Satijn- en dalmatier cavia's

• Natanya

Ik hoor en lees wel eens iets in het voorbijgaan over de satijncavia. Het ene bericht is het beestje heeft kans op OD en heeft onnodig veel leed..de ander zegt, niks aan de hand ik heb een satijn en die is nu vier jaar.

Hoe zit het met het verparen van deze satijncavia's en klopt het dat fokken van Dalmatiers een verhoogde kans op sterfte geeft?

Wie weet hier meer van en kan me over het bovenstaande een duidelijke uitleg geven? En wat zijn de risico's (of geen risico's) aan het bewust fokken van deze soorten zijn? Ik weet hierover gewoon bijna niets, maar ben er wel nieuwsgierig naar, ook wat dat betekend voor kruizingen met andere rassen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Natanya

• Cavia farm Witches at work

Hoi Natanya

De Dalmatiner heb ik toen ik 2 1/2 geleden begon met de fok niet durven fokken ivm de lethaal factor die voor levenloze jongen of jongen met compl. kunnen zorgen.

Wanneer je uiterlijk geen schimmel of Dalmaat kunt waarnemen kun je ze dus gewoon verparen met een Dalmatiner of schimmel dus.

Dus nooit schimmel X schimmel of dalmatiner X dalmatiner.

Ik ben zo wie zo nog steeds erg voorzichtig hiermee.

De satijn indeze daar gelden weer wat andere gevaren voor.

Geen satijn X satijn in elk geval liefst satijndrager X gewoon of satijn X gewoon.

De satijnfokkers zijn hier meer van op de hoogte daar elke satijn caaf inprincipe de pech kan krijgen OD te krijgen wil ik met dit soort caafs zo min mogelijk fokken.

Zo min mogelijk, zeg ik nadrukkelijk het zit helaas door bijna erg veel cavia lijnen heen, daar de meeste fokkers vooral van wat jaren terug MET satijn aan het fokken was omdat dat toen zo “IN” was zeg maar.

Niet elke satijn hoeft ziek te worden, echter ik vind ze niet eens mooi dus waarom die kans op pijn in munne stal halen als het ook anders kan.

En ook al zou ik erop kunnen kicken, mijn dochter bv vind satijn wel spannend dan hoeft het voor mij nog niet.

gr. D#S

• Saskia

Satijn is hier op prikbord een onderwrep dat tot veel ruzie leidt. Het blijft een feit dat maar weinig fokkers van satijnen kunnen bewijzen dat hun hele lijn gezond is (lees: geen één). Er ijn wel eens rontgenfoto's gekomen van satijnfokkers, maar dit ging om 2 foto's, en dat is nog geen bewijs voor een hele lijn. Via Knoevel zijn er helaas wel bewijzen dat er veel te veel satijntjes OD krijgen. Zowel satijnen van broodfokkers als satijnen van hoog aangeschreven fokkers die roepen gezonde satijnlijnen te hebben, zowel satijnen uit de drager x drager combi als uit de satijn x satijn combi.

Zolang er zo ontzettend veel satijnen OD krijgen vind ik het onbegrijpelijk dat er nog zoveel mee gefokt wordt, zolang niet bekend is waar de oorzaak vandaan komt. Zelfs al zou maar 10% van de satijnen willekeurig OD krijgen (en dat percentage ligt véél hoger), dan nog is het veel te veel.

Dalmatiner en schimmel is weer een ander verhaal: deze kleurslagen dragen genetisch een lethale factor. Als je deze met elkaar verpaart, heb je 25% kans op niet-levensvatbare jonkies.

• Saskia

En verder raad ik je aan om als je meer wilt weten over satijncavia's de website van Knoevel eens op je gemakje door te lezen, www.knoevel.net, kopje satijncavia's.

• Natanya

Hallo Ine,

Bedankt voor je uitleg.

Dalmatiers:

Wat is die lethaal factor bij een schimmel of Dalmatier cavia? Stel je zou een cavia verparen die Dalmatier in zijn lijn heeft zitten (maar dus niet het uiterlijk heeft) aan een Dalmatier, geeft dat dan geen enkele risico verder in de cavialijn die daarop volgt? Hoe fok jij je Dalmatiers? koppel je die dan bewust aan b.v. een egaal kleurige cavia? Heeft die Lethaalfactor ook nog risico voor andere caviarassen dat jij weet?

Satijncavia's:

Blijft de satijn altijd aanwezig of neemt deze factor ook gewoon af nadat het nageslacht iedere keer is verpaard aan een niet Satijndrager?

Hoeveel kans is er op OD of is dit nog niet echt een vaststaand gegeven? Als het wel een feit is dat zo'n satijncavia OD krijgt, krijgt het diertje dan niet al meteen een leven met veel pijn? Kan dat dan zomaar?

Sorry voor deze reeks vragen…maar ik hoop stiekum toch dat jij hier wat meer over kunt vertellen :)

Groetjes natanya

• Natanya

Hoi Saskia,

Bedankt voor je uitleg…ik zal eens op de site van Knoevel kijken.

Ik heb geen verstand van de satijntjes…daarom ben ik eigenlijk wel blij dat ik mijn vraag hier gesteld heb.

Zodat ik hier ook wat wijzer van wordt…ik ben natuurlijk wel benieuwd wat het voor invloed heeft op het ras waar ik (kleinschalig) mee fok, eigenlijk hoe het vererft en of ik door bijvoorbeeld het aanschaffen van een cavia die satijn in zijn bloedlijn heeft zitten mijn cavia's voor een hoger gezondheidsrisico stel…

Als dat zo blijkt te zijn. Wat ik vervlogens (bij aanschaf van een nieuw beertje/zeugje) kan ondernemen om dit risico zo laag mogelijk te houden voor onze dieren.

P.S. Ben er niet opuit om een rel ruzie op het prik te veroorzaken.

Groetjes Natanya

• Saskia

Als je dalmatiner of schimmel wilt fokken, zulk je gebruik moeten maken van eenkleurige dieren, maar geen witte dieren. Witte dieren kunnen namelijk stiekem schimmel of dalmatiner zijn, dus ben je meestal op choco of zwarte dieren aangewezen. De lethale factor geldt alleen voor directe verparingen dalmatiner x dalmatiner en schimmel x schimmel, en volgens mij ook schimmel x dalmatiner.

Het is niet zeker hoeveel procent van de cavia's OD krijgt omdat slechts een klein deel van de satijncavia's in ons land verzorgt worden door mensen die precies weten wat OD is. Vaak worden de symptomen niet herkend en omdat helaas ook niet alle dierenartsen satijnziekte kennen worden zij vaak verkeerd behandeld.

OD begint meetal tussen de 1 en de anderhalf jaar en dat is het probleem: als je een od-vrije lijn wilt fokken, moet een zeugje voor haar eerste jaar een nestje gehad hebben ivm dichtgegroeide bekkenbeenderen, maar op dat moment weet je nog niet of zij nog OD zal ontwikkelen. je zal het eerste nestje dus altijd ‘op de gok’ moeten nemen, en is dat het waard?? Dat je toch weer, in het ergste geval, 4 satijntjes op de wereld zet die óók allemaal OD krijgen?

Satijn vererft lang door middels dragers en als je steeds drager x gewoon verpaart weet je op den duur niet meer welke jonkies drager zijn en welke niet. Satijn kan (net als andere recessieve factoren, zoals rex- of krullendragend) veel generaties overlsaan voor het weer tot uiting komt.

• renate

Hallo Natanya,

Iemand die dalamten fokt is gerrit kwakkel.

Ik neem aan dat je bij hem alle info kan krijgen die je wil.

Hier zijn websiteadres.

http://www.gerritkwakkel.nl/

Groetjes Renate

• Saskia

Je fokt toch skinny's? Ik (let op: ík, míjn mening dus) raad het dan al helemáál af om satijn door je lijnen te kruisen. Zeker bij skinny's is -vind ik- extreme zorgvuldigheid met satijn geen overbodige luxe. Immers, skinny's hebben maar zo'n klein plukje haar dat het ook voor ervaren satijnkenners moeilijk te herkennen is, en het voor leken helemaal onmogelijk wordt om satijn te herkennen.

Iedere satijn is een gezondheidrisico. Zelfs al zouden er fokkers zijn die goed bezig zijn met satijn, dan nog geloof ik niet dat 100% van hun dieren gezond is. En al zou het maar 5 of 10% zijn, dan nog is het veel te groot. Het leed dat gepaart gaat met satijnziektes is afschuwelijk en gun je geen een dier.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Saskia en Natanya

Heel goed en zuiver omschreven van je allemaal!

Het belangrijkste verschil is wel dat satijn in de achtergrond van een cavia kan zitten fokkers dit vaak verdoezelen dmv kort stambomen of helemaal geen stambomen.

Soms ook gewoon eerlijk op de stamboom laten (vind ik zeer nuttig)

Je kan aan een cavia zien of ie schimmel of Dalmatiner is wat schimmel dragend zorgt niet voor dode jongen evt is mij verzekerd.

Echter SD dus satijn dragend in in tegen stelling tot de echt satijnen niet te zien maar ze kunnen het heel veel generaties later toch weer doorgeven m.a.w. valt er ineens een satijntje uit.

Er was enkele jaren geleden nogal een hype in satijn zoals nu met die kale jongens/meisjes is, en helaas zijn er dan ook veel fokkers dis het niet zo nauw nemen met de gezondheid van het dier, die ermee aan de bak gaan.

Weet dat satijntjes vaak ook kleiner zijn en minder goed groeien, (de goeie ff daar gelaten). En wat ook erg belangrijk is dat juist satijntjes UV nodig hebben dus dag en zonlicht. En juist de satijntjes vaak zitten weggemoffeld in donkere schuren bij fokkers ipv lekker veel daglicht kunnen ontvangen.

Succes Natanya ermee,

kies vooral erg zorgvuldig uit waar je je nieuwe caafs haalt om in je Skinny's te mixen zodat ook daar niet allerlei vaags doorheen loopt straks!!!

gr. D#S