bodumbedekking

• Natanya

Ik gebruik nu zelf zaagsel en fijne hooi daarboven voor mijn caafjes( lijken er tevreden mee) Wat gebruiken jullie? Heeft iemand ervaring met vlas?

Wat bevalt jullie cavia's het beste?

Groetjes Natanya

• Jipke frl

Ik had voor in de konijnenplasbakken gehakseld koolstro, dit is vrij prikkerig en voor de caafs vond ik het iets minder geschikt.

Heb nu gehakseld stro meegenomen, lekker zacht, maar bij de caafs doe ik er laagje hooi overheen anders plakt het zo in de vacht vast.

Of het beter vochtabsorberend is weet ik nog niet, net mee begonnen.

• Susan

Als je Russel bedding bedoelt….

Met twee cavia's is het nog redelijk te doen, maar met meer is het binnen no-time echt harstikke nat, hoeveel je ook op de bodem doet. Sinds ik er weer drie heb, ben ik teruggegaan naar “zaagsel”.

• Saskia

Ik gebruik een onderlaagje van houtkorrels, dat absorbeert super, en daaroverheen een laag aubiose. Ik ben heel tevreden hierover, het is zacht en zolang je het maar niet opschudt absorbeert het geurtjes prima. Ik verschoon de caafjes iedere week en dat gaat uitstekend. Mijn cavia's staan in de woonkamer dus ze mogen echt niet stinken, dus ik ben heel blij dat het zo goed gaat.

• Natanya

Jikpke: Ben benieuwd hoe dat bij jou gaat met het gehakseld stro, ik heb er ook een laagje stro overheen, dit is heel zacht (gereinigd) dit ben ik gaan doen omdat het me fijner leek voor de caafjes, nu heb ik per kooi (1.20x50) twee caafjes en heeft een van mijn zeugjes een nestje (4 stuks) en was het met alleen zaagsel max 3 dagen goed (dan krijgen de kooien een beurt), dan vond ik het al weer vrij vies. Ik ben benieuwd of we het over dezelfde hooi hebben.

Saskia: Is aubiose een merknaam en kan je dat bij de dierenwinkel halen? De hout korrels heb ik al wel een keer gezien…Is het dan ook minder stoffig dan alleen zaagsel? misschien ook eens het proberen waard.

Groetjes Natanya

• Saskia

Aubiose is een merknaam van een type hennepvezel. Mijn ervaring is wel dat andere hennepvezels van een lagere kwaliteit zijn. Niet alle winkels hebben aubiose, het beste kun je het proberen bij maneges of paardenwinkels. Je betaalt ongeveer 8 a 9 euro voor een baal van zo'n 80x45x45.

Mijn vriend is hartstikke allergisch voor zaagsel en andere stoffige bodembedekkers, dus als het stoffig zou zijn zou het er hier uberhaupt niet inkomen :)

Houtkorrels koop ik van het eigen merk van de Welkoop/Boerenbont, Kenner. Een dun onderlaagje is voldoende om goed te absorberen. Je hele hokken ermee vullen kan wel, maar het is vrij duur om zo te gebruiken. (6 euro voor 25 liter).

• Natanya

Dat stoffige is vreselijk…(caafjes hebben er minder last van dan ik :))

Maar Thanx voor je uitleg! :)

• basjeeeee

Beukensnippers worden hier gebruikt… Had nooit last van stank toen alles binnen stond (3x één meter hokken en een 140x70cm hok), zelfs niet als ik door drukte maar 1x in de week kon schoonmaken.

Na een flinke uitbreiding in het aantal dieren is alles naar buiten gegaan in grote rennen. Gebruik nu nog beukensnipper in de plasbakken van de konijnen en in het caviahok. Gaat prima, moet de cavia's 1x in de week schoonmaken en de plasbakken gaan dagelijks, zouden ook langer kunnen, maar ben nogal op de hygiëne in huis en tuin.

Gr Basjeeeee

• Natanya

Beukensnippers? zijn dat grote snippers of wat fijnere…voelen ze zacht…en knagen de caafjes hier niet aan?

Groetjes natanya

• Susan

Beukensnippers zijn behoorlijk scherp en mijn ervaring is wel dat het heel snel gaat stinken.