cavia en kat?

• miekie

Dag dag

Ik ben van plan binnenkort een katje te kopen, maar ik heb al 3 cavia's… Heeft iemand ook een kat en een of meerdere cavia's? Zoja, gaan ze goed samen? En kun je dan het beste een kitten kopen, zodat ze van jongs af aan met de cavia's bekend raakt, of is een wat oudere en tamme kat meer aan te raden?

Annemiek

• isabel

Een kat kan goed samengaan met cavia's of andere prooidieren, maar ik zou daar nooit vanuit gaan. Het blijft een roofdier dat in een onbewaakt ogenblik grote schade kan aanrichten…..

Vanwege het kattenoverschot, en meer zekerheid over het karakter, zou ik sowieso voor een volwassen kat kiezen (uit het asiel).

• Susan

Ik heb een volwassen kat gehad uit het asiel en dat ging absoluut niet samen met mijn cavia's. Ze zag mijn cavia's vooral als speelgoed en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Van alles geprobeerd om haar dat af te leren, maar alle pogingen jammerlijk mislukt.

Ik denk dat het makkelijker is om kittens aan cavia's te laten wennen dan een oudere kat aan cavia's en vooral te leren dat ze er af moeten blijven.

Kat heb ik intussen niet meer. Ze zat hier duidelijk niet op haar plek om verschillende redenen.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Hier prive en zowel in de opvang waar 9 katten rondlopen gaat het altijd goed.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn maar ik heb geen klagen.

• Marijke

Ik heb 2 katten en 3 cavia`s. De katten waren er eerder dan de cavia`s. Bij mij gaat het goed tot nu toe. Ik laat nooit de katten in de kamer van de cavia`s als ik er niet bij ben. Katten blijven roofdieren, dat moet je altijd in je achterhoofd houden. Mijn katten komen nooit buiten op straat, hebben nog nooit een vogeltje of een muisje gevangen, maar als ze op het balkon zitten en er vliegt een vogeltje in de dakgoot… oei, oei, moet je ze horen kwekkeren. jachtinstinct hè.

• Gerda_H

Ik heb ook katten en cavia's,maar ik hoef ze niet alleen te laten bij elkaar. Één kat is nog steeds aan het proberen bij de caafjes in de buitenren te komen. Soms,als er onverwachts bezoek komt,lukt het hem ook om binnen te komen. Hé, Lia en Ine? Wat een schrik was dat,sta ik in de binnenhok,en zie ik ineens een kattenpoot voor het gat langs zwaaien. :D

Ook hadden we een keer dat we een shelty gingen borstelen op de bank,en een kat mooi zat toe te kijken,tot ineens een poot uit schoot en een de caaf een hele pluk haar kwijt was. Met de honden gaat het wel goed.

Groetjes Gerda

• basjeeeee

zou ze mooi gescheiden houden, heb je hokken voor toch, wel zo veilig ;)

• Jipke frl

Ik heb achter huis 5 cavia's los te lopen en 3 katten, als de katten er via de achterdeur uit gaan en er loopt een cavia op gras, die jagen de kat weg……………….

In huis heb ik de kooien ook nooit dicht voor de katten.

Cavia's lopen los in huis terwijl de katten in huis zijn………..

• Natus

Je weet het natuurlijk nooit.

Maar als je er goed op let moet het goed komen.

Ik heb hier een cavia die bij de vorige eigenaar door een kat te pakken is genomen.

De andere uit het nest is overleden,mijn cavia heeft alleen een groot litteken.

Ik houd mijn hond ook altijd op veilige afstand van mijn caafjes

het blijven dieren maar als je er goed op let dan ze niet onbewaakt samen komen moet het goed komen en elk dier is ook weer anders.

Je moet er zelf gewoon goed op letten.

• Caviafarm LiLo

Hoi Miekie,

Ik heb ca. 50 cavia's, 2 honden, 3 vlaamse reuzen en 3 katten. 2 katten heb ik vorig jaar gekocht omdat ik op de grond voer en daardoor muizen heb/had (cavia's zitten buiten). Ze zijn resp. 7 en 9 jaar oud. Een jong katje heb ik gevonden en verzorgd (was sterk vermagerd).

De cavia's hebben binnen en buitenrennen waar alle dieren in kunnen. Soms zie je dan ook in de ren dat er cavia's, katen , konijnen en honden tegelijk in de rennen zijn. Hier gaat dit prima samen. Maar ja, ik heb dan ook een berenren met 15 beren en hier wordt ook nooit gevochten.

Hier worden de hoogzwangere zeugen wel opgehokt om te bevallen en de biggen gaan de ren pas in als ze minimaal 400gram wegen. Puur om het feit dat ik bang ben dat de katten ze aanzien voor muizen.

Evelien