Bloedend hoogdrachtig zeugje

• Dagmar Smink

Vandaag controleerde ik bij Agoni haar ontsluiting en tot mijn schrik zag ik bloed.

Ze heeft maar een paar milimeter ontsluiting en bloed constant helder bloed, niet heel veel het zijn kleine drupjes. De jongen bewegen nog.

Weet iemand hoe dit kan komen en wat ik het beste kan doen?

Groetjes Dagmar

• Monique

Nee sorry, maar ik wens je hel veel sterkt!

Staat er nergens iets over op het internet?

• Dagmar Smink

Nee maar ik weet niet of een bloedverlies mischien wel voor kan komen zonder problemen? Zodra ze genoeg ontsluiting heeft is het het beste om ze te halen, zegt mijn DA. Zo heeft de zeug de minste kans op zwangerschapsvergiftiging want een bloeding kan ook beteken dat er een jong is overleden. Ze heeft nog lang niet genoeg ontsluiting ik denk dat ze nog wel 1 a2 dagen nodig heeft.

Ik houd goed in de gaten of het bloed helder blijft of dat het oud bloed is.

Heeft niemand dit ook eens gehad, zo ja hoe is het afgelopen?

Groetjes

• Cavia farm Witches at work

Hoi Dagmar

Ja Jacquelien heeft zoiets als ik het goed heb wel gehad ja.

En volgens mij moeten die jongen er dan als de sodemieter uit idd om zwangerschaps vergiftiging te voorkomen~!~

Kan je dierenarts haar geen weeen opwekkers geven?

Zelf werk ik nooit ermee, en in principe ook tegen natuurlijk maar heel soms kun je het nodig hebben.

Jou geval lijkt me zo'n typich geval.

Bel Jacq anders maar ff, die zegt het je zo of klopt wat ik nu denk.

gr. D#S

• Caviastal Marieke

Ik heb hier een rex zeugje die heeft het altijd een paar dagen voor de geboorte, wat bloedverlies.

Maar dat is dan wel weinig, en het druppelt er niet uit, als ik haar optil dan denk ik he wat zit daar en maak ik het schoon en dan duurt het wel weer een dag voor het er is.

Maar de bevallingen gaan prima de jongen komen er goed uit en zijn altijd allemaal levend. Wel geef ik haar dan altijd nog drie dagen uterovetsum om de baarmoeder goed schoon te krijgen

Het kan zijn dat er een nageboorte heeft losgelaten er zal dan in ieder geval een jong dood geboren worden.

Maar als het blijft lopen dan misschien overleg met Jaq of naar de DA.

Let op geen weeopwekkers geven als er geen weeen zijn dat gaat niet goed.

Veel sterkte

Marieke

• yacente

Als de zeug geen volledige ontsluiting heeft en je geeft dan weeenopwekkers heeft ze weeen, maar de jongen kunnen er niet uit. Dat gaat dan dus absoluut fout.

Mijn dierenarts heeft in het verleden een zeug met zwangerschapsvergiftiging (die te zwak was voor een keizersnee) iets gegeven waardoor het hele geboorteproces wat eerder op gang zou moeten komen. Helaas is dit destijds niet gelukt en is de zeug alsnog overleden met de jonkies in de buik.

• esther

Geen weeen opwekkers geven,alleen bij voledige ontsluiting.Het komt wel vaker voor dat bloedverlies hou het in de gaten.De kleur en geur zijn belangrijk.

sucses.

gr esther

• Natanya

Naar de DA Dagmar,

Bloedverlies kan op verschillende dingen duiden. Omdat zo al zo ver is zou ik met de dierenarts overleggen. Bloedverlies kan wel voorkomen als de moederkoek als het ware losraakt dan zou het kunnen zijn dat er een van de kleintjes al niet meer van voeding wordt voorzien en het misschien daardoor niet

In dit stadium brengen weeen opwekkers extra risico met zich mee voor je caafje.

Succes…en veel sterkte, laat ff weten hoe het afgelopen is.

Groetjes Natanya

• Gerda_H

Dagmar, Samira had ok ‘smorgens bloedverlies,en ’savonds had ze haar eersrte dode jong. Ik hoop dat het met die van jou beter zal aflopen. Het is wel een goed teken dat jij de jongen nog voelt bewegen,dat had ik nl. niet.

Heel veel sterkte, Gerda

• Cavia farm Witches at work

Hoi hoi

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

Zelf werk ik nooit met weeenopwekkers, ben er geen voorstander van nog bij de mens nog bij het dier.

De natuur is vaak zelf veel effiecenter dan wat wij als mens eraan sturen willen.

Ik zie het dus ook alleen als noodoplossing evt.

En alleen onder begleiding van een dierenarts zou ik zeggen!

gr. D#S