Vraag over gedrag cavia's

• mvNJYD

Hebben sinds gisteren 2 zusjes van 10 weken jong in huis.

Nu vanmorgen kroelen met ze op de bank,neem ze tegen me aan en aai ze.

Ze begonnen een soort zielig piepgeluidje te maken,heb het bij de loges van de zomer nooit gehoord.

Daarna hebben we de langharige Balou geborsteld en dit is natuurlijk even wennen voor haar.

Maar toen begon ze een klakgeluid te maken en was ze niet zo aardig tegen haar zusje.

Resultaat,een beetje bloed op het neusje van de kotrharige Mowgli.

Doen wij iets fout,in de kooi liggen ze ieders apart wel aan dezelfde kant.

• Gerda_H

Nee hoor,mvNJYD, ik denk dat ze gewoon nog moeten wennen.Waarschijnlijk moeten ze ook de rangorde nog bepalen. Hou ze maar wel in de gaten,en alleen ingrijpen als het niet anders kan.

Veel plezier met de zusjes.

Groetjes Gerda

• Chalet de Cobaye

Hoi hoi

Ik denk zelf dat je de cavia's eerst even moet laten wennen aan hun nieuwe omgeving.

Ze zijn natuurlijk bang alles is vreemd,nieuwe woning,andere omgeving ,vreemde geluiden,en als klap op de vuurpijl ook geborstelt worden .

Ik zelf zou ze even een paar dagen met rust laten ,en weer opnieuw aan elkaar laten wennen,in hun nieuwe omgeving,knuffelen kan altijd ,maar pak ze dan samen ,en zet ze weer samen terug. Het borstelen zou ik zelf even nog mee wachten.

Het piep geluid wat ze geven is puur angst,en het klakken is denk ik toch echt klappertanden ,niet van de kou… hihi maar ook angst en laten horen dat ze dit niet fijn vinden.

Geef ze even de tijd ,dan zal het best goed komen.

gr Es

• mvNJYD

Bedankt voor deze antwoorden.

In de kooi is er niets aan de hand,ze staan in de huiskamer en zitten rustig erin.

Dat klappertanden doet Balou tegen Mowgli en valt dan aan,alleen op schoot,niet in het hok.

Daarstraks zat Balou op mijn borst,wil het liefst gelijk onder mijn kin kruipen in mijn nek en Mowgli zat op schoot bij mijn dochter en die begon opeens dat lieve fluitgeluid te maken.

Nog 1 vraag,een liksteen,is dat nou wel of niet goed voor ze?

• Susan

Niet!!!

Alles wat ze aan snoepjes en extra verkopen is niet goed. Cavia's hebben genoeg aan hooi, brokjes en de nodige groente.

Af en toe een “snoepdingetje” kan geen kwaad, maar niet te vaak, omdat er suiker in zit.

Voor heel veel informatie:

http://www.degrotecavia.nl/

• basjeeeee

deze snoepjes zijn ook totaal overbodig en puur marketing…

• Caviastal Fantasy

Zoutlikstenen zijn zeer slecht, door de mineralen heb je een verhoogde kans op blaasproblemen (stenen!) Geef ze liever wat vaker groenten, daar verwen je ze pas echt mee :-)

• Simone

Oh ja zijn zoutlikstenen echt slecht? Mijn cavia's zijn er nl heel erg gek op…

Groetjes Simone

• Monique

Ja,…. kan je ze beter niet geven.

• Chalet de Cobaye

Ik geef ze zelf nooit geen lik stenen,of ze nu wel of niet schadelijk zijn ,weet ik niet 100 % zeker ,maar ik ga er vanuit dat als ze veel zout binnen krijgen ze idd last van hun nieren kunnen krijgen .

Dus bij voorbaat gaf ik ze die al niet ,er zit al genoeg in hun voeding,snoepjes krijgen ze eigenlijk ook nooit , je verwent ze beter door lekker wat extra groen te geven.

gr Es