vraagje over eten

• lies

ik heb vandaag zoete aardappels gekregen

mogen cavias dit ook eten

wie weet dit

• Manu

Alleen de schil mogen ze rauw eten. De binnenkant alleen gekookt (en afgekoeld).

• lies

maar in de schil zitten allemaal van die zwarte puntjes kan dat geen kwaad dan

en ik dacht dat cavias geen gekookt eten mochten hebben

• Jipke frl

Aardappels ( schil en binnenkant) is dodelijk voor konijnen………………….dus geef het hier mijn caafs ook niet.

• Saskia

Aardappel is een nachtschade-soort en s giftig voor cavia's. De schil is officieel niet giftig maa kan ook giftige plekjes bevatten, zeker als de aardappels al wat langer liggen. Gewoon niet doen dus, er zijn zat dingen die je wél veilig kunt geven.

• Gerda_H

Ik geef mijn caafjes ook af en toe aardappelschil hoor,maar die aardappels haal ik in de winkel,en dan worden ze geschild. Ze gaan bij mij altijd in twee dagen op.En meestal eet een caaf niet iets wat niet goed is. Zo had ik van de zomer de vraag gesteld over de heggerank,(pispotjes) Niemand die het eigenlijk goed wist,maar bij Lia aten ze het zelf al jaren door het gaas heen,en er is nog nooit één ziek geworden daarvan.

Groetjes Gerda

• isabel

> Aardappel is een nachtschade-soort en s giftig voor cavia's.

> De schil is officieel niet giftig maa kan ook giftige plekjes

> bevatten, zeker als de aardappels al wat langer liggen.

Het loof is giftig, maar de aardappel zelf niet. Behalve de schil, als daar conserveringsmiddelen op zijn gespoten.

Ook de groene plekken van een aardappel zijn in grote hoeveelheden schadelijk; bevatten solanine. Maar dan moeten ze daar wel veel van eten.

• Monique

Hoe zit het dan met Natrium? Is dat ook schadelijk voor cavia's.

Groene aardappels is schadelijk voor de mens. Hier zit te veel aan natrium in.

• isabel

Natrium is onderdeel van zout, en is niet schadelijk. Tenzij in te grote hoeveelheden gegeten natuurlijk, maar dat geldt voor alles.

Nitriet, de omzetting van nitraat, in voeding is wel schadelijk.

• Monique

Oké…Bedankt!