Beginnen met fokken

• Simone

Hallo iedereen,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik ben er heel sterk over aan het denken om cavia's te gaan fokken. Weet iemand een informatiebron (internet/boeken/…) waar ik mij kan inlezen? Ik wil heel goed voorbereid zijn. Het kan misschien nog even duren voordat ik begin met fokken, volgend jaar wil ik nl gaan verhuizen dus wacht ik dat in ieder geval nog af. Maar om nu al te beginnen met inlezen enzo kan geen kwaad. Dan kan ik alles goed plannen.

Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!

Groetjes Simone

• natanya

Bekijk alle links eens op de caviastartpagina. Bestudeer welk ras en welke kleur of kleurslagen je meeste bij jou voorkeur passen.

Verdiep je in dat ras de verzorging en genetica, door met verschillende fokkers van dit ras te gaan praten en daar eens te gaan kijken.

Je hebt ook heelveel informatieve sites…zoals de grote cavia etc.

Bepaal je eigen fokdoel. en richt je daar op.

Er is ook een caviaforum , en besef je goed dat cavia's compleet afhankelijk zijn van de verzorging die jij ze geeft.

Verdiep je in kosten voor dierenartsbezoek, wat je van plan bent te doen met de dieren die je zelf niet aanhoud voor je eigen fok etc.

Daarnaast is het misschien ook handig om je te (laten) informeren over shows, de rassenstandaard en het bijhouden van stambomen.

Veel cavia's is erg leuk en je hebt er veel plezier van….maar er komt best veel bij kijken naast alleen de lieve knuffelige snoetjes.

Als je dan weet dat dit allemaal haalbaar is dan kun je beginnen met het inrichten van je “stalletje”en beesten kopen die voor jou helemaal super zijn!

Heel veel succes,

Groetjes Natanya

• Johan

http://www.kleindierplaza.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=94&links=6

Johan

• Gerda_H

Ik denk dat je eerst de vraag moet stellen, met welk ras wil ik beginnen,wat is mijn doelstelling,kleur ed. En met hoeveel cavia's wil ik beginnen. verder goed inlezen via diverse sites,en hier blijven meelezen en evt. prikken. Daar leer je heel veel mee.

Groetjes Gerda

• basjeeeee

begin vooral klein, er zijn zoveel fokkers die beginnen met 10 rassen en wat aanprutsen of steeds van ras veranderen…

Ik denk dat je het beste met 1 ras in 1 kleurslag kan beginnen, begin klein, het kan altijd nog groter… Maak voor jezelf ook de grens vast qua aantal dieren.

Gr Bas

• Simone

Dank je wel allemaal, ik ga me dus goed inlezen en een doel voor ogen stellen. Ik ben helemaal gek op borstelharen en tessels. Het is nog ver weg, dus ik heb alle tijd.

Dank je wel voor de tips.

Groetjes Simone

• joyce

Bedenk je wel dat langharige dieren veel vachtverzorging kost. Borstels zijn wat dat betreft makkelijker. Aan de andere kant is een tessel is volle beharing gewoon schitterend om te zien. Maar het kost nu eenmaal veel tijd.

• M.

citaat: ‘… is het misschien ook handig om je te (laten) informeren over shows, de rassenstandaard en …’

Niet handig…, maar een must om écht te fokken :+\

M.

• isabel

Lees eens de site van The Adorables, op de startpagina onder cavia-informatie.

Bedenk waarom je wilt fokken, wat je de dieren en het ras te bieden hebt. Als fokker heb je meestal niet genoeg ruimte om alle dieren die je hebt echt ruim te huisvesten, wil je dat? Is het niet leuker een ren vol leuke dieren en kleurtjes te hebben?

• renate

Hallo Simone,

Mijn advies? Ga eens bij verschillende fokkers praten en kijken. Je ziet de dieren de huisvesting en je hoort vaak de verhalen waar het in het begin fout ging.

Daar kan je al een hoop beginnersfouten mee filteren denk ik.

Als je in de buurt van Heerlen woont mag je bij mij wel beginnen :-)

Groetjes Renate.