Hier zakt mijn broek van af(help waar zijn mijn bretels!!)

• Tamara

hallo,

Ik wilde het volgende ff kwijt,

Ik was in gesprek met een vriendin van mij die ook caviaatjes wil gaan fokken.

Dus zij kijken op MP

en ze vind een leuke rode tessel en een zwart witte U.S. Teddy.

Dus ik zeg, vraag ff de stambomen op,

kun je kijken wat er allemaal voor zit,

Dus zo gezegd zo gedaan,

vervolgends stuurt ze mij de mail door,

met twee stambomen als bijlage

en wat zie ik, een zeer bekend persoon,

zo bekend omdat zij van mij op 22 september op de show in ijsselstein een KNUFFEL overhandigt kreeg,

een zwart witte U.S.Teddy zeug om precies te zijn!!

Deze mooie U.S. Teddy is NIET fok geschikt,

ze zit meer tussen een U.S. Teddy en een gladhaar in(geen haak haartjes dus),

en ook heeft zij bandvorming, 3 wel te verstaan.

ook geen stamboom, geen info verder van haar,

ik had haar gewoon bij een vrouw gehaald die haar caviaatjes af en toe een nestje gunde.

Deze Bekende dame had al eerder fok geschikte caviaatjes bij mij gehaald,

maar belde mij dit keer met het verzoek om een kortharig knuffel caviaatje,

die voor haar dochter bedoelt was, dus vertelde ik van deze zeug die niet fok geschikt was en ook geen stamboom had

vervolgend's stuurde ik wat foto's op en zij viel metteen voor deze U.S. Teddy.

Maar na de mail te hebben ontvangen die mijn vriendin naar mij had doorgestuurd,

kwam ik er dus achter dat ze nu ineens wel een stamboom bleek te hebben!!

en staat er dat ze door haar gefokt is!!

Gewoon VERZONNEN!!!

Hier een niet bestaande stamboom met de foto's van de cavia die ik als knuffel heb verkocht.

De andere stamboom die ook bij de mail zat is van de knuffel Cous cous,

een knuffel van Caviastal Mimado,

dus Natanya,kijk even of de gegevens in de stamboom kloppen met de gegevens die jij verstrekt heb

(2 afbeeldingen zijn ivm privacy verwijderd. Diekie)

• M.

Het beste kan er maar gewoon gestopt worden met het verstrekken van nietszegegnde ongeautoriseerde stambomen. Leuk voor fokkers voor hun eigen boekhouding. Als ze het tenminste zuiver doen (wie houden ze anders voor de gek).

Het is echt een grote volksverlakkerij, heel dat stambomen gedoe. Ik verbaas me er ook over hoe caviafokkers toch altijd weer naar dat fenomeen grijpen. En altijd maar in de weer zijn om nieuw bloed aan te schaffen.

M.

• Tamara

hoi M,

ben ik het eigenlijk niet mee eens.

Anders weet je ook niet welke bloed lijn ze hebben, en natuurlijk heb je gelijk dat je er maar van alles van kunt maken,

maar ik vind dat je te goede trouw moet kunnen zijn,

zo alleen kun je samen zorgen dat de cavia gezond blijft.

Ik vermeld alles in mijn stambomen,

Rode ogen, donkere ogen, satijn drager of niet, vouw oren in het nest of niet,

noem maar op, maar ik zet het wel neer,

en al passen al de gegevens niet op een A4tje,bommen, komt er gewoon een ander A4tje achter aan!

Ik moet zeggen dat ik het nog nooit zo zout gegeten heb.

Ik hoop dan ook dat ze gauw in een nieuwe warme thuis terecht komen

en niet bij een serieuse fokker,

Tamara

• Cavia farm Witches at work

Beste Tamara

Laat je broek maar lekker omhoog!!!

En welkom in cavia (sprookjes/nacht merrie) land~!~

Het land waarin bijna alles mogelijk is ook wat jij niet voor mogelijk houdt.

Echter leuke annekdote maar hier zul ze weinig mee opschieten vrees ik nu.

Want het mag ook nog allemaal het is een “burgers” onderling, oftewel een siviele zaak.

Wat heb je hiermee geleerd???

Geen zaken meer doen met wie jij niet “OKE” vind!

En zegt het wel ff door in je cavia vrienden kring, echter sommige maakt het allemaal niks uit en zullen jou nu een hutsemuts vinden.

Anderen doen er natuurlijk hun voordeel mee.

Op beurzen komen allerlei fokkers, en van schade en schande leer je nog altijd het beste zijn ons mam, daar kunnen geen boeken tegenop.

Ik zal hier mijn bevindingen niet uit de doeken doen nu, niet van de 22e sept. en ook geen anderen pratijk voorbeelden.

Wens jou en je vriendin veel succes voor een volgende keer.

Want geloof me Tamara er zijn goddank ook heel WEL goeie en ERG betrouwbare fokkers.

Echter de grote kunst is die eruit te filteren.

En geloof mij nou maar, het is echt geen dommigheid van jullie het overkomt ons allemaal wel eens en vaak ook nog vaker hoor!

gr. de heks

• Cleo

Hier ben ik het helemaal mee eens!! Het zou niet eens de naam stamboom mogen hebben! Het staat nergens geregistreerd.

Het is een afstammingsbewijsje… en wat dat voor waarde heeft???? Niets! Men kan er alles wel op invullen, en je moet er maar van uit gaan dat alles goed, netjes en correct is ingevuld.

Als ik dat zeg, hoor ik als tegenargument altijd, “ja, maar je moet wel vertrouwen hebben”… nee, dus niet, dat lees je hier ook maar weer eens.

Maar dit afstammingsbewijs kán wel een emotionele waarde hebben, het is wel leuk als je die bij je diertje krijgt, en als je meerdere dieren van die bepaalde fokker kent. Ik heb ook een afstammingsbewijs van 1 van mn caafs. Het is lollig, en ik heb ook foto's van de ouderdieren.

Dus leuk is het wel, maar het heeft een waarde van 0,0.

• natanya

Wat een streek!!! Nou Tamara bedankt!! Ik heb je inmiddels gesproken en ik bekijk nu net de stamboom. Ik wist wel dat ze 2 van onze oude caafjes (die ze in augustus gekocht had) tekoop had maar niet dat ze ook op marktplaats stonden.

Cous Cous is een knuffelcavia, Een rode tessel cavia die verwekt is door Max en Maaike. (broer en zus) deze twee cavia's had ik destijds aangeschaft als twee beertjes. Ik wist toen nog niet veel over cavia's en ging er ook van uit dat het twee mannetjes waren….je raad het al niet dus. Maaike (Mike) beviel en cous cous, Cous cous is dus eigenlijk gewoon een “incest-caviaatje”….niks mis mee, dit is betreffende fokster duidelijk verteld. Ze zou haar niet gebruiken voor de fok, maar ze was al een jaar op zoek naar een rood tessel zeugje en nu lees ik gewoon dat ze verkocht wordt als geschikte fokzeug (of als lieve knuffelcaaf).

DE STAMBOOM DIE JE HIER geplaatst hebt KLOPT NIET, haar beide ouders zijn peruvian met een zuiver rode tesselaar in de achtergrond.

Ik baal hiervan!!

Daarom als je bij de diverse cavia's die aangeboden worden valt op “een rode tesselaar” en je bent beginnend fokker….trap er niet in!!

Als iemand fokt met lijnteelt of inteelt moet hij/zij dat zelf weten. Maar foute informatie verstrekken is niet alleen slecht voor diegene die hem ter goede trouw als fokgeschikt koopt. Maar iedereen weet dat het de ras verzwakt als je willens en wetens de zogenaamde incest-caafjes hiervoor gebruikt.

Groetjes Natanya

• natanya

Hallo Cleo,

Ja als we er allemaal ZO mee om gaan wel. Maar ze bewust vervalsen of maken…daar zakt mijn broek ook van af.

Ik sta 100 procent achter stambomen en houd zelf rekening met (het niet)verwantschap in mijn fok. Maar van deze acties wordt ik niet vrolijk!! Steker nog Ine heeft gelijk….je moet dus keihard selecteren op de fokkers die wel betrouwbaar zijn met hun informatie!!!

Maar ik zie dit topic dan ook niet zozeer als een discussie over stambomen maar als een waarschuwing voor iedereen die vanplan is deze dieren te kopen en wel van de informatie afgaan van deze fokker.

N.

• Saskia

"Wat heb je hiermee geleerd???

Geen zaken meer doen met wie jij niet “OKE” vind!"

Sorry, maar dat kun je echt niet altijd vooraf weten. Mensen kunnen heel goed spelletjes spelen…. Een vriendin van mij had een peruufje verkocht aan een dame met een gehandicapte dochter en ze zou er zo goed voor zorgen en ze waren zo verliefd, het zou echt helemaal goedkomen en ze zou een gouden leventje krijgen blablabla.

Stomtoevallig is deze cavia een maand later aan een fokker verkocht die mijn vriendin weer kende en nam contact met haar op. En jawel, de arme cavia, inmiddels een week of 10 oud, was zwanger, vermoedelijk nog van een gladhaar ook. Toen deze fokker de cavia op ging halen zat ze in een veels te klein hok op een armzalige plek.

Ergo: al doe je nog zo je best om een goed huisje te vinden, je kunt nu eenmaal echt niet alles voorzien. Mensen kunnen je flink voor de gek houden, en dat is echt niet altijd je eigen schuld.

• Jipke frl

Quote: Maar iedereen weet dat het de ras verzwakt als je willens en wetens de zogenaamde incest-caafjes hiervoor gebruikt.

Als iemand net begint en die tuint hier onwetend in, kun je dan nog van willens en wetens spreken?

Verder ben ik het met M. en Ine eens………….

Ik hoef voor mijn knuffels geen stamboom, men kan er van alle mooie dingen op zetten, weet ik of het waar is of niet?

• Tamara

hoi Heks,

je hebt wel gelijk, maar ik wist dus niet dat ze niet OKE was.

ze is heel vriendelijk en zachtaardig, geloof mij ze had mij helemaal ingepakt,

en mijn mensen kennis heeft mij voledig in de steek gelaten!!

ze had Samora die dus eigenlijk Samiak heet opgehaald op de 22ste en let wel 12 dagen later stondze al weer te koop!!

toen ik op de site keek stonden er dus 2 van mij te koop en twee van Natanya.

DUs aangeschaft en bijna metteen weer proberen tedumpen, dat vind ik ook zeer kwalijk. Verder heeft zij een hele mooie sheltie beer bij mij gekocht Dean,

ik hoop maar dat er met hem niet gezeuld word, want ik heb hem met pijn in mijn hart weggedaan denkende dat zo'n lieve vrouw goed voor hem zal zijn.

Zeker ga ik iedereen in mijn cavia kring op de hoogte stellen van dit gebeuren,

en om wie het gaat,

en jazeker heb ik iets geleerd nu!!

heel zeker, maar ik sta nog steeds 100% achter de stamboom !!

groetje Tamara