cavia wordt mager

  • haas

    Vnadaag bij het borstelen viel het echt op: mijn ruim een jaar oude peruvian caviabeer wordt mager. Je kunt de botjes van zijn ruggewervels duidelijk voelen. Ik kan niet bijzonders aan hem ontdekken. Hij eet, zowel het hooi, als de korrels (hopefarm super) als het groenvoer (dagelijks paprika voor de vit c. en verder groenvoer, vaak andijvie of witlof). Nageltjes en voortanden zien er gewoon uit. Geen bijtwondjes of andere beschadigingen.

    Zijn kooi maatje, ook een 1 jaar oude periuvianbeer, is prima op gewicht. Ik zie/ hoor ze nooit ruzie maken of om eten vechten. De bak korrels is trouwens nooit leeg en hooi onbeperkt beschikbaar.

    Hun kooi is 1 x 50 cm. en heeft een schuilhoek.

    Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Iemand een tip wat ik kan doen? (ik ga uiteraard ook naar de dierenarts deze week)

    Bedankt!

  • Susan

    Misschien haken op de kiezen?

    En weet je zeker dat die genoeg eet, of eet die andere alles op?

    Dierenarts lijkt me de enige optie.

    En Hope Farms tja eh…… mijn ervaringen met dit voer zijn niet zo goed en zo zijn er meer.

  • Saskia

    Ik sluit me bij Susan aan: naar de dierenarts! Schandalig dat je zolang gewacht hebt. Een cavia die mager wordt is NOOIT goed. Haakjes op de kiezen zou je aan kunnen denken, het kunnen eventueel ook wormen zijn of nog iets anders wat minder voor de hand liggend is.

  • Monique

    Ik sluit me bij Susan en Saskia aan.

    Het verbaast me dat je er niet eerder meegekomen bent. Je had al eerder aan de bel moeten trekken. Kijk even naar zijn ontlasting of die er nog goed uit ziet en of er geen wormpjes in zitten. Wacht niet met naar de DA te gaan, maar neem wat sneller actie.

  • Caviafarm Lilo

    uit onze ervaring is het al te laat!!!! als je de rugge graat al voelt en nu pas ziet dat ie echt dun is heeft ie meestal een soort parasiet in de maag en de caaf wordt steeds zwakker en zwakker en als de ogen ook nog dieper in het hoofdje gaan liggen en droog lijken is de dieren arts al niet meer nodig want dan leeft ie hooguit nog een dag of 2 a 3.mijn menig ik ben bang dat je te laat bent.maarja je kunt altijd naar de dierenarts gaan om het zker na te laten kijken.

    groetjs eric

  • nnatasja

    “en als de ogen ook nog dieper in het hoofdje gaan liggen en droog lijken is de dieren arts al niet meer nodig want dan leeft ie hooguit nog een dag of 2 a 3.mijn menig ik ben bang dat je te laat bent.maarja je kunt altijd naar de dierenarts gaan om het zker na te laten kijken. ”

    Misschien moet je zelf nog even lezen wat je geschreven hebt ?

    Komt er bij mij op neer dat als een dier niet valt te redden dat je het maar moet laten sterven ..

    een dierenarts bezoeken doe je naar mijn idee niet alleen om hem/haar beter te maken maar een dierenarts bezoek je wanneer een dier ziek is en dus lijd .. en om daar een oplossing voor te zoeken ga je dus naar iemand toe die daarmee kan helpen , een dierenarts dus.

    Ik hoop dat je het wat cru neergezet hebt en niet echt deze mening er op na houd als dierenliefhebber zijnde ..

  • Gerda_H

    Galanthe was ook heel erg afgevallen, en ik kreeg ook te horen dat zij het niet zou redden,en een kaakafwijking zou hebben. Ik heb haar een paar dagen apart gezet,zodat ik haar extra in de gaten kon houden,en ben begonnen haar een papje te geven, van verdunde koffiemelk,hierin deed ik een klein mespuntje druivensuiker,gedroogde brandnetelblad,wat peterselie,een beetje nutrix,wat bix en een beetje vit.c. Dit gaf ik haar in het begin met een theelepeltje,iedere twee uur.Ook gaf ik haar paardenbloemenblad en gras,en hooi natuurlijk. Nu eet ze weer zelf,is al weer aardig op gewicht, en ziet er goed uit. Niet te vroeg de hoop opgeven dus.

    Groetjes Gerda

  • haas

    Tjeezzz, hold your horses Saskia! Persoonlijk vind ik jouw reactie schandaliger dan mijn zorg voor de cavia, maar goed.

    Gelukkig ben ik geen newbee op dit forum, ook al laat ik niet zo vaak van me horen, anders was het wel de laatste keer geweest dat ik hier was!

    Eric, gelukkig zien de oogjes er nog goed uit, eigenlijk ziet hij er afgezien van het gewicht zowieso goed uit, is hij levendig en roept normaal om zijn eten. Er zitten geen wormen in de ontlasting, Ik kan dus echt niks bijzonders ontdekken, behalve zijn gewicht dan.De dierenarts ook niet, ook geen haken op de kiezen Susan, vandaar dat hij me adviseerde om het gewoon af te wachten. Ik vind dus dat hij niet genoeg “vanzelf” opknapt en ik ga deze week weer (en nu naar een andere) dierenarts. Ik neem aan dat die maagparasiet alleen via onderzoek van de ontslasting gevonden wordt? Dat, en wat urine zal ik maar vast meenemen naar de dierenarts.

    Vandaag heb ik hem apart gezet en naast het hooi en groenvoer (paprika en peterselie en andijvie verdeeld over de dag) een bakje met een mengsel van bambix met melk, roosvicee en biks neergezet. Dat lijkt hij lekker te vinden. Blij te horen dat dat bij Gerda's cavia in ieder geval heeft geholpen. Ik hoop maar dat hij zoals de dierenarts denkt, niks bijzonders heeft. Bijvoorbeeld dat hij en zijn kooimaatje het zonder ruzie te maken toch niet goed kunnen vinden en deze cavia onvoldoende aan eten toekomt.

    Bedankt voor jullie reacties.

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi hoi

    Soms vallen caafs zo snel af (heb ik hier al vaker meegemaakt) dan kun je wel naar de dierenarts rennen maar die kunnen hen helaas ook niet ineens weer dik toveren!

    Paardenbloembladeren geven (ze zin er nog vers en anders te koop gedroogd)

    Kan ook helpen. Je kunt een caaf die te mager wordt heel snel ook aan de dikmakers zetten bv; mais-erwten chips-haver-musli-luzerne ed echter als het leververvetting is waarom de caaf ineens zo mager wordt moet je juist dit machtige voer vermijden.

    Tijdelijk aan de Hopefarms (niet permanent te machtig voer) en aan de kruiden waaronder brandnetel, paardenbloembladeren bv is beter weet ik uit eigen ervaring.

    En haas…………………de beste stuurlui staan hier zeker aan wal!!!

    gr de heks

  • Gerda_H

    Haas, geef je niet in één keer teveel groen? Want dan heb je kans op diarree hé? Ik denk dat je dat ook wel weet,maar om ervoor te zorgen dat je caafje weer gaat groeien,zie dit soms over het hoofd. Dat had ik laatst ook. Ik gaf heel veel gras,Susan wees me gelukkig op het gevaar van diarre.

    Ik hoop dat je het redt.

    Groetjes Gerda