Beginnen met fokken

• Manu

Ik ben benieuwd waarom je cavia's wil gaan fokken?

• Wendy Caafjes van WB

Dus als ik het goed heb: mensen die niet volgens de standaard fokken prutsen maar wat?

• Cavia farm Witches at work

Hoi Wendy+Simone

Ja helemaal goed ha ha~!~

Jij snapt het tenminste, sorry ik heb eerder het idee dat je juist niet alleen volgens het boekje enkel moet fokken.

Genoeg vers bloed en niet teveel aan inteelt doen wil je de caafs sterk houden.

Lees idd vooral de site van The Adorebles maar eens goed en rustig door echt een aanrader.

Verder goed nadenken welke rassen jou voorkeur hebben en waarom?

Dan blijft het toch de 1e tijd een beetje zelf aan modderen om te zien of die rassen idd dat zijn wat je wil in je stal.

Niet alleen uiterlijk zijn belangrijk zoals lang of kort harige rassen maar ook karakter.

Weet bv dan een Borstel en Peruvian wel ff een ander (veel pittiger) karakter heeft dan een Ch Teddy of Tessel die vaak vrij rustig zijn juist.

De andere vooral de borstel zijn vaak niet al te knuffelig eerder stoer en tegendraads. Schijnt ook met al die kruinen te maken hebben dat ze al dat geaai irritant vinden heb ik ooit gehoord.

gr. D#S

• M.

citaat D#S: ‘….De andere vooral de borstel zijn vaak niet al te knuffelig eerder stoer en tegendraads. Schijnt ook met al die kruinen te maken hebben dat ze al dat geaai irritant vinden heb ik ooit gehoord. …’

De kruinen heten bij borstels rozetten :+ Temperament kan veelal per variëteit-, kleurslag- of stamgevoelig zijn. Onze borstels bijvoorbeeld zijn hele brave levendige rakkers die helemaal niet zo tegendraads zijn. De goud-agouti gladharen die we vroeger hadden waren veel ‘temperamentvoller’. Toen sneuvelde er nog wel een een ‘TT-oortje’. De borstels kunnen gerust bij elkaar: schadevrij :+

citaat Wendy: ‘… mensen die niet volgens de standaard fokken prutsen maar wat …’

Dat is jouw conclusie. :+ Wel vind ik als je het serieus aanpakt, moet je je ook confirmeren wat de standaard voorschrijft. Om een consistente kwaliteit na te streven. Anders krijgen we een grote wildgroei van persoonlijke voorkeuren. Hetgeen het ras cavia ook geen goed zal doen.

M.

• Manu

Doet het streven naar een in de standaard omschreven voorkomen het ras wel goed? En zo ja, in welk opzicht vind je dat?

• Cavia farm Witches at work

Hoi hoi M.

Ja idd rozetten ipv kruinen ikwist dit maar denk altijd aan “kruintjes” als ik naar een Borstel kijk.

De gladhaar is vaak ook lekker wild ja maar zo ook de borstel en heb met beiden rassen best al wat ervaring.

En wat me ook opvalt zo ook nu weer dat met ook ieder voor zich een eigen kijk op dieren ontwikkelt.

En daar is natuurlijk niks mis mee.

Belangrijk vind ik persoonlijk dat je met goeie, sterke dieren gaat fokken.

Het liefst voorzien van eem leuk karakter ook, is wel zo makkelijk in de omgang toch?

En tuurlijk moet je wel een reeel beeld hebben van het geen je gaat fokken.

Echter iedere fokker vult het toch uiteindelijk in naar eigen goed dunken.

gr. D#S

• M.

Met name in bijvoorbeeld type en bouw, Waarop altijd toch gehamerd wordt. En terecht mag(/moet) er bijvoorbeeld een goed stel schouders op zitten. Of een kopvorm die mooi romaans is afgerond, niet te spits. Maar ook weer niet te stomp om snuivers te voorkomen. Een standaard en keuringen kunnen daarbij zeker helpen.

De Standaard wordt met veel zorg samengesteld. Door tal van deskundige keurmeesters. Een verfijning vindt voortdurend plaats. En is echt niet alleen gebaseerd op schoonheid.

• Manu

In welk opzicht is een romaans afgeronde kop dan beter voor een cavia dan een spitse kop?