hij word steeds kaler....

• Nancy

Goeiemiddag allen,

Mijn Beer Hermano heeft al een poos 2 kale plekjes aan de flanken en dunne beharing op de rug, hij word nu in rap tempo steeds kaler. De arts had toen voor de zekerheid 3 keer Ivomec injectie gespoten maar zoals hij al vermoedde uit het schraapseltje, het is geen schurftmijt. Ook ziet het er niet uit als schimmel. Ik heb om Imaverol gevraagd maar hij zei dat het erg heftig spul was en dit zeker niet als schimmel eruit zag. Dat schijnt ook meer bij het hoofd voor te komen.

De arts zei dat het vermoedelijk een hormoonprobleem is, misschien de schildklier. Hij zou er iets voor gaan opzoeken in zijn medische boeken en woensdag zou ik hem bellen. Maar dan nog, mocht het zo zijn, er bestaan geen medicijnen voor zoals bij katten en honden.

Zeugjes kunnen dit soort kaalheid ook wel eens hebben door cystes aan de eierstokken maar hij is een beer…

Hij is verder levendig, eet goed en heeft het naar zijn zin met een gezellige dame.

Ik hoop dat hij verder gewoon gezond blijft maar maak me toch wel zorgen en ben er niet helemaal gerust op. De arts is wel een ervaren arts waar ik vertrouwen in heb. Aan de ene zijkant word de plek nu behoorlijk groot en dat gaat best snel vergeleken met een week terug. En zijn huid ziet er superdroog uit.

Hij zit in huis maar niet bij verwarming ofzo. Ze eten goed, ook veel verse en gevarieerde groente, hooi, water ect.

Hebben jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn, misschien wel eens eerder zoiets aan de hand gehad? Zijn er onschadelijke middelen die ik kan proberen? Ik lees hier wel eens over uierzalf.

Groetjes Nancy

p.s. ik lees hier onder over een kaal buikje, ik heb wel eens gehoord dat dat voorkomt bij zwaardere/flinke cavia's dat de buik kaal kan worden door schuren over de grond, weet natuurlijk niet of dit dan nu ook de oorzaak is.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Ik heb hier zo'n zelfde geval zitten.

Kan inderdaad de schildklier zijn maar ook de bijnieren.

Tot nu toe hebben we nog geen oplossing gevonden.

Uierzalf heeft geen enkele toegevoegde waarde. Want wat wil je daarmee bereiken? Haargroei? Krijgt ie er in ieder geval niet van. ;-)

• Nancy

Mijn dierenarts noemde ook al de bijnieren (en/of schildklier).

Nee van de zalf zal hij geen haargroei krijgen maar misschien dat het hielp op zijn rug, daar is de haargroei niet kaal maar wel heel dun en extreem droog, schilferig enzo. Dus ik dacht misschien helpt het een beetje met de uierzalf.

Ik zal wel even laten weten wat hij erover kon vinden als ik hem woensdag gebeld heb.

Groetjes Nancy

p.s. nog een vraagje, iemand vertelde mij dat ze bloed kunnen prikken maar klopt het dat het bij een cavia via de hals gaat? Ik vind dat niet zo leuk voor het dier, hoop stress extra en wil het ook liever niet doen als er toch geen medicatie voor is.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Voor de droge huid kun je inderdaad uierzalf gebruiken.

Bloed prikken gaat meestal via de hals (daar loopt nu eenmaal de grootste ader).

Maar sommige dierenartsen doen het ook door een nagel te kort af te knippen.

Uit het bloedonderzoek van die van ons is overigens niets uitgekomen.

• Nancy

Oh ok bedankt voor de info,maar hoe kaal is je cavia nu? Ik bedoel, gaat het door totdat hij niets meer heeft of beperkt het zich tot hier en daar kale plekken?

• Cavia Opvang 't Kuufke

Dia van mij heeft enkel nog wat haar op zijn dijen. Op zijn schoudersbladen en voorpoten en de kop is nog behaard.

De rest is bloot…

Hij is ook wel al wat op leeftijd hoor…circa 5 jaar.

Hij begint nu ook erg mager te worden, hoewel hij eet als een bootwerker.

• Nancy

Het magerder worden zal inderdaad met de leeftijd te maken hebben. Het lijkt me vreemd als hij nog kaler word, ik zie nu al bij zijn heupen de vetrolletjes en rimpels maar je went er langzaam aan denk ik, zolang de caaf zich lekker voelt is het ook niet erg. Z'n vacht staat zo rechtop terwijl het een gladhaar is en wat ik ervan weet is dat ze dan niet lekker in hun vel zitten maar hij is superlevendig en oogt heel gezond en huppelt rond het zeugje als een lammetje. Hij is 4 jaar en een flinkerd van 1350 gram.

Bedankt voor je reactie en ik kom er woensdag nog even op terug als hij meer info heeft over schildklierproblemen bij de cavia. Maar zelf blijf ik steeds denken aan iets anders omdat de rest van zijn huid ook zo droog is. Afwachten maar.

Groetjes Nancy