caviaberen in een groep

• Annemieke

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening weten over het volgende:wij houden onze zeugjes in een groep. Ze hebben een buiten een lekkere ren met een kooi en binnen een enorm bouwwerk van een flat. Het is een groep van 20 dames en dat is echt genieten. Ze hebben flink de ruimte en scharrelen wat af. We kunnen uren naar hun gedrag kijken.

Nu hebben we ook 13 beren. Tot een week terug hadden we er 14. Die leven allemaal in koppels in elk een kooi van 1.20 bij 60 met een plateautje erin. Eigenlijk bewegen ze nooit veel en lijkt hun leventje zo maar saai.

Nu overleed vorige week het maatje van een beer van 5 jaar. Deze beer wilden we niet alleen gaan houden, maar we wilden er ook geen jong beertje bijzetten. Dus hebben we het tussenschot tussen de kooi ernaast verwijderd, waardoor er nu drie volwassen (4, 3 en 5 jaar) beren samenleven in een kooi van 2.40 bij 60 cm met een plateautje. Dit gaat verbazendwekkend goed. Ze slapen samen, eten samen en zijn actiever. Er is geen seconde gekibbeld. Ze bewegen nu veel meer, scharrelen steeds de hele kooi rond op zoek naar iets om te knabbelen. Ze maken ook sprongetjes zoals de zeugjes regelmatig doen.

Nou was het altijd al een droom om de beren ook in een groep te houden met daaraan een buitenruimte. En nu kriebelt het om, net als bij de zeugjes, alle tussenschotten te verwijderen en de verdiepingen te verbinden met trapjes. Er zouden dan 13 beren samenleven in een flat van vier verdiepingen van elk 2.40 bij 60 cm, met nog 8 plateautjes erin van 70 x 30 cm. De beren dekken nooit zeugjes, varieren tussen de 2 maanden en de 5 jaar en leven nu dus in koppels die best hecht zijn en al lang samenleven.

Zou het gaan? Of wordt het een drama? We denken erover om eerst steeds de twee kooien naast elkaar te verbinden en te kijken hoe het dan gaat met vier beren. De verdiepingen echt verbinden komt dan daarna. Maar zijn hier mensen die groepjes beren houden? Of echt een grotere groep? Wij hebben nog nooit problemen gehad met koppels beren, en naar ons idee zijn beren best goed samen te houden mits de ruimte groot genoeg is. Alleen zullen er altijd zijn die even dominant zijn..en dan? En als het mislukt, zouden we dan de oude koppels nog wel samen kunnen houden? We zijn heel benieuwd naar ervaringen?

Groetjes Annemieke

• jacquelinesbeestenspul

hoi annemieke

ik denk dat ine de heks ier het antwoord op weet zij heeft ook grote berengroepen en zet ze eigelijk zo bij elkaar en blijft er even bij kijken wat ik altijd begrijp van haar.

ik heb een gropeje van 1 volwassen fokbeer met 3 ukken en dat gaat ook prima maar ja die kleintjes hebben nooit gedekt dus ik kan je verder niet helpen

miss een idee om er iedere keer een aantal beren bij te doen ??

kunnen ze de zeugjes zien als je alles verbind ?

groetjes jacqueline

• Gerda_H

Als ze voldoende ruimte hebben en weg kunnen kruipen,dan kan het goed gaan. ik had laatst echter dat een beer zowat werd opgevreten door een andere beer. Maar nu heb ik 8 jonge beren bij elkaar,met wat meer schuilmogelijkheden,en ze waren gewend twee groepen van 4, dat gaat heel goed. Of het ook zo goed gaat als ze volwassen zijn,en bij de zeug zijn geweest,weet ik niet. Bij ine gaat het meestal wel goed heb ik begrepen.

Groetjes Gerda

• Manu

Mijn ervaring is dat een paar beren bij elkaar op voldoende ruimte vaak goed gaat. Maar dat er bij teveel (meer dan ca. 5) eigenlijk altijd problemen ontstaan.

• Annemieke

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! We hebben vanavond de tussenschotten tussen de overige 3 verdiepingen ook verwijderd. Op de bovenste verdieping leeft nu een viertal, allemaal tussen 1 jaar en 4 jaar. Hier werd nog behoorlijk geklappertand, maar inmiddels is de rust teruggekeerd en zitten ze samen andijvie te eten, in de gaten houden maar.

Daaronder nu ook een viertal, maar hier zitten twee beertjes bij die niet echt groot en sterk zijn opgegroeid. Ze zijn wel volwassen, maar erg klein gebleven. Hier is niet eens geklappertand, deze vier zitten samen alsof ze elkaar al lang kennen.

Dan een tweetal op gewoon een megaruimte, want meer beren hebben we niet voor hen. En op de onderste verdieping dus de drie beren die al samen zaten.

We kijken dit eens een tijdje aan. Het is altijd een optie om uiteindelijk niet de hele flat, maar twee verdiepingen aan elkaar te verbinden. Maar op dit moment zijn we al blij, ze hebben zo toch dubbel zoveel ruimte. Maar het blijft kriebelen, konden ze maar net zo zitten als de dames. Waarom doen beren toch altijd moeilijk he!

Ik ben wel benieuwd of er toch mensen zijn met een grote groep beren. Ik vraag me af hoeveel ruimte daar dan wel niet voor nodig zou zijn?

Groetjes Annemieke

• Manu

Waarom beren altijd moeilijk doen? Dat is overlevingsinstinct. Heel natuurlijk en heel belangrijk, vind ik. Waarom willen wij mensen dieren laten samenleven, zoals het ons zo leuk lijkt? Misschien iets om over na te denken, het levert de dieren namelijk vaak onnodige stress op.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Annemieke

Vanavond heb ik je erover gemaild, heb je mijn mailtje inmiddels ontvangen?

Verder staat het ook bij heksen holen op mijn site van Withes at work de msn groups, te vinden via mijn weblog daarop zit een link naar mijn actieve site.

Is duidelijk omschreven met foto's ect.

gr de heks

(Ine)

• annemieke

Even een latertje, ik kwam nogal laat thuis namelijk.

Inderdaad iets om over na te denken Manu, daar zeg je zo wat. Ik zie dieren graag in een zo groot mogelijke ruimte maar dat is wellicht vermenselijking en mijn invulling.

Van de andere kant: als ik merk dat er spanning bestaat tussen de beren, koppel of nu viertal, dan haal ik ze uit elkaar. Ik ga ze niet dwingen samen te leven als het voor onrust zorgt. Echter, wat ik nu zie, is dat ze naar mijn mening niet gespannen zijn. Ik ga het natuurlijk wel zorgvuldig in de gaten houden.

Wat betreft overlevingsinstinct en vermenselijken vind ik het toch ook wel weer een beetje vreemd eigenlijk. Want wanneer is het vermenselijken en wanneer is het wel denken in hun belang? Ik bedoel, vrijwel niets aan de omstandigheden waarin tamme cavia's leven is natuurlijk. De hokken niet, het voer vaak niet, de huisjes niet, de rassen niet. Wanneer bezorgt iets ze stress en wanneer is het een verbetering? Hoe weten we wanneer ze zich goed voelen of wanneer ze onder spanning staan, dat vullen we toch ook eigenlijk in? Bovendien zijn alle beren die ik heb al anders. De ene beer leeft helemaal op van jonge beertjes om zich heen, de ander tolereert ze meer. Wat is in deze dus wijsheid?

Ik wil wel in het belang van de cavia's proberen bezig te zijn en wil ze dus niet koste wat kost in een groep hebben. Geeft het spanning, dan ieder tweetal hun eigen hok. Als ze goed samen overweg kunnen natuurlijk. Maar bij de zeugjes zie ik dat de ruimte meer natuurlijk gedrag (natuurlijk mijn invulling van wat natuurlijk is dan he) naar boven brengt dan de meterkooien waar ik als daarvoor cavia's in hield. En ik vraag me af of dit bij de beren ook niet op zo gaan. Ik was aangenaam verrast toen ik zag hoe de beren reageerden op dubbel zoveel ruimte. Ze hebben nu meerdere huisjes en buizen en lopen de hele tijd te scharrelen door het hooi. Ze maken dezelfde sprongetjes die de dames maken als ze in de ren lopen buiten. Eten met z'n vieren uit een bakje, liggen ontspannen te slapen. Misschien zie ik alleen wat ik wil zien, maar mij maakt het wel blij. Voorlopig laten we het zo, en als ik merk dat er spanning hangt, dan gaan we terug naar de oude situatie. Dan maken we gewoon de hokken per tweetal groter :-)

Groetjes Annemieke

• annemieke

Hoi,

Ik heb de mail gelezen, dank je wel! Ik mail je er morgen nog wel even over terug, het wordt nu wel erg laat.

Groetjes Annemieke

• basjeeeee

Ik denk dat viertallen al heel wat is en hoop dat dit goed gaat. Zou het eerst een tijd zo laten, kan je ze later altijd nog in weer grotere groepen houden toch? De huisvesting nu klikt in ieder geval al mooi,

Gr Basjeeeee