hoe lang wennen

• Ramona

Sinds vrijdag hebben wij 2 caafjes. Een gladharige (wit met zwart masker op de kop) en een gekruinde (wit-bruin-zwart). Zij zijn 6 weken oud en het zijn 2 broertjes.

Ik vraag mij alleen af, hoe lang hebben cavia's nodig om enigszins te wennen? Ik laat ze nu zo veel mogelijk met rust, heb het huisje voorlopig even uit de kooi gehaald, zodat ze zich niet kunnen verstoppen (ja, natuurlijk wel onder het hooi), maar bij het minste of geringste schieten ze nog weg. Is logisch natuurlijk, we hebben ze pas 2 dagen. Maar ik vroeg het me gewoon af….ik wil ze natuurlijk graag tam maken en ze niet onnodig veel stress bezorgen….

Groetjes,

Ramona

ps: heb vroeger thuis wel cavia's gehad, maar toen heb ik me daar - voor zover ik mij kan herinneren - niet echt in verdiept.

• Mieke

Hoi,

Het verschilt per cavia natuurlijk hoe lang het duurt vordat ze goed wennen. T begint al bij de geboorte. Wat waren de omstandigheden? Zijn ze toen al in mensenhanden geweest?

Maar goed, omdat je dat vaak niet weet, kun je ervan uitgaan dat dit een proces van weken/ maanden is. Zelfs een caaf van 2jaar oud kan nog tammer worden dan dat ie op dat moment is. Ze zullen met veel geduld en liefde beetje bij beetje wennen aan hun nieuwe thuis, nieuwe geluiden en hun nieuwe baasjes.

• Marijke

Gewoon rustig benaderen, tegen ze praten, aan je handen laten ruiken met een lekker blaadje andijvie of wat anders lekkers erin. Zo heb ik mijn caafjes uit het dierenasiel ook langzaam aan mij laten wennen. Ze waren erg schuw toen ik ze kreeg, maar met de week werden ze tammer en liever. Nu rennen ze voor de vorm nog maar een heel klein beetje weg als ik ze wil oppakken!