dik van kaspar?

• Jacoline

als ze een onderkin krijgen… een dikke onderkin… zijn ze dan echt te dik? wat gewicht betreft zitten ze rond de 1100 gram (dames) en ja, ze zien er behoorlijk uit. per dag zet ik zowel smorgens als savonds 2 geheel gevulde bakjes voer neer met kaspar, en voor ik naar m'n werk ga en als ik thuis kom krijgen ze of witlof/ wortel/ broccoli/ paprika… het zijn 9 dames bij elkaar met een loop ruimte van dik 2 m2, dus het is niet zo dat ze stil zitten…

• nnatasja

een cavia mag best een lekkere onderkin hebben hoor , als ze te dik worden dan krijgen ze echt vetrolletjes die over hun pootjes gaan hangen , dan zijn ze echt te dik aan het worden

Overigens kan je een cavia nauwelijks laten afvallen dus als je het idee hebt dat ze telkens nog dikker en dikker worden is het verstandig nu al maatregelen te nemen ipv te wachten tot ze echt te dik geworden zijn

• Witches at work

Hoi hoi

Van KASPER brokjes wordt een cavia niet dik op zich, echter je voert niet te zuinig moet ik zeggen!

Een cavia de redelijk kan bewegen doch niet overmatig veel in meters omvang, en misschien ook nog binne vertoeven in een verwarmede ruimtes vervetten redelijk snel soms hoor!

Geef je ze ook erg veel hooi???

Want dat meoten ze erg veel hebben continu door zeg maar.

En i.p.v groentes mogen ook gras, paardenbloembladeren ect. Echter wel droog en geen nat gras, groentes ed.

Van hope Farms worden ze NOG dikker ha ha, ik zou gewoon echt minderen in de brok. Zieke, herstellende zeugen en jonkies tot 1 jaar krijgen hier wel onbeperkt de brok.

En de zeugen die voor langere tijd op rust staan moet je arm voeren dus niet teveel brok.

gr. D#S

• Susan

Hier krijgen drie cavia's gemiddeld 4 handjes voer per dag (Gerty) en dat is echt voldoende. Daarnaast krijgen ze witlof, andijvie, tomaat wortel (niet allemaal tegelijk) en veel hooi. En geloof me, ze zien er alledrie hartstikke goed uit. Niet echt te dik en zeker niet te mager. (alledrie onder de 1kg)

Ik denk dat cavia's van elk soort hardvoer dik worden als ze zoveel krijgen als die van jou.

Wat minder is ook echt goed genoeg. Hooi is het aller allerbelangrijkste en ik denk dat groenvoer en water daarna komen. Hardvoer is niet hét belangrijkste.

• M.

Dat vind ik het mooie van cavia's. Je kan die ‘snijbonenmelens’ voeren wat wilt/kunt. Een cavia mag best stevig zijn. Zonder al te plomp te zijn. Je overvoert ze niet gauw. Je mag ze niet kort houden, vind ik. Fraaie conditie is voor mij een belangrijke graadmeter op de keurkaart.

In tegenstelling tot onze NHD's die je altijd met beleid moet voeren. Alhoewel ik er daar ook wel heb die ik ‘spijkerhard’ kan voeren.

M.

• nnatasja

de caafjes zijn rond de 1100 gram he … da's niet echt zwaar voor zeugjes op zich .. dus lijkt me dat het echt nog niet nodig is om opeens te gaan minderen ..

zijn toch normale mooie gewichten nog ?

we hebben het niet over 1400 gram ofzo;)