D#S
Ik heb 1 keer gehad dat een jong doodgedrukt is. In mijn optie zag zij er gezond uit, maar in de caviawereld kan het zijn dat ze iets mankeerde. Ik zal niet zeggen dat moeder haar doodgedrukt heeft, maar een cavia heeft dat zeker gedaan. 2 weken later overleed haar zusje, dus er zal vast wel iets geweest zijn dat ik niet heb kunnen achterhalen.
Je kan je dieren gewoon lekker laten zitten. Met 5 weken kan moeder de kinderen gaan afstoten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?