Zeug is agressief

• Judith

Dag allemaal,

Ik heb hier een zeug die agressief is naar andere zeugen. Dit gedrag is na haar plaatsen in een grote groep verdwenen. Door omstandigheden echter moest ik ze weer kleiner behuizen, en daardoor in groepen opdelen. Ook dit ging nog goed, tot haar maatje overleed. Zij bleef hierdoor alleen achter met haar beer. En sindsdien is ze terug gevallen in haar oude gedragspatroon. Ze probeert de beer te imponeren en rijdt op hem. En nu zie ik dat ze hem gebeten heeft.

Wat kan ik hieraan doen? :s Een andere zeug erbij plaatsen gaat niet, en haar alleen huisvesten vind ik dan ook weer zoiets naars.

Weet er iemand een soort cavia-therapie voor dit soort gevallen?

gr. Judith

• Cavia farm Witches at work

Hoi Judith

Niet op te lossen simpel!

Wel geef je zelf de opplossing, herplaats de zeug elders ergens waar ze de ruimte wel heeft.

Sommige caafs worden agrie in te kleine ruimtes, eigenlijk vrij normaal toch?

Meestal gaat het wel goed, soms niet jij hebt die ruimte niet dus moet je die elders zoeken denk ik.

Succes

D#S

• Judith

Ze heeft een hok van 75 cm. bij 1 meter met 2 cavia's. Ik denk zelf dat het ligt aan de hoeveelheid cavia's en hyerarchie binnen de groep. In een hok van 80 bij 150 ging het wel goed en daar zat ze met 6 cavia's in, dus in principe zit ze nu een stuk ruimer. Ze is nu 6 jaar of ouder, dus herplaatsen is voor mij eigenlijk geen optie daar haar gezondheid ook niet helemaal 100% is (ze heeft een zwak darmgestel en is daarom op “dieet”)

. Toen haar in het grotere hok gemaakte vriendin nog bij haar was, was er ook nog niks aan de hand. Het is weer gekomen nadat deze overleden is. Toen is ze 2 dagen in zichzelf gekeerd geweest en sindsdien is ze agressief tegen alles dat andere cavia is. Tegen de beer viel het tot nog toe wel mee (ze woont al 3 jaar met hem nu), maar ze zit hem al een paar dagen te pesten, en nu zie ik dus dat ze hem gebeten heeft.

Ik heb zelf niet het idee dat het aan de ruimte ligt, want zo klein is haar hok ook weer niet… Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je tóch gelijk hebt, ik hou de optie iig. open.

• Cavia Opvang Betuwe

Ikzelf zou een andere ex beer proberen.

Ik had hier ex beer Taran , die was heel lief ,té lief. Dus de zeug die viel hem aan en ze kwamen er maar niet uit ,ze zat hem constant uit te dagen.Ook naar andere zeugen was ze te fel. Toen koppelde ik haar aan een beer met wat meer karakter en toen was het probleem over.

Schijnbaar is er bij jou toch een probleem met de rangorde.Een beer zou in principe altijd de onbetwiste baas moeten zijn.Misschien is jouw ex beer een “softie” :D

• Gerda_H

Judith,

Zou het kunnen zijn dat ze misschien pijn in haar buik heeft,en daardoor chaggie wordt? Daar hebben wij mensen toch ook vaak last van,als we pijn hebben? ik denk zomaar wat mee hoor. Een caaf wordt toch niet agressief zonder reden?

Groetjes Gerda

• Monique

Ik sluit me hier bij aan.

• jacquelinesbeestenspul

hoi judith

ik denk hetzelfde als irene(opvang betuwe) de beer is te soft hihihihi

dat zie ik hier ook bij yoghi en co in het hok.hij laat zich zelfs wegpesten door de skinnybaby's hahhaha maar goed als het op vechten aankomt is hij wel weer het mannetje :) denkt hij hahahaahaha

fientje de skinnydrager met nest heeft hij een goede kraamvrouw voor gesleed hij hielp zelfs mee met de nageboortes op te eten en als de jongen hem nu pesten vind hij dat prima hij moppert niet eens zowwww lief is hij.

maar betsie die erbij in het hok zit plaagt fientje nu geregeld omdat ze door heeft dat fientje zwakker is met jongen en dan kijkt yoghi een keer en laat de dames mopperen tegen elkaar maar betsie wou worige week vechten met fientje maar toen werd yoghi wakker hahahahaha hij ging ertussen staan en betsie dekken hahaahahahaha gekke beesten zijn het.ik lat ze meestal alles zelf uitzoeken en als het te bont word mopper ik een keer in het hok en dan kijken ze me heel verbaasd aan :D:D:D heb geen overmacht hahahaha

ik wens je veel succes met ik denk maaike :D:D een lekkere eigenwijze gladhaardame met pit :)

groetjes jacqueline

• Cavia farm Witches at work

Hoi Gerda

Jawel hoor ook zonder reden gewoon temperamento!!!

Net als bij de mens kan wel echter kan ook een andere oorzaak zijn.

Als ik dit zo lees sluit ik me bij de rest aan dat die beer waarschijnlijk een beetje een MIETJE is!

gr. D#S

• Judith

Hallo dames,

Dank jullie voor het meedenken!

Dat ze wat buikpijn heeft zou best eens kunnen, dat ze wellicht daarom zo lichtgeraakt is. Ik kan eens proberen haar natuurlijke pijnstiller te geven om te zien of ze zich daarop anders gaat gedragen, al ben ik hier persoonlijk niet zo'n fan van.

De beer in questie, Simon, is wel een oliebol ja hihi… Maar normaal gesproken was ie toch wel “tha man” als het op vrouwen aankomt. Vandaar dat hij ook bij Maaike (de hoofdrolspeelster in het verhaal) woonde al die tijd, niemand anders kon haar aan. Ik denk dat Simon nu een beetje oud aan het worden is, hij is al bijna 4 en hij ziet niet meer helemaal goed, en eigenlijk is ie ook niet meer zo pittig als vroeger.

Ik heb hier wel nog 2 andere beren. Een rexbeer van 10 maanden, Bob. Maar dat hoef ik niet eens te proberen, dat is een mietje eerste klas. Hij zit hier met mijn 2 liefste zeugjes omdat ie niet meer aankan hihi..

En dan heb ik nog Ted, dat is ook weer een verhaal apart. Ik heb namelijk nog een dominantie probleem gehad na de verhuizing met mijn peruufzeugje. Dat was ook zo'n etterbuil. Na een tijdje afwachten (en een onsuccesvolle koppeling met Bob) hebben we samen met ‘t Kuufke een geschikte beer voor haar gezocht, en dat werd deze zwarte gladhaar. Dit klikt, en de peruufzeug is kalm en op haar gemak, de rangorde tussen haar en de andere zeug én Ted was gelijk bepaald toen hij erbij kwam en ze hebben het nu heel gezellig met z’n 3-tjes. Dus dit trio haal ik liever niet meer uit elkaar, wie weet krijg je het hele gezever dan weer opnieuw. Maar ik denk als het echt niet anders kan, dat ik Ted en Simon eens ga proberen om te wisselen.

Maaike is nu weer rustig en Simon ligt weer te dutten. Misschien was ze berig gister, dan is ze altijd extra gepikeerd over alles. Ik kijk het even aan, gebeurd het weer opnieuw dan ruil ik Ted en Simon eens om. Gaat dit niet helpen, dan probeer ik het eens met de pijnstiller. Maaike krijgt al dagelijks gastro en daarop heeft ze het tot nu toe goed gedaan. Echt gezwollen is haar buik ook niet zoals ze normaal heeft als ze buikpjin heeft, maar het kan natuurlijk altijd dat ze er tóch last van heeft.

Dank jullie wel!

• basjeeeee

Succes Judith, hoop dat het werkt want weer een beer erbij lijkt me niet ideaal.. ;)