ontstoken oog?

• Gerda_H

Ik heb hier een zeugje zitten,die een heel raar oog heeft. Het is net of zit er een vlies voor, en het traant. Is dit een ontstoken oog? En wat kan ik hieraan doen?

Groetjes Gerda

• Caviastal Lieve

Hallo Gerda,

Ik heb dat hier ook een keer gehad. Is het vlies wat ervoor zit een beetje blauwachtig van kleur? Volgens mij heeft ze iets in haar oog gehad, een takje of een strootje. Ik heb het toen even goed in de gaten gehouden dat het niet rood of dik werd en daarna is het na een paar weken vanzelf verdwenen.

Succes ermee.

Groetjes Monique

• Gerda_H

Lia heeft het vanmiddag ontdekt,en zij zei meteen dat ze er iets in heeft gehad. Het zou best kunnen dat ze er met een hooisprietje in heeft geprikt. Het vervelende is,dat ze bij andere zeugjes opgehokt zit,maar mijn man heeft dat zo gemaakt dat ik er niet zelf bij kan. ik kijk drie keer per dag bij mijn caafjes,en vooral bij de zeugen sta ik een hele tijd te kijken,maar zij blijft dan net zo staan,dat ik alleen het goede oog te zien krijg. Het lijkt wat blauwachtig,licht grijs.

Ik hoop wel dat het over gaat.

Groetjes Gerda

• Natanya

Hallo Gerda,

Als er een wit/blauwig waasje overheen zit heeft je caafje waarschijnlijk wat in haar oog gehad. Als het oog kleiner lijkt te worden (door bv troep wat uit het oogje komt) kan je een wattenstaafje met afgekookt water helpen om het oog los te weken (mag zeker niet te heet zijn) de oogleden trek je dan voorzichtig uitelkaar.

Ongeveer 3 tot vier keer per dag met Cavsan behandelen als je de indruk hebt dat het een flinke waas is op de oogjes.

Groeten Natanya

• nnatasja

“Het vervelende is,dat ze bij andere zeugjes opgehokt zit,maar mijn man heeft dat zo gemaakt dat ik er niet zelf bij kan. ”

Dat meen je toch niet mag ik hopen ?

Je zet je dieren toch niet zo dat je er zelf niet bij kan komen …als er wat aan de hand is zoals nu .. kan je er dus niet eens bij komen …?

• Monique

Hoi Gerda,

Cavasanzalf kan je hier goed voor gebruiken.

Wat je ook kan doen is een afgekoeld theezakje langs het oogje halen. Wel in de gaten blijven houden en anders even langs de DA als het niet beter wordt. Meestal zie je al snel verbetering na het zalven.

Sterkte..Groetjes Monique

• Gerda_H

Ja, dan moet mijn man haar pakken. Wij moesten snel een oplossing maken,omdat ze pas waren bevallen,en om zo weinig mogelijk stres te veroorzaken,heeft mijn man dat zo gedaan. Ik kan ze wel voeren,en aaien,maar fatsoenlijk optillen en uit het hok halen lukt mij niet,doordat ik te klein ben.Zodra de kleintjes groot genoeg zijn,wordt dit veranderd.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Het vlies is al iets kleiner dan gisteren. Het oog zelf is wat bol. Ik vermoed dat ze een sprietje hooi uit de hooibal in haar oog heeft gehad,bij het erlangs lopen of zo.

Groetjes Gerda