cavia wordt mager vervolg

• haas

In tegenstelling tot wat sommigen van jullie dachten, is mijn cavia er (gelukkig) nog steeds. Momenteel weegt hij 735 gram, veel te weinig natuurlijk voor een ruim een jaar oude beer. Na het eerste bezoek aan de dierenarts is hij razendsnel blijven afvallen. De tweede dierenarts kon in het eerste bezoek niet echt iets bijzonders ontdekken maar afgelopen week heeft zij hem onder narcose gebracht (gasroesje) voor nader onderzoek. De DA kan helemaal niks ontdekken. Hij had een miniscuul haakje op een van de kiezen, en dat is afgeveild maar dat leek de oorzaak niet. Geen glucose of andere alarmerende dingen in de urine of ontlasting. Geen op of in het lijf voelbare afwijkingen. Wel een wit snoetje, wat diepliggende ogen en een wat afhangend onderkaakje, dat laatste zou misschien pijn kunnen veroorzaken. Hij knabbelt nog steeds zelf aan hooi, en mondjesmaat aan groente, maar krijgt veel te weinig binnen. Toch roept hij om eten als de koelkast open gaat :-) Inmiddels krijgt hij al een tijdje recovery en pijnstilling/ontstekingremmers en vit C tabletjes. Dat accepteert hij goed. Hij zit nog steeds apart van zijn kooimaatje en lijkt met kleine beetjes aan te komen. Wat hij nu echt heeft blijft dus een raadsel en de dierenarts geeft aan weinig voor hem te kunnen doen. Het beleid is nu verder aansterken met de recovery en hopen dat het kaakklachten zijn die met behulp van de medicijnen vanzelf herstellen… Iemand nog ander ideeen of ervaringen?

• Cavia Opvang 't Kuufke

Een afhangend kaakje kan de oorzaak zijn van kauwspieren die niet meer goed functioneren. Althans dat heb ik laatst van iemand gehoord die ook een cavia met dit probleem had.

Misschien kun je dan eens voorleggen aan je dierenarts?

• esther

Hoi

Ik had laatst ook zo'n schrijnend geval.Alleen was deze 4 jr.Ze riep constant om eten.Geen haken geen andere gebreken….verder niksaan te zien.Maar ze werd zo mager.Ik kon het gewoon niet meer aanzien,zo'n honger en bijna niks kunnen eten.Je raad het al…einde oefening.Deed pijn maar minder als haar te zien lijden.

Mijn diertje is echt helemaal op de kop geweest…En echt een duidelijk iets kwam er niet uit.Zelf het dwangvoer ging op den duur slecht.Het voelde meer als pesten dan als helpen.

Bij Darcy ben ik ver genoeg gegaan,maar of ik het weer zo zou doen????Denk het niet.Het moet wel een dierwaardig leven blijvn toch.

Sucses.

gr esther

• Gerda_H

Dat ben ik met je eens, Es. Als er toch geen verbetering komt,en het diertje heeft pijn,dan heb je maar één keus,hoe jammer het is.

Groetjes Gerda

• Withes at work

Hoi Gerda

Per geval heel verschillend!

Zolang de cavia ZELF nog wil, moeten wij niet willen ingrijpen als mens omdat de caaf TE mager te zielig eruit ziet zeg maar.

De ogen bevatten vrijwel alle informatie die je zegt of je het leven al dan niet moet beeindigen.

Dood=dood en kan nog altijd. Echter leven moet wel leven zijn, en niet meer half dood steeds!

Dat criterium handhaaf ik hier tenminste.

gr D#S

• barbara

Ook ik heb een cavia die zo mager is. Ik heb haar vorig jaar gekocht en zij heeft nooit meer dan 635 gram gewogen. Afgelopen maand heeft zij diarree gehad nadat zij tijdens onze vakantie uit logeren was, en dat is met norrit na een aantal dagen weer over gegaan. Ze weegt op dit moment nog maar 450 gram! maar ze is erg levendig en eet zich een ongeluk. Ik geef haar nu naast het hooi en krachtvoer wat ze normaal eet,extra vitaminen en babyvoeding (worteltjes) wat ze erg lekker vindt. De dierenarts kan ook bij deze cavia niets vinden? Vreemd hè dat er niets te vinden is en dat zij er ook verder niet onder lijdt.

• Jipke frl

Schiet me ineens te binnen: mensen met een te snel werkende schildklier worden ondanks schransen ook broodmager……………..Ideetje?

• Withes at work

Hoi Jipke

Helemaal gelijk heb je volgens heks~!~

Je ziet wel eens van die volwassen vrouwen met zo'n tiener figuurtje, die hebben volgens mij bijna altijd iets aan hun darmen/schildklier of Anorexia nervosa, (een geestens ziekte die je mager houdt).

Ook heb ik wel eens cavia's gezien bij fokkers, die maar bleven vreten en drinken non stop. En super mager water echt TE zeg maar. Mijn idee is dan een soort vergiet effect.

Dus wat je er boven in laat vallen, valt er onder uit!

zo ook bij sommige mensen dus, die kunnen eten wat ze willen echter niks wordt echt opgenomen voor langere tijd zeg maar.

gr. D#S

• Witches at work

Hoi Barbara

Nog een ding ik denk dus wel dat je cavia lijdt, en zich aan het wapenen is met man en macht om weer aan te sterken!

Wat bijna nooit een cavia zal lukken helaas dit in tegenstelling tot de mens die dat vaak wel klaar speeld als het ff kan!

Deze cavia heeft echt een probeem, en ik hoop echt dat ik nu heel erg ongelijk heb en pessimistisch ben~!~

Succes in elk geval,

gr D#S

• barbara

Hoi Witches,

Ik weet zeker dat ze niet lijdt hoor! Moest gisteren naar de DA voor mijn honden en heb haar toen ook weer meegenomen en volgens hem is er verder niets mis met haar. Hij denkt dat zij anatomisch zo in elkaar zit en altijd een kleine magere cavia zal blijven. Nu is ze door de diarree natuurlijk wel extreem licht maar zwaarder dan de 650 gram die ze eerst woog zal ze waarschijnlijk niet worden.

Als ik ook maar enigszins het idee zou hebben dat zij pijn heeft dan zou ik er uiteraard wat aan doen maar nu is zij gewoon een vrolijke door de kamer heen rennende cavia.