Hoe lang/

• jvrmy

Moet de beer gemiddeld minimaal bij de zeug om te zorgen dat ze gedekt wordt?

Dit vraag ik omdat mijn andere beer constant om de dekbeer roept nu hij tijdelijk alleen zit en ik ze graag weer samen wil zien.

Gr. Jessica

• Saskia

Dan moet ik je teleurstellen: de kans dat twee volwassen beren terug te koppelen zijn als 1 van de beren bij de zeug gezeten heeft is minimaal. In de meeste gevallen vechten ze elkaar het hok uit en gaan ze nooit meer samen.

Overigens moet je de beer bij de zeug laten totdat je duidelijk knikkers kunt voelen bij de zeug: dat is de enige zekerheid van zwangerheid, en dan weet je dat de beer zijn werk gedaan heeft. Als je er niet veel ervaring mee hebt is het handig om een fokker di ein de buurt woont eens te laten oordelen of je zeug al zwanger is.

• jvrmy

De fokbeer is al eerder bij dezelfde beer teruggeplaatst en dit ging prima.

Het is niet standaard zo dat ze niet meer bij elkaar kunnen heb ik ervaren dus vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Jessica

• jacquelinesbeestenspul

hoi jessica

ik laat meestal de beer zo'n 5 a 6 weken bij de beer is erg gezellig voor d ebeer en de zeug heeft er verder geen hinder van

ik voel de jongen met 4 weken zwangerschap (bolletjes) maar dna laat iki ze soms nog bij elkaar zitten om de beer gezelschap te houden ;) alleen is maar alleen he ?

ik zet ook 2 grote beren bij elkaar het ligt helemaal aan het karakter van de beren of ze gekoppeld kunnen worden of niet,ine de h#s heeft bijna alle beren samen zitten die ze tijdelijk even eruit vangt voor een dekking en na een maand weer in de berengroep plaatst :) dus het is inderdaad mogelijk hoor om je beer terug te zetten maar was hem of smeer hem in met een luchtje dan ruikt hij niet meer naar zeug

een zeug is eens in de 14 a 18 dagen bronstig ;) hou haar goed in de gaten en je kan vaak aan de onrust zien of ze bronstig is of niet

veel succes !!! *D*D

groetjes jacqueline

• Mariska

Als je zo ervaren bent weet je dan toch ook wel hoe lang ze bij elkaar moeten zitten????

• Jessica

Ik zeg alleen dat ik ervaren heb dat deze twee beren weer bij elkaar geplaatst kunnen worden. Ik heb het niet gehad over ervaring in het fokken en de zweangerschap.

Goed lezen is ook een hele klus :-)

Gr. Jessica

• Witches at work

Hoi Jessica

Door veel fokkers wordt ik vaak sceptisch en minachtend zelfs bekeken omdat ik mijn beren vanuit de groep weer na de dekking in de groep met succes kan plaatsten.Dit moet ooit fout gaan echt fout is me al voorspeld door zog deskundigen zeer ervaren fokkers~!

Echter hun hebben nooit geprobeert wat ik hier heb gedaan, en zijn nog van het echt ouderwetse fokkers beer apart ophokken met zoveel mogelijk zeugen voor de dek erbij.

Hier dekken ze de meeste tijd NIET!!!!

Sommige heb ik nu pas na 2 jaar ruim de 1e nazaten van opmdat ze lekker in de groep zaten.

Wel is het zeer raadzaam beren op karakter ook echt uit te selecteren lang niet ALLE beren kunnen dit namelijk.

En ook raadzaam om een ander klein beertje bij de alleen zittende beer te zetten.

Verder zit een kopple hier gemiddel ten hoogste 1 maand tot max 6 wkn bij de beer.

Liever te kort dan onderhand al bevallen en weer meteen worden opgeschreven.

Dit zijn in mijn ogen juist de butfokkers!!!

Een zeug heeft recht op rust en een beer ook!~

Ze hoeven niet altijd met paren bezig te zijn, hebben een echt cavia leven ook zonder steeds sex!

Even apart voor ie weer bij de vrienden beer mag en zijn kontje en hele achterkant met een geurtje inspuiten helpt ook echt. De zeugengeur is dan weg voor het grootste deel.

Fokkers mogen hier ook alitjd komen komen kijken, dan zien ze dan ik niet uit mijn nek klets dat het echt goed gaat hier!

Succes met je caafs,

gr. D#S

• Caviafarm LiLo

Hoi,

Ine, ik weet dat je niet uit je nek kletst. Naar aanleiding van jouw situatie hb ik hier toendertijd mijn rennen gevuld.

Ik heb in de berenren 22 beren gewoon bij elkaar zitten. Zelden tot nooit dat er hier gevochten wordt. Bij mij zit de beer hooguit 4 weken bij de zeug. Mijn ervaring is dat het ook niet langer hoeft. Tot nu toe 1 zeug gehad die dan niet zwanger was, nou ook goed, dan niet. Deze gaat dan ingespoten met hondenlotion gewoon de berenren weer in. Het pruttelt even tegen elkaar en binnen een half uur is er niets meer aan de hand. Ik denk dat ze gewoon de ruimte moeten hebben. Hier zijn ook al enkele fokkers komen kijken omdat ze het niet kunnen geloven. Zolang ze elkaar uit de weg kunnen gaan is er niets aan de hand. RUIMTE is het keyword.

Groetjes Evelien

• Jessica

Ine & Evelien,

Ik sluit me helemaal bij jullie aan. Goede uitleg!

Ik vind dat de zeug na 4 weken bij de beer rust mag krijgen en daarom heb ik gevraagd wat anderen doen.

Bedankt voor de toelichting!

Groetjes,

Jessica

• jacquelinesbeestenspul

hoi mariska

volgens mij heb je een bril nodig hahahahah

eens in de 14 a 18 dagen dat verschilt per zeug staat er toch duidelijk bij :D:D:D:D

met 4 weken zwangerschap voel ik bolletjes maar ik laat de zeug er vaker langer bij zitten omdat de beer dan gezelschap heeft ;)

als je goed leest staat alles beschreven mariska

groetjes jacqueline