Astma

• Miranda

Hallo Allemaal,

Heeft iemand wel eens gehoord dat een cavia astma heeft ????

Zoja wat deed/doen jullie eraan ????

Dit is nml gister bij een peruvian van mij geconstateerd !!!

En weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet heb wel druppels gekregen van de dierenarts maar toch zit me niet helemaal lekker….

Groetjes Miranda

• Susan

Ja,

zorgen dat je alles zo stofvrij mogelijk hebt (bodembedekker en hooi)

Ik heb toen voor als het echt heel erg is, prednisolon meegekregen, maar dit heb ik gelukkig bijna nooit hoeven te gebruiken.

Er komen vast betere/meer tips.

Susan

• Saskia

Sluit me hier bij aan. Het allervoornaamste is een stofvrije bodembedkking. Als je houtvezel gebruikt is bijna iedere keuze beter. Je zou zelfs kunnen overwegen over te gaan naar handdoeken met fleece erover, geeft helemaal geen stof. Hooi niet los op de grond, maar in ballen of ruifjes. En goed uitschudden voor je het in de kooien doet!

• Miranda

Tot nu toe bedankt voor jullie tips !!

• Debbie

Hoi miranda,

Mijn cavia had het ook en ze is er 6 jaar oud mee geworden.

Je hoorde haar adem altijd helemaal piepen als ze een aanval had. Ik werd er s'nachts zelfs wakker van. De eerder genoemde tips zijn helemaal super.

Ik gebruikte aurbiose en dan had ze er van minder last van.

Ook is mij verteld dat ze door een aanval last krijgen van de spieren in de borstkast. Ik masseerde regelmatig haar ribbentjes en dat leek ook te helpen.

Tijdens een aanval pakte ik haar altijd op en begon dan te praten en te aaien.

Werd ze rustig van en dan was het vaak snel over.

Succes Debbie

• basjeeeee

Ik ken iemand wiens konijn niet goed tegen stof kan, zij maakt met een plantenspuit het hooi ‘vochtig’ zodat het niet zo stoffig is, mischien heb je hier wat aan.

• Chalet de Cobaye

Ik heb ook een caafje gehad die altijd moeilijk ademde .Je kon dat goed zien aan de zijflanken, ze is 5 jaar oud geworden

Ik gaf haar atijd de reform meusli ,met etherische olieen,en dat werkte perfect.

Ze is 5 jaar geworden ,en was een echte spring in 't veld.

grEs en succes

• M.

Vaak worden cavia's ook te ‘kort’ gefokt. Waardoor bij té stompe neuzen ademhalingsproblemen in de bovenste luchtwegen optreden. Stomp x stomp verparen is meestal niet de goede oplossing.

M.

• Cavia farm Witches at work

Hoi hoi

Inderdaad, de spitse snuit cavia is erg inpopulair,

doch krijgt wel genoeg lucht~!~

Een middenweg is het beste erin natuurlijk.

En lekker buiten zitten, scheelt ook veel.

Een keer heb ik een cavia retour gehad omdat hij het daar heel benauwd kreeg.

Hier nergens last van op het stro, werd heel benauwd van zaagsel en binnen zitten.

gr D#S

• Monique

Stomp op stom mag je helemaal niet fokken!!!!!

Mooie brede neuzen is wat anders dan stomp. Dit heeft met de lengte van de neus-mond te maken.