Hoi Janske
Na de rest van de goeie adviezen te hebben gelezen hier ook ff mijn visie gezien ik hier nogal wat caafs vooral buiten heb zitten die ook best wat loopruimte hebben.
Buiten kunnen cavia's prima overleven echter het voorjaar is meer geschikt te laten wennen ook omdat het weer dan steeds warmer wordt.
Nu kan een cavia ook een oudere die altijd al binnen zat best buiten maar…………..het blijkt dat die van jou al ruim 100 gr is afgevallen.
Nu wil het ook zo zijn dat een cavia bijna altijd ff wat afvalt in zijn nieuwe omgeving.
Daarbij een oudere cavia wordt veelal ook wat dunner en het kan best zijn dat haar einde al naderend is ook al zie het het nu nog niet aan haar.
Echter van het positieve uit gaande zou ik haar overdag lekker buiten zetten als het weer zo stabiel is als nu zonnetje erbij ect. en voor de nacht naar binne halen ook omdat ze dan dr eigen eten heeft waarvooor ze niet hoeft te vechten.
Toen onze Tweety magerder werd hokte ik ze op in een buitenhok ipv binnenkooi.
Want een cavia krijgt buiten lekker veel zuurstof en vit. D en daarmee blijven botten goed en longen schoon.
Zorg voor voldoende zacht stro en een dot hooi (hooi vooral ook in ruifjes/balletjes vertstrekken) maar ook een flinke dot voor de nacht om in te kruipen bv.
Hooi dot moet de volgende ochtend zijn verdwenen anders geef je teveel.
Het zachte stro is vooral DE isolater indeze ben daar niet te zuining mee.
Ik zie vaak erg karige bodembedekking en dat kan echt niet bij buitencaafs.
Ik ben er al een paar jaar mee bezig en het is best een klus echt goed te doen buiten eerlijk gezegd.
Maar wel de moeite waard, de dieren die hier buiten vertoeven heben doorgaans betere hardere vollere vachten dan die van mn binnen collega's.
Hier lopen ze ook door weer en wind echter heb ze van veel schuil mogelijkheden voorzien.
Succes met je caafje heel leuk dat je haar een leuke oude dag wil bezorgen!
gr. de heks
p.s. via mn website van Witches at work zie je op mn homepage mn tel nr bellen mag je me ook indien je nog meer vragen hebt erover.