Half broertjes

• Simone

Even een klein vraagje over 2 half broertjes. Wij hebben 2 cavia's (2 beertjes). We hebben ze uit dezelfde dierenwinkel gehaald. Nou is het zo dat de eigenaar van de dierenwinkel ze bij een plaatselijke fokker haalt, wat ik dus een hele goede zaak vindt. De oudste hadden we natuurlijk het eerste, 6 maanden later kwam de jongste erbij. De oudste is een borsteltje en de jongste een tessel (kort haar). Vandaag was ik weer bij de dierenwinkel en wat vertelde hij mij? Ze hebben dezelfde moeder. Dus zijn ze half broertjes. Nou is mijn vraag dus: Hoe kan een borstel en een tessel van dezelfde moeder komen?

Groetjes Simone

• Monique

Als je ze voor de fun hebt maakt het toch niet uit of ze half broetjes zijn???

Je hebt ook wel eens bij lunken dat er een lunk en peruvian uit komt of dat je in een nestje coronetjes en sheltie's met tessels hebt. Dit krijg je als je niet zuiver fokt.

Het fokken van borstels ken ik verder niet. Maar of er is niet zuiver gefokt of ze komen uit verschillende ouders.

Veel plezier met ze.

Monique

• Simone

Nee maakt ook niks uit eigenlijk, maar ik vindt het gewoon leuk om te weten. Ben wel benieuwd. Vindt het wel grappig…

• Monique

Het gaat eigelijk verder dan dat. Het heeft er ook vaak mee te maken wat er verder in de lijnen zitten. Dit wordt genetisch bepaald. Een krul, kruin bijv. is dominant en kan er ineens een paar generaties verder uitkomen. Er zijn hier een paar fokkers die dit heel goed uit kunnen leggen. Het is inderdaad best leuk om te weten. Hopelijk kunnen zij jou meer info geven dan ik het je kan uitleggen.

Groetjes Monique

• isabel

De oudste is een

> borsteltje en de jongste een tessel (kort haar).

Een Tessel is een langharige caaf. Als het een kortharige caaf is dan is het geen Tessel, of misschien een “mislukte” Tessel.

• Gerda_H

ach,ja, dat gebeurd vaker. ik heb sensation hier,geboren uit twee ch teddy's,maar het uitrlijk van een coronet.waarschijnlijk heeft er in een eerdere lijn een coronet kruising ingezeten.

Groetjes gerda

• basjeeeee

Snap het gevoel wel, heb hier ook al een paar jaar een ‘caviafamilie’. Niet zelf gefokt, maar moeder met 2 dochters uit de caviaopvang gehaald. Heeft wel wat dat idee, of ze nou zelf doorhebben dat ze familie zijn of niet, haha. Er zit nog een zeugje bij, waarvan ik geen familieleden heb, maar wel weet welke caaf de vader en de moeder is en heb dat dier vanaf dag 1 gevolgd. Helaas is de moeder caaf inmiddels overleden en hebben we nu nog 3 cavia's.

• jacquelinesbeestenspul

hoi simone

ik snap denk ik wel hoe dat kan :)

moeder is door 2 verschillende beren gedekt

de eerste keer door een bortsel en dan zie je de kruinen terug komen :)

en daarna heeft de fokker haar bij een andere beer gehad dus krijg je uit dezelfde moeder 2 totaal verschillende nestjes

snap je ??

tessel heeft inderdaad lang haar en ik denk dat moeder korthaar is zonder iets raars in de vacht en de de beren bv een bortstel was en miss is dan de moeder weer kruldrager ergens en dan met een andere beer krijg je teddy's tessels

maak eens een foto van de soort tessel miss is hij wel een heel ander ras dan tessel hahaha :)

een leuke hobbyfokker dus want eigelijk kan dit niet geboren worden uit een goede showfokker

of de borstel moet een peruvian zijn en de tesselachtige een alpaca dat kan natuurlijk wel uit dezelfde vader moeder lijn komen

hoeveel kruintjes heeft de borstel ????

groetjes jacqueline

• Simone

Dit zijn ze. Hopelijk doen de foto's het.

Als ze het niet doen, dit is de link voor de fotootjes:

https://marcelsimone.homeip.net/

Groetjes Simone

• Simone

Ze doen het niet, misschien nu wel…