Het oogje van mijn caafje plakt steeds vast

• Monique

Hallo,

Ik heb even een vraagje: Een paar dagen terug is er een nestje CH-Teddy bij mij geboren. Eén van de twee heeft 1 oogje dicht geplakt die ik ik nu een paar keer voorzichtig heb open gemaakt en behandeld heb met cavasanzalf. (Ze is er niet mee geboren) Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb niet het idee dat het ontstoken is. Nu ik haar een paar behandeld heb gaat haar oogje wel makkelijker open.

Komt entropion bij cavia's voor?

Hoe groot is de kans dat dit blijvend is?

Kan je als dit over gaat met deze cavia fokken?

Groetjes Monique

• Caviastal Fantasy

Hoi Monique

Dit komt heel vaak voor bij baby cavia's met lange (krullende) haren. Dan krult er een haarjte naar binnen in t oogje. Niks erfelijks, en het is zo over als je een paar dagen blijft cafzalven. Don't worry :-)

Groetjes Suzanne

• Caviafarm Lilo

het beste is met lauw water en een washandje op deppen en zachtjes open vrijven

want dan zit er meestal oogsiep in wat dan hard wordt en aan het oog lid vast gaat zitten absoluut niet los maken zonder lauw water want dan kun je het ooglid beschadigen en dan kan het ooglid het oog zelf beschadigen en kan de caaf blind worden en dan met zalf behandelen en dan gaat het na enige tijd over.het kan zijn dat de caaf op de tocht heeft gezeten en een soort windoog maar is niet erfelijk je kan er gewoon mee fokken.

groetjes eric

• Monique

Hoi Eric en Suzanne,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb het idee dat het al wat beter gaat. (Ik had het voorzichtig met lauw water behandeld en daarna gezalft) Net stond haar oogje nog half open, dus er zit vooruitgang in. Ik blijf nog even doorzalven en zoals het er nu uit ziet heb ik er alle vertrouwen in.

Groetjest Monique

• Cavia farm Witches at work

Hoi Monique

Hier heb ik standaard neutralisatie voeistof voor zachte lenzen in huis waarmee ik mijn caafs de ogen schoonmaakindien die wel eens wat korstiger zijn.

Kijken de ogen echt wazig dan gebruik ik ook nog de Terramicin anitbioticum oogzalf erbij.

Er zijn ook caafs die last hebben oog virussen dus die kunnen anderen er ook mee besmetten let daar op.

Hebben meerdere dieren het gelijk tijdig of alleen die ene?

Belangrijk is er goed bovenop te zitten qua verzorging, ogen zijn ook bij caafs erg belangrijk toch?

Gelukkig heb je het er al weer bijna onder nu, dus het valt mee zo te lezen.

gr. D#S

• Monique

Hier heb ik standaard neutralisatie voeistof voor zachte lenzen in huis waarmee ik mijn caafs de ogen schoonmaakindien die wel eens wat korstiger zijn.

Inka zei:

Inka zei:

Bedankt voor de tip!

Het oogje stond vanmorgen nog open en zag er al veel beter uit (gelukkig!), maar zalf vandaag en morgen zeker nog even door, daarna kijk ik het even aan en behandel verder na de reactie van wat het oogje verder gaat doen. Ik zie verder geen rare waas of iets dergelijks.

De andere caafjes had ik ook allemaal nagekeken….dit gaat allemaal standaard bij mij. Ik voorkom liever zoveel mogelijk. Als ik iets niet vertrouw zet ik ze appart, maar in dit geval kon dat niet.

Groetjes Monique