cavia wordt mager deel 3/buikje kaal

• haas

Hallo allemaal,

Het gaat nog steeds niet helemaal goed met mijn 1 jaar oude peruvian beer. Hij is nog niet op gewicht, ondanks recovery, pijnstilling etc. Hij eet bijna geen brok, roept wel om eten (groenvoer) eet naar mijn idee veel te weinig hooi. De recovery (met de spuit) en een bakje bambix gaat er wel in. Hij blijft daarmee zo'n beetje op zijn huidige gewicht (820 gr) maar is nog steeds te mager. Wat me opviel is dat zijn buikje (vanaf de ballen tot midden onder de buik) kaal geworden is. Ik kan geen wondjes ontdekken, zie hem ook nooit krabben oid en de rest van zijn vacht is goed, begint zelfs weer te glanzen. Hij ligt wel tamelijk veel (ondergrond van zaagsel en hooi), maar aan zijn pootjes is niks mis, hij springt gewoon in de hangmat en op het huisje. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

• michelle

Hoi Haas,

Als cavia's niet meer willen eten ligt dit toch meestal aan de darmen of aan het gebit/de mond. Wanneer je de darmen kunt uitsluiten (als de dierenarts dit onderzocht heeft of als hij wel wil eten. Cavia's die last hebben van darmen willen meestal ook niet eten) ligt het toch meestal aan het gebit of aan de mond. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Je zei in je eerdere advertenties dat de dierenarts niks aan zijn kiezen kon zien. Is de cavia ook onder narcose geweest? Het is bij cavia's ontzettend moeilijk om in de bek te kijken en bij kleinzerige cavia's kan de kleinste haak al problemen geven. Alhoewel een narcose altijd een bepaald risico met zich meebrengt (vooral bij cavia's) is dit soms toch de enigste manier om haken uit te sluiten.

Als dit ook is uitgesloten zou je foto's van zijn gebit kunnen laten maken. Misschien heeft hij een tandwortelontsteking? Dit kan ook heel veel pijn veroorzaken, waardoor de cavia wel wil eten maar het gewoonweg niet kan vanwege pijn (denk bij de mens aan kiespijn). Ik zou heel goed zijn kin en bek blijven controleren. Het nare van een tandwortel ontsteking is dat het zich kan gaan uitbreiden naar het bot. Als dit gebeurt is er helaas meestal geen weg meer terug Je zult botgroei gaan constateren (hele harde bolten rond zijn kaak) en abcessen, waardoor de cavia helemaal niet meer kan eten. Een tandwortelontsteking kan worden vastgesteld met behulp van een rontgenfoto en de oplossing is meestal toch wel het trekken van tanden en/of kiezen. De ellende hiermee is dat het trekken van tanden en kiezen bij cavia's toch vaak geen oplossing geeft. Cavia's eten vaak niet meer als zij hun snijtanden niet meer hebben en het trekken van kiezen resulteert toch vaak in veel pijn waardoor ze ook niet meer willen eten. Je kunt er ook voor kiezen om de abcessen die waarschijnlijk hierbij kunnen ontstaan open te houden, maar dit is nooit een oplossing en het zal uiteindelijk gaan resulteren in het overspringen van de ontstekking op het bot in de kaak.

Een andere oorzaak is een tumor rond zijn mond? Dit hoef je niet meteen te constateren, want het kan heel klein beginnen en pas na lange tijd zichbaar voor ons worden terwijl het al vanaf het begin af aan voor pijn kan zorgen. Om hier achter te komen kun je ook een rontgenfoto laten maken.

Ikzelf heb helaas zeer slechte ervaringen met het stoppen van eten bij cavia's.Ik persoonlijk denk dat het haarverlies wat je beschrijft eerder een gevolg is van het stoppen met eten dan de oorzaak. Wat je kunt doen is hem extra vitamine C tabeltjes geven, zodat je in iedergeval zeker weet dat hij dit wel genoeg binnen krijgt.

Het is heel goed dat je hem kunt blijven voeren, maar op een gegeven moment moet een cavia toch echt weer zelf gaan eten. Het vervelende hiervan is dat wanneer een cavia voor lange tijd weinig tot niets zelf eet (dus ook geen hooi) dit ook weer kan resulteren in problemen met tanden en kiezen. Ik zou hier dus heel goed op letten. Ik zou er dan ook niet van uitgaan dat hij weer vanzelf gaat eten. Hij eet al langere tijd niet zelf meer en dus is er een oorzaak die niet vanzelf weg gaat. Het is dan ook van groot belang dat je er zo snel mogelijk achterkomt wat deze oorzaak is, omdat je misschien nu nog optijd bent om er iets aan te doen!

Ik wens je heel veel sterkte met je cavia. Ikzelf weet helaas maar al te goed hoe naar het is om met deze onzekerheid en zorgen te leven. Mocht je vragen willen stellen kun je me ook altijd mailen.

Groetjes,

Michelle

• Witches at work

Hoi Haas

Het ineens kaal worden kan ook komen door algemeen niet wel bevinden.

Heb ik hier met een Ch Teddyzeug nu ook, zo kaal het lijkt wel een mislukte Trol/Skinny.

Ze is recentelijk bevallen van dr nestje, is giga afgevallen en kaal geworden.

Op[ advies van mijn collega fokker geef ik haar elke dag een schoteltje met koffieroomcupje en in dat zelfde cupje halfvolle melk doen. Beetje Brinta erbij voor de vezels en enkele vit. C tabletjes erdoor heen doen.

Ze vind het nog lekker ook, baat het niet dan schaat het niet~!~

Mijn ervaring is dat ze het uiteindelijk toch zelf moeten doen, je kunt ze alleen op weg helpen d.m.v wat meer aangepaste kracht voeding!

Ook mais vlokken en erwten ships kunnen helpen.

Meestal gaan dit soort caafs dood, soms verrichetn ze zelf een soort van wonder en eten ze zich er weer bovenop.

Het antwoord ligt vooral in de ogen van elk levend wezen opgeslagen.

Zijn de ogen nog helder en naar buiten gericht, of mat en in zichzelf zoekende?

Door dieren goed te obseveren weet je vaak zelf het antwoord al.

Ga niet teveel soebatten ermee, ook diereartsen staan bijna alijtd machteloos indeze.

Is het de kaak, de tanden de darmen je weet het lang niet altijd.

Echter een cavia kan veel moeilijker worden opgelapt en onderzocht worden dan de mens of hond bv.

Er zijn nogal wat beperkingen. hoe lang is deze toestand nu aan de gang???

je hebt al eerder je relaas gedaan hier, echter belangrijk is dat het tij een keer gaat keren. En je niet erin blijft hangen. Voor het dier is dat zeker geen doen vandaar!

Toch succes gewenst,

gr. D#S

• lorenzo

n cavia word kaal en mager