Grote beer bij klein zeugje

• Mip

Hallo Allemaal,

Ik zit met een vraagje en misschien kan iemand mij hier op dit prikbord er mee helpen ! Ik heb nml een best grote beer zitten en een best klein zeugje in de zelfde kleurstelling en zou deze nml graag bij elkaar willen zetten om er een mooi nestje van te krijgen alleen vraag ik me af is dit niet zielig of onverantwoord dat ze dit niet aan zou kunnen of iets dergelijks ????

Graag jullie mening en antwoord !!!

Groetjes Mip

• nnatasja

Ik denk dat je dan beter eerst de gewichten even kan neerzetten zodat er wat beter in te schatten is hoe groot het verschil daadwerkelijk is.

Ik zelf zorgde er wel altijd voor dat het een kloppend koppel was , dus dat ze wel enigsinds elkaar aankunnen qua grote maar er mag best wat verschil inzitten.

Verder zou ik zowieso even kijken naar waarom het zo verschillend is , als het zeugje bijv zowieso wat klein is voor een zeugje en de beer juist extreem groot zou ik die combinatie niet maken.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Mip

Zo'n combinatie zou ik nooit maken~!~

En al helemaal niet bij een 1e worp.

Hier is de zeug eerder grover dan de beer, wel rekening houd ik met het feit dat de beer iets zwaarder zijn mag omdat ie gewoon beer is.

Hoe oud en zwaar zijn beiden dieren?

En is er met beiden dieren al vaker gefokt?

gr de heks

• Mip

De Beer is iets meer dan een jaar oud en heeft al gedekt. De zeug is ongeveer half jaar oud en het is voor haar de eerste keer !

• M.

De uitkomst van een dergelijke combinatie hoeft in elk geval niet per definitie het gemiddelde te zijn, dat moge duidelijk zijn. Grootte is voor het overgrote deel genetisch bepaald, naast van ondergeschikt belang zijnde externe invloeden.

Dus voor de jongen geldt bijvoorbeeld: 600 + 1000 gram is niet 1600 : 2 = dus geen 800 gram.

Dergelijke combi's kun je het beste maken bij dieren waarvan je door stamvorming van minimaal één ouderdier weet dat zijn/haar grootte genetisch is bepaald.

M.

• isabel

Grootteverschil kan best, maar het zeugje moet zelf wel goed op gewicht zijn om een dracht aan te kunnen.

Ik zou nog even wachten met de zeug te koppelen. Ze moet in principe voor haar eerste jaar het eerste nestje hebben, dus kan nog wel wachten qua leeftijd.

Persoonlijk zou ik wachten tot een zeugje ongeveer 7-8 maanden oud is, en een gewicht heeft van zo'n 800 gram.

NB: Een koppeling van twee ouderdieren met dezelfde kleuren wil niet zeggen dat de jongen per definitie ook die kleuren krijgen.