vechten

• Bea

Hallo

Ik heb hier al wel vaker advies gevraagd en ik hoop dat ik nu ook een antwoord krijg.

Ik heb 2 cavia's (zeugjes) ze zitten al 5 maand bij elkaar in. Buffy is de oudste, ongeveer 7 mnd) en lola (ong 5 mnd) Buffy is tot nu altijd de baas geweest en lola accepteerde dat. Maar sinds zaterdag zijn ze echt aan het vechten zelfs zo erg dat buffy uit de kooi is gevallen. En er van lola een flinke pluk vacht op de grond lag. Ik moet wel zeggen dat buffy het iedere uitlokt. Ze loopt iedere keer stampend en grommend naar lola toe. Het vervelend is dat lola gewoon bang is als buffy eraan komt dan jankt ze al. Wat kunnen wij hier aan doen.

Gr. Bea

• Monique

Hoi Bea,

Als het zo heftig is zou ik ze uit elkaar halen voor het echt fout gaat. Ik heb zelfs soms 10 zeugen bij elkaar zitten, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Je zegt dat geaccepteerd werd dat de ander de baas was, maar hoe zaten ze verder bij elkaar? Waren ze lief samen?

Groetjes Monique

• Bea

ze waren best lief naar elkaar en ze sliepen s'nachts samen in het huisje, naast elkaar, en het is helemaal mis. Alhoewel ze nu weer wat rustiger zijn. Ze hebben een grote kooi, dus ruimte genoeg maar lola wordt nu overal weggejaagd.

• Bea

dit had ik nog vergeten ze slapen nog steeds samen in het huisje

• Witches at work

Hoi Bea

Zitten ze met 3 zeugen in een meterkooi mischien?

De makkelijkere dieren aksepteren zo'n clautrofobisch kleine ruimte wel in vrede.

Echter die met meer haren op hun tanden zeg maar kunnen idd wel eens flink van leer gaan trekken.

Ook hier nog niet gehad, ze zitten hier veelal redelijk ruim, doch ook niet altijd, bv tijdens hun ophok voor de fok ed. echter dit heb ook ik hier nog noet gehad met zeugen. Wel met beren die aant klooien waren.

Voor de zekerheid heb ik bij mijn grote zeugen grope ook nog een castraat zitten, echter zonder heb ik het ook jaren goed gehad hier hoor, zonder geknok!

Het moet wel veilig en gezellig blijven, haal de vechtersbazin er snel uit zou ik zeggen~!~

Succes alvast,

gr D#S

• Gerda_H

Ik heb momenteel 20 zeugen in één hok,maar heb nog niks vernomen van vechtpartijen. Alleen dat ze allemaal tegelijk over mijn schoenen willen lopen haha.

Groetjes Gerda

• Monique

Hoi Bea,

Het is een positief teken dat ze samen in het huisje slapen. Ik raad je aan om ze heel goed in de gaten te blijven houden en als het weer gebeurd ze uit elkaar te halen. Met 5 maanden beginnen ze volwassen te worden en ik denk dat die jongere nu in hun “roedel” omhoog probeert te komen en de andere die pikt dit niet. Dit moet wel snel bepaald worden anders kan het echt fout aflopen.

Wat inderdaad ook mogelijk is (als je een groot hok hebt) om er een gecastereerde beer bij zetten. Als je hier voor kiest, kies dan wel een beer met pit en niet ''en die over zich heen laat lopen.

Ik hoop dat de dametjes er snel uitkomen….

Groetjes Monique

• Witches at work

Hoi Gerda+Monique

Ja hallo, maar dat is niet te vergelijken met een meterkooi~!~

Die ruimte die jij voor je caafs hebt heb iik zelf gezien en is wel een ruimte waar ze een kant op kunnen vluchten indien nodig.

Verder idd als je een castraat overweegt erbij te zetten moet je er een nemen die eerst een poosje dekbeer geweest is, en toen geholpen.

Als je een castraat hebt die als klein beertje “geholpen” en wel wordt aangeleverd,

heb je grote kans dat hij inderdaad te sullig en afwachtend is.

Verder heb ik hier mijn super Rexbeer Bux Buck die wel zo'n 1.500 gr.

Zit in mijn sociale berenren, echter als er mot is peert ie hem gewoon en kijkt de vechtpartij gewoon rustig af.

Dat vechten is hier intimderen van beren onderling, het heuse macho gedrag zeg maar.

Er vliegen dan geen ledematen om je oren voor de duidelijkheid ha ha~!

gr D#S

• Gerda_H

Ine, je hebt gelijk. Bij mij kunnen ze alle kanten op komen. Haha, Heb je zelf gezien,dat ze de kat te vlug af waren.

Groetjes Gerda

• Monique

Hoi Ina,

Ik heb geen idee hoe groot haar hok is???

Mijn binnenhok is 1.80 bij 0,75…Ze zitten allemaal op een kluitje en verder is mijn hok leeg:) Ze hebben verder lekker de ruimte als ze daar behoefte aan hebben. Met lekkere temperaturen hebben ze een buitenren van 2.00 bij 1.80m

Als ik heel eerlijk ben gaat zo een bitch er bij mij direct uit. Ik fok daar niet mee. Zelf heb ik geen gecastereerde beer en de dames mopperen wel eens, maar dat is dan ook alles. (Achhh, ik mopper ook wel eens:))