voordroogkuil

• Gerda_H

Zijn er hier boeren/boerinnen die verstand hebben van voordroogkuil? Mijn tantezegger die ons het hooi altijd leverde, had geen hooi meer, maar gaf mijn man voordroogkuil mee. Het ruikt wel verser dan hooi,en is lekker groen. Is dit een goede vervanger voor hooi? Ik weet dat caafjes hooi nodig hebben vanwege hun spijsvertering. Heeft voordroogkuil hetzelfde effect?

Groetjes Gerda

• Jipke frl

Volgens mij is dit uit den boze om te voeren, kan gaan gisten in de maag met alle nare gevolgen van dien.

• K-Town Madness

Kuilvoeders

Voor paarden zijn enkel voordroogkuil van gras en maïskuil met een hoog droge stof gehalte bruikbaar.

Het probleem bij natte kuil is de hoge zuurtegraad en het dikwijls hoge eiwitgehalte. Het best blijft het gras drie dagen drogen om een voldoende hoog drogestofgehalte (55-60 %) te bekomen. Het voordeel van voordroog tegenover hooi is dat voordroog geen stof bevat. Met voordroog heb je echter meer kans op schimmel (bij slecht afsluiten) en een hoog eiwitgehalte. Verder is het ruwe celstofgehalte van voordroog lager dan dat van hooi. Zeker bij het verstrekken van natte voordroog zal dit problemen geven.

Ingekuilde producten kunnen na ongeveer 30 dagen gevoederd worden omdat dan de gisting door melkzure bacteriën stilgevallen zal zijn.

Voordroog kan de oorzaak zijn van botulisme. Dit is een bacterie die leeft op de krengen van muizen, mollen, vogels, … en bijna steeds fataal is voor het paard. Bij inkuilen is het milieu voor de bacterie ideaal om zich te ontwikkelen.

De inhoud van deze voeders is sterk afhankelijk van het tijdstip van oogsten en van de bemesting. Bij te vroeg oogsten of te veel bemesting, kan het voederen van voordroogkuil aan paarden gevaarlijk zijn.

Ik heb zo eens even wat opgezocht.

Verder heb ik er geen ervaring mee!

• Gerda_H

Deze voordroogkuil is goed droog, ruikt als hooi,en ziet eruit als hooi. Hij heeft dit zelf gedroogd.Het is net gras dat 2á 3 dagen heeft gelegen.

Groetjes Gerda

• basjeeeee

Als het voor een paard al slecht kan zijn :?

• isabel

Voor paarden is het vaak te rijk: teveel eiwit en energie. Plus dat ze er niet zo lang op hoeven te kauwen, is dus snel op. Dus minder tijdverdrijf en speekselvorming. Wat weer z'n nadelen kan hebben. Ze vinden het vaak wel lekker.

Het hangt idd van het vochtgehalte af hoe lang je het kan bewaren. Voordroogkuil is minder vochtig dan “gewone” graskuil dat uit de bult komt.

Verder staat in het bericht van K-Town Madness veel info.

Ik zou het niet aanraden voor caafs, maar ja… als er tijdelijk niets anders is. …

• Annechien

Voordroogkuil is zeer slecht voor caafjes vanwege het hoge eiwit gehalte. Het kan misschien lekker ruiken maar ik voer het niet aan ze…..