schuw en bang

• Shirleyk

Vorige week zaterdag heb ik een caaf uit de opvang gehaald, maar nu naar een week is hij nog zo schuw. Zijn huis haal ik eruit als ik thuis ben, want anders durft hij niet eens rond te lopen. Het is zo'n lekker ventje, maar zo bang. Hij is niks gewend, aparte dingen eet hij niet, naar een knabbelstok kijkt hij vreemd. Nog twee weken en dan mag hij naar mijn dames hopelijk voelt hij zich dan wat fijner.

Ik haal hem er nu twee keer per dag uit. Hebben jullie nog meer ideen hoe ik hem uit zijn schulpje kan laten kruipen? Eten op schoot doet ie ook nog niet.

• Witches at work

Hoi hoi

Een week is wel erg kort om tam te krijgen het kan best een paar mnd duren zelfs!

Geduld is een schone zaak, en niet elke cavia is even tam cq echt tam te krijgen altijd!

Wat voor ras is het? Een glad of Borstel of Peruf is meestal wat wilder.

Hier worden hele wilde caafs regelmatig super tam ook volwassen cavia's!

Geheim???

Elke dag oppakken hoeft niet eens, een paar keer per week is voldoen en ik loop ook gewoon tussen mn caafs in de buiten rennen.

Als ik dan een bakje wortelen of zo heb, komen ze het uit mn hand eten,ik ben meer een met hun zeg maar.

Ik probeer ze ook ook niet altijd te grijpen laat ze ook heel vaak met rust,en caafs vinden dat erg veilig en prettig!

gr. de heks

• Gerda_H

De caafjes in de buitenverblijven pak ik ook niet elke dag hoor. Wel sta ik vaak tijdens het voeren soms wel een half uur tussen hun in,zomers vaak langer. Ik loop meerdere keren per dag naar hun toe. Het is leuk om te zien,hoe ze om en over je voeten heen lopen. Sommigen gaan gewoon tegen me omhoog staan om te besnuffelen,maar zodra ik ga bewegen zijn ze ook vliegensvlug weer weg. Als ik ze wel wil pakken,gebruik ik daar een oude prullenbakje voor die ik op zijn kant in het hok heb liggen als schuilplaats.

Mijn peruufs worden wel elke dag even gepakt,maar die zitten binnen

Groetjes Gerda

• Witches at work

Hoi Gerda

Wat mij opvalt is dat wanneer je er echt tussen kunt lopen zoals bij jou en bij mij het geval is, de caafs vanzelf wat minder schrikachtig worden van de mens.

ik doe geen rare onverwachte dingen en heb elke dag wat lekker voer ed voor ze.

De caafs kennen mij echt goed ze weten wat ze verwachetn kunne.

En juist voor prooidieren is dat erg belangrijk~!~

Ook ga ik wel eens een tijdje lekker op een cavia huisje zitten om ze te observeren.

gr. D#S

• Judith

Hoi Shirley,

Ik ben van mening dat dat afhangt van achtergrond en karakter. Als ik een nieuwe caaf heb, dan ga ik die niet meteen op pakken om hem tam te maken, ik laat hem liever van een afstandje aan me wennen ipv. dat ik hem op moet jagen om hem op te pakken. Daarna ga ik over op oppakken en dat gaat dan met minder stress gepaard. Zoals de heks al zei: een week is nog erg kort.

Om een voorbeeld te geven neem ik er 2 van mijn eigen opvangcaven bij. 1 ervan kwam van een kinderboerderij, deze kwam na een week al een worteltje uit mijn hand eten. Een ander kwam van iemand thuis, haar voormalig baasje was overleden. Deze caaf kwam pas iets uit mijn hand halen na 10 maanden!!

Je ziet, het is bij iedere caaf anders. Belangrijk vind ik dat je jezelf aanpast aan het tempo van de caaf en niet andersom ;) Zo krijg je in mijn ogen de beste vertrouwensband.

• Gerda_H

hihi,als ik op de “huisjes”ga zitten,zak ik er doorheen denk ik. Maar inderdaad. je hebt op deze manier een goed contakt met de beestjes,en kunt hun gedrag goed observeren.

Groetjes Gerda

• Witches at work

Hoi Gerda

Nee hoor door de heksen huisjes zak je niet snel door, die zijn zelf gemaakt dus niet van die krakkemikkige winkel gelijmde prut, maar echt stoer timmerwerk!

Ook jij kunt daar wel op zitten denk ik, zo fragiel ben ik ook niet hqahahahahaha~!

gr. D#S

• Nancy

Hoi Shirley,

Ik heb nu sinds een week ook een cavia (zeugje) uit de opvang voor mijn (gecastreerde) beer Hermano, wiens partner was overleden.

Ze is ook nogal schuw en bang maar ik laat het juist even betijen. Doordat je het huisje weghaalt voelt de caaf zich misschien juist onveilig? Ik doe maar een gis hoor.

Ik laat haar een beetje haar gangetje gaan en haal haar niet eruit, alleen even met het hok verschonen natuurlijk. Juist omdat ze merkt dat ik gewoon langs loop en haar niets “overkomt” ;-) zoals opgepakt worden of een stofzuiger die bromt, gedraagt ze zich steeds meer ontspannen en schiet ze niet in haar huisje maar blijft gewoon rustig dooreten bij het voerbakje.

Misschien helpt dit?

En als ze straks bij een andere cavia zal wonen die wat relaxter is, zal ze ook makkelijker worden want een cavia die geen vluchtgedrag vertoont wekt vertrouwen en is geruststellend. Ik merk dat het bij mij zo werkt maar elke situatie en cavia is natuurlijk weer anders.

Groetjes Nancy

• shirleyk

Hoi allemaal,

Tussen de middag ging hij heel hard fluiten toen de koelkast open ging :-) gaat langzaam al iets beter hoor, komt voorzichtig uit zijn huisje geschuifeld net of ik het niet door heb