urine stank

• Cora

Hoi,

Ik heb twee beertjes van bijna 1,5 jaar oud, James en Eliott, echt schatjes. Het zijn broertjes. Alleen op dit moment zitten ze buiten omdat hun urine stank te erg is om ze binnen te houden. En dat vindt ik erg jammer. Ik maak ze vaak genoeg schoon, kregen goed voer en niet groen voer en vitamen C tabletjes iedere dag.

Heeft iemand een tip hiervoor, zou casteren dit probleem minder maken?

Want ik wil ze graag weer binnen gaan houden.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.

Groeten,

Cora

• Saskia

Nee, castratie heeft geen enkel einvloed op de stank. Ik vind het sowieso raar dat ze stinken, ik heb hier alle caafs in de woonkamer staan en ruik ze nooit. je zou een andere bodembedekking kunnen proberen, dat scheelt al heel veel. Houtkorrels (kattenbakkorrels officieel, maar dan dus de niet-klei variant) absorberen geur en vocht supergoed, met daaroverheen een laagje aubiose bv. Verder zorgen dat er geen hooi op de grond ligt want dit gaat ook snel stinken.

• Saskia

En ohja… ‘niet groen voer’? Bedoel je dat ze nooit groentes krijgen? Groente is een onmisbaar ingredient van het dagelijkse menu! Paprika, witlof, andijvie, komkommers, wortel etc zijn echt basisbehoeftes. Van koolsoorten gaan ze wel iets meer stinken, dus die kun je beter overlsaan (veroorzaken ook makkelijk gasvorming).

• Cora

Hoi Saskia,

Ik bedoelde niet teveel groen voer, maar ze krijgen elke dag groen voer, paprika, wortel etc, maar bedankt voor de tips. Ik denk dat een andere bodembedekking wel een goed plan zal zijn.

• Manu

Ik heb ook een tijdje lang voor mijn kinderen twee beertjes binnen genomen. Ik vond dit ook geen succes. De meterkooi verschoonde ik twee keer per week en toch vond ik het flink stinken. Ik heb ze, zodra het kon weer lekker buiten gezet. Vroeger hield ik ook altijd twee cavia's op mijn slaapkamer en had daar geen last van. Het is misschien maar net wat je gewend bent.

• Marijke

Ik ben ook vanwege de urinestank overgegaan op andere bodembedekking en ik heb 3 beertjes in de huiskamer. Het ruikt nu niet meer, ik had eerst houtvezel, maar gebruik nu houtkorrels met daaroverheen aubiose. Ideaal!

• Cs Schnabbel

Ik gebruik geurstop van Beaphar. Werkt ook prima en is te verkrijgen bij de Welkoop.

Groetjes Erika,

www.csschnabbel.nl

• Cavia farm Witches at work

Hoi Manu

Helemaal mee eens~!~

Ik vind het hebben van knaagdieren ook gewoon stinken binnen, ervan uit gaande dat de kooi op tijd wordt gecleand.

Het is in het geval van een goede hygiene best te doen binnen, maar echt fris is het er gewoon nooit lullig gezegd.

Wanneer de schoonmaak beurten wat langer worden uitgesteld en ik kom dan bij een gezin of fokker wiens dieren binnen zitten ga ik bijna over mijn nek van de stank, en wil om een heuse neusklem roepen!

Ik moet dan ook erg mijn best doen dit niet te laten merken.

Het binnen huisvesten van veel dieren komt voort uit het door ons steeds meer vermenselijken van het dier van dat het buiten TE koud is als wij het ook koud beginnen te krijgen zoals nu dus.

Er wordt totaal aan het feit voorbij gegaan dat bv roken in een ruimte, de huiskamer veelal pas echt schadelijk voor het dier is (voor de mens maakt het niet uit die wil dit ha ha).

Een dier huisvesten in een bijruimte van het huis is al een veel betere optie.

Want de centrale verwarming daar krijg ook ik het spaans benauwd van vaak,om om ever mijn huid die dan bijna uit elkaar spat van de droogte en rood aanloopt maar te zwijgen.

En de raam open? ventileren? Wat is dat tegenwoordig?

Back to basic is mijn motto, doe meer met minder, wees creatief.

Wel is het zoals ook hier boven al goed is aangegeven erg belangrijk welke bodem bedekking er wordt gebruikt.

• Marijke

Ja makkelijk gezegd als je geen tuin hebt…. en een piepklein balkonnetje!

Maar ik ben het wel met je eens dat ik ook wel eens bij mensen thuis kom waar ik de huisdieren erg ruik, bijv. de kattenbak ofzo en dat je dan graag een neusklem in je zak zou willen hebben, hahaha.

• Jipke frl

Ik snap het niet, ik heb een kattenbak in huis staan, 2 honden in huis en 2 caafkooien in huis staan.

Laatst waren er mensen die op mijn honden pasten toen ik moest werken en die zeiden dus dat je het helemaal niet rook dat ik zo veel dieren in een kleine ruimte heb staan. Ook 1 beer in kooi.En heb ook bijna nooit zo'n ding in stopcontact voor de reuk.